Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Haralt: Nja njo, det kan dom göra ändå men grejen här är just att syltburkarna vill man ju ha sylten vid korken så man får ut det sista utan att behöva skaka. Dom är ju gjorda för det :) och nu slipper vi att skaka dem för att få ut det och istället för att dom står längst in i stora ytan står dom i kanten av dörren och är lätta att nå :) passar perfekt till oss och vår användning.

Just nu har jag satt i pränt att jag ska få upp minst en sak eller bygga en sak i verkstan varje kväll som gör att jag slipper saker på golvet!.
Idag blev det en hörnhylla på ett oanvänt ställe där "laddväskan" som innehåller lite rc laddare och batterier samt vätskan till min ena race-maskin med glasögon och fjärr nu får plats. Lätt att få tag och samtidigt kommer sakerna undan.
Får ta kort senare.

Satte även upp rullen med papper. Ska hänga en bit upp så den är borta och det är den nu. Org hållaren var för smal då jag råkade köpa en tjockare rulle. Hittade ett skaft från en gammal borste. Så borrade 2 hål i ett par plankor och hänger precis vid min borrmaskin i kanten. Inte ivägen utan återigen på ett bra ställe.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndersG »

Projekt: Golvlampa till dottern.

Vi räddade en golvlampa ur containern. Just en sådan har dottern önskat sig. NI vet den sorten som lyser uppåt och litet nedåt och har en liten läslampa på sidan. Påminner om denna: https://www.ellos.fi/aneta-lighting/lat ... 21146-02-0

Men tyngden i foten är, eller har varit, någon sorts betong som disintegrerat. Den har haft vanliga lampor och en dimmer för dessa som inte funkar för led då den kräver 100W min som last. Jag tänkte så här:
Läslampan får en LED från Classe. 12V

Sedan sätter jag två 465lm LED uppåt och en nedåt i serie. 3x18V = 54V och en dimbar CC nätdel på 350mA

Funderar ännu på om läslampan behöver vara dimbar eller ej? Tänkte slita ut innehållet ur den gamla dimmern och bara behålla pottarna. Synpunkter?
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Har en sådan också, fast originaldimmern funkar inte som den ska på den övre LED lampan, var ju designad för halogen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndersG »

Den här hade en sådan där lång, glödlampa som man ser i gamla utearmaturer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är väl ett bra ställe att posta ett kommande miniprojekt.
Handtaget och delar av mekanismen till min favoritresväska har kallopsat. Själva handtaget har spruckit och niten som håller handtaget i "aluminiumpinnen" som går ner till någon sorts låsmekanism är borta.
En tanke var att ersätta handtaget med ett fyrkantrör i aluminium och försöka få till mekanismen på något sätt men det är för komplicerat, så att försöka "disabla" låset, sätta ett handtag som när man skjuter ner det så får handtaget hållas på plats med en magnet.
IMG_8845.JPG
IMG_8846.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

AndersG skrev: 27 januari 2024, 11:05:00 Den här hade en sådan där lång, glödlampa som man ser i gamla utearmaturer.
R7s halogen förmodligen
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av säter »

HUGGBÄVERN skrev: 27 januari 2024, 11:19:46 Handtaget och delar av mekanismen
Kan du posta en bild på hela väskan, så att man förstår vad du menar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Resväska (inte min):

Bild
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mankan »

Pillade ihop en IR->RS232->USB-adapter till min LCR-mätare. Utgick ifrån https://tltb.slur97.org/ir-to-usb-adapt ... lcr-meter/ men skippade op-ampen och justerade motstånden lite.
01_ir_usb_design_small.jpg
02_build_small.jpg
03_in_action_small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Palle500 »

HUGGBÄVERN skrev:Här är väl ett bra ställe att posta ett kommande miniprojekt.
Handtaget och delar av mekanismen till min favoritresväska har kallopsat. Själva handtaget har spruckit och niten som håller handtaget i "aluminiumpinnen" som går ner till någon sorts låsmekanism är borta.
En tanke var att ersätta handtaget med ett fyrkantrör i aluminium och försöka få till mekanismen på något sätt men det är för komplicerat, så att försöka "disabla" låset, sätta ett handtag som när man skjuter ner det så får handtaget hållas på plats med en magnet.
Se där har du en anledning att köpa en TIG-svets och lite inertgas i form av argon.
Du kan alternativt till svetsning slipa till två träbitar (rundstav kan funka om du vridsäkrar bra) så dom passar inuti aluminiumrören sen skruvlimmar du dit ett draghandtag gjort i trä mot dessa klossar. Själva klossarna låser du fast i aluminiumrören med två skruvar alt en genomgående skruv med nylock-mutter.

Annars så kan du köpa en ny kabinväska för nästan samma pengar som en god middag kostar.
Denna tex 599 kr på IKEA
IMG_5436.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Eller också så köper man en Samsonite med "livstids garanti"
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pfyra »

Gjorde en klassisk tangentbordshylla att ställa laptopen på när lasern körs.
IMG_20240203_174453.jpg
IMG_20240203_174523.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

ja.. och "Lägga laptopen när lasern inte körs" 😋

Ser ju hur bra ut som helst, ser ut som original!
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pfyra »

Ja det har du rätt i faktiskt! Jag såg till att laptopen, laddarn och mus skulle få plats även i inskjutet läge.
Skivan kommer från något gammalt kinnarpsbord så på sätt och vid är det ju lite "original" :P
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av G4jm0r »

Det var några år sedan jag la upp något, så tänkte det kan vara dags.
Efter att ha flyttat till en ny lägenhet var mediaskåpet lite för litet för alla ubiquiti prylar så jag bestämde mig för att designa ett par hållare med plats för transformatorerna på undersidan.
Designade också några kabelkammar för att få lite bättre ordning på kablarna.
Nästa steg blir att försöka få in en raspberry pi också, men behöver få tag i en PoE hatt först, gärna med zigbee också :)

Hållare för gateway
Fusion360_zj4FCMuDWx.png
Hållare för switch
image4.png
20240115_223922.webp
20240117_184515.webp
20240119_213434.jpg
20240120_152724.jpg
cable_comb.png
20240122_192313.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar