Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Gimbal »

Ser ju fint ut. :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Electricguy skrev: 28 december 2022, 13:19:24 Lite mer stereo-plock. RIAA-steget jag köpte av en forumist för ca 18 månader har fram tills nu levt som ett naket kretskort vid stereon. Så nu, äntligen fick jag tummen ur, beställde en låda och monterade in kortet i den.
Ovanpå traven syns även nya DAC'en som låter väldigt bra för pengarna. Kan rekommenderas!

Bild

Bild
Snyggt! Jag känner igen det där kortet!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Tack tack!
Hehe ja det kan jag tänka mig att du gör :D Jag har inte fått tummen ur att bygga ihop något av de andra kortten än, men det kommer säkert hända en vacker dag. (läs regnig)
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Installerat debian på en VM. Tyckte det blev så många buggar med WSL och vissa appar jag ville köra. Så ska prova på en ren debian installation istället.

I min enfald när jag laddade hem ison trodde jag i386 = 32 och 64 bit intel men nej det är endast 32 bit. AMD64 ska jag ha. Så det blev å radera hela installationen och börja om från början. Men nu är den installerad. Nu ska jag ta mig an emacs och se om det går att få det som jag vill ha det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Det är standard att ange 32bit som antingen x86 eller i686, medans 64bit kallas x86_64 eller amd64.

Det kommer väl ursprungligen från när intel fick hjärnsläpp och tyckte alla skulle gå över till itanium för 64bit,
varvid AMD släppte 64bit extensions till x86 och började ta över marknaden, vilket gjorde att intel fick bita i det sura äpplet och
anamma konkurrentens instruktionsset.. ..för att sedan några år senare lägga ner "flaggskeppet" itanium..
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Det var ett intressant snedsteg av Intel.. Och sen gick det ju som det gjorde. Itanium kallas inte Itanic utan anledning :D

Bild
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ja vad var det som gick snett med Itanium? Var det VLIW principen som inte var gångbar i praktiken eller gjordes det andra sorters snesteg hos Intel? Jag kommer ihåg jag läste nånstans att det var svårt med compilers som kunde fixa optimal kod för itanium.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Det var väl många saker, IA64 var totalt inkompatibel med X86, så mjukvarutillverkarna var tvingade att kompilera om koden till IA64, med alla de problem som då uppstår.
Intel brydde sig bara om Servermarknaden, och då bara High-end sidan, man sket i allt annat, vilket då öppnade porten för AMDs version vilken då är 100% kompatibel med alla X32 program.
Naturligtvis anammade marknaden X64 och ratade IA64.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Äntligen kom drevet till mitt kassettdäck från han i Slovakien som tillverkar dom. Man får intrycket av att de tillverkas i rätt små serier när ens namn står på förpackningen.. :D
Det passar jättebra i mekaniken, och meshar klockrent med originaldreven. Kan rekommenderas starkt om man har ett däck med TCM-190 mekanik som tydligen är ökänd för att detta drev spricker.
https://fixyouraudio.com/product/sony-t ... otor-gear/
Bild

Och däcket äntligen hopskruvat och inknölat i Sony-högen
Bild
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Meckar symaskin Husqvarna 2000. Tyckte det var skumt att mata tyget från fel håll. Baktill där foten inte är böjd uppåt. Det visade sig att den hängt sig i backen :-( . Men nu kom jag på att man kan handmata den, med hjulet uppe till höger, på sidan. Bra nu när elen är dyr :-) . Jag skall bara sy några cm/gång. Max 3 st per tillfälle.

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Nya lågnivåkablar till stereon.
De jag hade innan från Deltaco har gått från att vara helt okej billigt mög, till billigt mög med aluminiumskärm av sämsta laget, så dom introducerade brum i systemet.
Så otålig som man är så grävde jag fram en drös gamla vettiga RCA-kontakter och några meter m17/119 rg174 antenn koax. Tillverkad i Väst Tyskland någon gång, och av god kvalitet. Det ser lite lattjo ut med så tunn kabel, men allt brum försvann, och det fungerar hur bra som helst!
Bild
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mankan »

Många miniprojekt på en gång, har gått igen hemmalabbets grejer efter RIFA-kondingar då jag hade en lycklig incident* med min HP 8720C på reparationsbänken började ryka och bli lite varm så det var bara att rycka ur sladden och börja skruva isär ännu mer för att hitta att X-kondingen hade börjat ge sig. Med detta var det hög tid att kolla övriga instrument också.

Av tjugo kollade instrument behövde sju stycken åtgärder:
  • Agilent E3631A PSU, bytte 1 X och 2 Y
  • Tektronix TDS 3012 Oscilloskop bytte från Schaffner-filter till Schurter 3-100-776, visade sig inte vara nödvändigt senare
  • Agilent E4407B Spektrum Analysator bytte 3 X, 2 Y och Schaffner-filter
  • HP E4436B RF Signalgenerator bytte 3 Y
  • HP 8753D VNA bytte 1 X och 2 Y
  • HP 8720C VNA bytte 1 X och 2 Y
  • HP 438A RF effektmätare bytte 1 X
*lycklig som i att jag hade instrumentet på bänken och min labbkompis som satt bredvid och kunde rycka kabeln snabbt innan den smälta epoxyn och värmen förstörde saker och ting.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Fixade ett extra hyllplan, i ansl till bänken. Så nu får det plats med mer än en läsk. I ett par veckor :oops: . Min pistol trackball har glappat ett tag. Hittade en kall-lödning, och fixade den. Jag är ingen mästerlödare, men kan löda igen om det behövs. Inte så petigt när man gör nått åt sig själv.

Sen blev det en ny ide till "trådlösa lurar". Placerade en ipod kopia i en nalleväska. Som nu sitter överst på huvudet, i lurarnas bygel. Typ byxklämma.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

1802 skrev: 2 januari 2023, 00:39:32 Meckar symaskin Husqvarna 2000. Tyckte det var skumt att mata tyget från fel håll. Baktill där foten inte är böjd uppåt. Det visade sig att den hängt sig i backen :-( . Men nu kom jag på att man kan handmata den, med hjulet uppe till höger, på sidan. Bra nu när elen är dyr :-) . Jag skall bara sy några cm/gång. Max 3 st per tillfälle.

Bild
Kanske du kan montera en vev på hjulet ?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag tröttnade på den dåliga bänkbelysningen i köket, så jag kletade dit en varmvit LED-list med Biltema superlim. Det blev en lite oturlig skugga vid de gamla kryddburkarna, emn det är oavsett väldigt mycket bättre än innan.
Gamla belysningen är släckt i andra bilden.

Före/efter
Bild
Bild
Skriv svar