Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Ja, alla emaljerade beredare har offeranoden, om man inte kontrollerar den med jämna mellanrum, samt byter ut den vid behov, så rostar det snabbt hål i beredaren.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JohnGalt »

Kulla skrev: 8 maj 2023, 17:24:24 Senaste mini projekt var konvertering av cykel till elcykel
Vilken motor/controller är det?
Blev det bra?
Kulla
Inlägg: 1270
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Kulla »

Det var ett Bafang BBS02, 48V, 750W med DPC18. Än så länge nöjd. Den funkar som det ska men jag tänker nu att kanske jag borde ha köpt Tongsheng TSDZ2 istället då den är lite bättre för min bruk tack till sensor som mäter vridmoment, då jag vill använda mer ben och ha jämnare fördelning mellan när motor ska kicka in och hur mycket.

Köpte programmerings kabel och ändrat max hastighet på den också till 25km/t så nu är den lite mer enligt min smak på uppförsbacken
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Är 750W lagligt?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17166
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

Glenn skrev: 12 juni 2023, 10:36:08 Min varmvattenberedare är nog i princip fylld med kalk, vad var det för hål på sidan ? för värmeelementet ?

Nån rörkrökare sa att man kunde rensa ur den med syra, men jag har aldrig vågat..
Yepp hålet till värmeelementet, sitter med vinkel nedåt så det tar typ i botten vilket jag tyckte var lite oväntat..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17166
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

Marta skrev: 12 juni 2023, 14:53:06 Har Du släppt på vattnet och kontrollerat tätheten efter avkalkningen? Det finns ingen anledning att avkalka tanken. Är den gammal är risken stor att det börjar läcka efteråt.

Se till så där alltid finns en anodstav på plats så håller den jättelänge. Min måste bytas vartannat år. Är enkelt görbart även för mig som numera är en enarmad invalid. Utan stav blir beredaren snabbt genomrostad någonstans. Ser Du ingen stav nu så beror det antagligen på att den är förbrukad. Leta uppe på efter en ganska stor mutter (vill minnas min är 22mm) med något som påminner om en jättestor lödning mitt på den.
Inget av det du säger stämmer för min beredare.
Kalken låg löst i botten av tanken, har bildats på värmeelementet och sen spruckit och trillat av när elementet gått på och av.

Och hade jag inte rensat hade smältsäkringen gått igen. Tradigt att duscha i kallvatten :)

En rostfri tank har inte offeranod.

Jag bytte för övrigt offeranod på grannens beredare från 92 häromveckan då pluggen där offeranoden suttit rostat hål på. De har bott där länge så jag gissar att det var originalanoden...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17166
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

pi314 skrev: 12 juni 2023, 17:21:55
Har man hög kalkhalt i vattnet bör man kanske överväga att minska kalkhalten. Av flera orsaker, utöver att förhindra att beredaren kalkar igen.
Vattnet avkalkas innan det pumpas ut till hushållen.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

AndLi:

Vattnets hårdhetsgrad varierar inom vida gränser i olika delar av landet.

Uppsala har exempelvis ovanligt hårt vatten.

http://www.enter-telecom.se/vattenhardhet.htm
Hårt vatten är inte farligt att dricka, däremot kan det skapa problem och slitage av hushållsprodukter, såsom kaffebryggare, diskmaskiner, tvättmaskiner, textil, värmepannor, varmvattenberedare med mera. Detta eftersom att när kalk värms upp sker det kalkutfällning och bildar således beläggningar i och utanpå rören. När du duschar i hårt vatten kan du med känslig hud i vissa fall märka dessa kalkutfällningar, kalken i vattnet lägger sig som en hinna över porerna på huden och täpper till, vilket i sin tur kan leda till klåda och rodnande hud.
https://www.vattenreningsgruppen.se/17/ ... å%20rören.

/Pi
Kulla
Inlägg: 1270
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Kulla »

1802 skrev: 12 juni 2023, 19:59:37 Är 750W lagligt?
Det klassas som moped klass II.

https://www.cykelaffaren.se/page/regler-for-elcykel
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17166
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

pi314 skrev: 12 juni 2023, 20:51:00 AndLi:
Vattnets hårdhetsgrad varierar inom vida gränser i olika delar av landet.
Och hur påverkar det mig? Hårdheten på mitt vatten mäts 2ggr per år.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

AndLi skrev: 12 juni 2023, 20:26:51
pi314 skrev: 12 juni 2023, 17:21:55
Har man hög kalkhalt i vattnet bör man kanske överväga att minska kalkhalten. Av flera orsaker, utöver att förhindra att beredaren kalkar igen.
Vattnet avkalkas innan det pumpas ut till hushållen.
Och hur påverkar det mig? Hårdheten på mitt vatten mäts 2ggr per år.
När du skrev att vattnet avkalkas kan man få intrycket att det inte förekommer hög kalkhalt i kommunalt dricksvatten. Det gör det.

Exakt hur det påverkar dig vet jag inte, men hög kalkhalt i vattnet påverkar många utrustningar och människor.

/Pi
Garmen
Inlägg: 430
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Garmen »

Uppsala har exempelvis ovanligt hårt vatten.
Det är inte helt korrekt.
Så här ligger det till med hårdheten hos vattnet i Uppsala enligt Uppsala Vatten (och där borde man väl veta).
https://www.uppsalavatten.se/hushall/va ... avhardning
Det variera alltså mycket inom Uppsala kommun men centrala Uppsala har, liksom större delen av Sverige, inte speciellt hårt vatten.
För att det inte ska feltolkas så har större delen av Sveriges befolkning tillgång till ett dricksvatten som inte är speciellt hårt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 12 juni 2023, 17:21:55 Har man hög kalkhalt i vattnet bör man kanske överväga att minska kalkhalten. Av flera orsaker, utöver att förhindra att beredaren kalkar igen.
Vilket inte är helt lätt, dels måste man köpa utrustning, kunna placera den, montera och sedan är det ett evinnerligt påfyllande av salt.
AndLi skrev: 12 juni 2023, 20:11:41 Yepp hålet till värmeelementet, sitter med vinkel nedåt så det tar typ i botten vilket jag tyckte var lite oväntat..
Okej, ska kolla hur det ser ut på min nibe, vore nog bra att få ur en del kalk..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17166
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

pi314 skrev: 12 juni 2023, 21:33:35
AndLi skrev: 12 juni 2023, 20:26:51
pi314 skrev: 12 juni 2023, 17:21:55
Har man hög kalkhalt i vattnet bör man kanske överväga att minska kalkhalten. Av flera orsaker, utöver att förhindra att beredaren kalkar igen.
Vattnet avkalkas innan det pumpas ut till hushållen.
Och hur påverkar det mig? Hårdheten på mitt vatten mäts 2ggr per år.
När du skrev att vattnet avkalkas kan man få intrycket att det inte förekommer hög kalkhalt i kommunalt dricksvatten. Det gör det.

Exakt hur det påverkar dig vet jag inte, men hög kalkhalt i vattnet påverkar många utrustningar och människor.

/Pi
Det här är inte kommunalt vatten
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Kulla skrev: 12 juni 2023, 20:56:37 Det klassas som moped klass II.

https://www.cykelaffaren.se/page/regler-for-elcykel
..Om den är typgodkänd som sådan ja, är den det ?

Annars är den olagligare att framföra än att sätta sej på en fullstor MC..

Moped klass II ska också trafikförsäkras för att få framföras på allmän väg.
Skriv svar