Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Vet inte om det är så mini! Men den gamla högtryckstvätten jag köpte behöver lite jobb.

Kolvarna är gjorta av hårdkrommade stänger, den har börjar släppa längst fram och på en cylinder har det gått så långt baka det läcker genom tätningen. Cylindrarna verkar vara i skick.

Bild

Bild

Planen är att plocka ut kolvarna och reparera dom. Antingen ersätter jag med ny hårdkrommad stång som går att köpa, eller så provad jag med en teflon-bussning längst ute, om jag har nåt passligt redan.

Moderna högtryckstvättar har keramikbussningar som kolvar. Men det går inte att få tag i till ett rimligt pris, eller i rätt dimension. Men de hårdkrommade höll ju i flera decennier.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Förkromad stång hade jag nästan trott varit både svårare att få tag på och dyrare än massproducerade kolvar och bussningar i moderna hörtryckstvättar, men där ser man.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Den här är ju så gammal så inga delar finns, vet inte ens om den var massproducerad i nån större utsträckning då den var modern. Frågat företaget som tillverkade den (Norcar) men dom har inte brytt sig å svara, inte ens ett nej.

Diametern på kolvarna i denna pump är 32mm och de flesta moderna pumpar har runt 15-22 mm, större än så är nästan omöjligt att hitta. Jag hittade keramikkolvar på ali express men skulle blivit 80 euro och man är ju inte säker det kommer att funka att byta. Blir mycket billigare att köpa hårdkrommad stång. Först ska jag ha ut kolvarna och se om jag faktiskt får det svarvat.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ecenier »

Mitt senaste miniprojekt är en dim bulb-verktyg.
Behövde uppgradera mitt tidigare hack.
Två G9-lampor till får plats om jag behöver. Det finns plats även plats för en R7S-sockel.
4910CAFD-3992-46E5-BC90-AD802EEB9EFB.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GeekJoan »

Hittade ett skruvstäd i gömmorna, perfekt miniprojekt. Skulle skoja till det lite och målade i två (Hammarlack) färger. Men jag vet inte om det blev så lyckat.
skruvstäd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Lätt att måla om ;)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

Eller sälja till mig :)
Men den där öglan måste vara påsvetsad?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GeekJoan »

Jo, det är någon som svetsat dit.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av zekkexavior »

Provat lite skavning :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

Ser ut att ha bra spridning iaf, men täckningen kanske kan bli lite bättre. Kul att se att grejerna man sålt kommit till användning!
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av zekkexavior »

Ja det blir att försöka få lite mer fläckar. Måste få ytan parallell med gejdrarna innan dock. Man får klia sig lite i huvudet innan man sätter tänderna i järnet :mrgreen:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jihe »

Har en bandsåg från Lidl som jag enbart kör vertikalt med ett hemgjort bord.
bandsåg original.jpg
Den har varit väldigt elak mot bladen och de har gått av långt innan de varit i närheten av att vara inkörda. Den är mycket värre på det än min andra bandsåg som jag kör enbart som kap. Bladstyrningarna sitter väldigt nära hjulen, så det blir en rätt aggressiv vinkel där.

Det är inte högsta prio att kunna kapa långa stycken med denna eftersom jag har en annan som gör det jobbet. Oftast är det småbitar jag sågar med denna. Däremot är det ett plus att kunna göra långa snitt om jag t ex sågar plåt. Så jag byggde om styrningarna så att bladet går rakt istället för att behöva tvista 45 grader. Blir intressant att se vad det gör med bladens livslängd. Misstänker att det kommer att göra radikal skillnad.
bandsåg nu.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Dagens miniprojekt var att koda lite i C. Konverterade ett gammalt program som var skrivet i väldigt gammal C för DOS till ett program där jag kunde generera fungerande exekverbara applikationer både i linux och windows. Väldigt imponerad hur lätt det var att skapa en applikation med gcc* i linux som skapade en fungerande .exe fil. Programmet gör att man kan räkna ut med vilken kombination av tre mätstift som man kan mäta ett större hål. Ifall man saknar ett mätstift i rätt storlek.

Bild

Originalet finns här, heter PLUG.ZIP, ska du köra det måste du emulera en DOS dator eller ha DOSBOX;
https://www.myvirtualnetwork.com/mklotz/

* = x86_64-w64-mingw32-gcc

Förr i veckan har jag svarvat litet:
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Test av liten LCD-display
Började med att testa parallellkoppling.

Lödning av stiftrad.
230401_1_solder.jpeg

Koppling till Arduino Uno. Notera potten för kontrastjustering!
230401_2_wireing.jpeg

Så här blev resultatet.
230401_3_display.jpeg

Bra och tydlig display. Jag hade 1K i serie med LEDarna i bakgrundsbelysningen, så ca 2,5 mA. Det dög nästan som ficklampa, så jag kan nog öka motståndet/minska strömmen lite.
Det fungerar med parallell-koppling, men med seriekoppling blir det betydligt färre trådar, totalt 4, till displayen. Jag har beställt några serie-till-parallellomvandlare och ska testa dessa.
Den enda 10K-pot jag hittade var en 10-varvig. Jag tror att det här är den första LCD-kontrast-justering med 10-varvig pot som jag sett. Det gick att ställa kontrasten med god precision... 8)

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

10-varvig pot för kontrast är väl närmare standard på billiga LCD-shields? ;)
Sen är det väl inte lika nördigt som en gammal Bourns-pot, dock.
Bild
Skriv svar