Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har haft både misslyckade och lyckade försök med lödning av batterier. Eftersom jag vet att det inte är så enkelt så böjde jag upp lödfanorna och lödde ihop dom utanför batteripacket en gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Det var alltid så jag gjorde förr.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Elbesparingar och elmätning
Innan jag går vidare med fortsatta åtgärder för att dra ner på elförbrukningen så vill jag ha lite mer "visuell" återkoppling på förbrukningen än den man får på elräkningen eller genom att titta på elmätaren.

Tanken är att ha en tydlig visning i en central punkt, i köket, där man kan se elförbrukningen.
Till att börja med totala effektförbrukningen.
Kanske senare med "vidareutveckling" så att jag kan se:
– Effekten just nu (finns redan).
– Förbrukningen senaste timmen.
– Förbrukningen senaste dygnet.
– Förbrukning värme för sig.
– Hushållsförbrukning för sig.

Dom sista två punkterna kräver en strömtransformator på värmen, men dom första tre bör gå att lösa med programvara.

Innan det blir placering i köket måste jag göra en utformning (läs design/"inkapsling") som är lite mer "rumsren".

Så här är fototransistorn monterad intill elmätaren, som sitter i garaget. Ett par träbitar och en bit galvaniserad (spik-) plåt som var lätt att böja till så att fototransistorn kom nära den blinkande lysdioden på elmätaren. Ingen åverkan på mätaren var ett krav.
230125_fototransistor.jpg
Ungefär 12 meter kabel (två pars partvinnad telefonkabel) bort från elmätaren finns Arduino och display nu i min korskoppling. Jag ville se att det fungerade med en ganska lång kabel mellan fototransistor och Arduino. Det ser ut att fungera.
230125_el-effekt.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Skoj litet projekt, det där! Jag hade nog satt en optokopplare mellan den kalaslånga kabeln och Arduinon dock, så man inte smäller ingångarna om det skulle ta sig in en spik.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Electricguy:

Bra tips!
Jag har tänkt lite i dom banorna, men det relaterar också till hur jag gör med strömförsörjningen.
Jag har ingen el i närheten av där visningen hamnar i köket, men det har jag vid elmätaren. Då var min tanke att skicka 5 volt på det lediga paret från elmätaren till Arduinon. Arduinon, Oled-displayen och servot som ska ha en stor visare i köket drar inte så mycket ström, så min förhoppning var att det räcker med en lyt vid Arduinon. Alternativt kan jag dra upp spänningen i kabeln och sätta en 7805 intill Arduinon så att den får "ren" ström.

Men, då är frågan hur jag gör med optokopplaren? För att det ska vara någon vits med en optokopplare innan signalen går in i Arduinon så ska ju fototransistor och Arduino vara isolerade från varandra. Då måste fototransistorn ha en egen strömförsörjning, skild från Arduinons.

Då är väl frågan om det inte går att få det "nästan lika säkert" med ett par motstånd och två små dioder vid Arduinons ingång, som fototransistorn är kopplad till?

Ungefär så här:
230125_surge_protection.jpg
Något bör jag göra, för kabeln kommer att ligga i skenor och gå vägar där det finns andra kablar i närheten. Frågan är om det räcker det med motstånd och dioder för att skydda Arduinons ingång?

En helt annan lösning som jag varit inne på och som det kanske blir så småningom är att låta "mätar-Arduinon" sitta intill elmätaren och sedan skicka data från den med t.ex. Lora till en mottagarcentral i huset. Jag har nu runt ett halvdussin och inom kanske ett år ytterligare runt ett halvdussin mätpunkter där jag vill registrera bl.a. temperaturer.

En sådan mottagarcentral, troligen en PI, kan spara alla data i en databas så man kan se historik med olika tidsskalor. Om allt ska visas på en display så blir det en lite större display än en liten Oled. Kanske räcker HD, 1980 x 1080? Då blir det ommöblering i köket! :)

Ett exempel på data som jag vill registrera är uppvärmningens effektförbrukning och utetemperaturen, så att jag kan beräkna en temperaturkorrigerad effektförbrukning för uppvärmning.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Har du inte en HAN/P1-port du kan koppla till istället?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

sommarlov:
Inte på den här elmätaren.
En annan mätare i ett annat hus, som jag fick installerad i september förra året, har säkert en HAN-port.

Jag har inte fått någon förvarning om att den här mätaren ska bytas, men det lär ju troligen ske inom ett par år.

Jag har ingen HA eller liknande. I varje fall inte ännu. Jag har en del speciella krav och önskemål när det gäller funktioner som jag tror att jag inte kan få i HA, så jag avvaktar med det, tills vidare.

Finns det någon färdig enkel HAN-baserad lösning liknande den som jag har nu som kan visa effektförbrukningen i t.ex. köket?

Det jag har nu är en fototransistor, en Arduino och en Oled-display. Jag tänkte koppla in ett litet servo med en stor visare så att effektförbrukningen blir närmast övertydlig. Jag har övervägt ljudsignal vid effektökning, men då blir jag nog mobbad. :)

/Pi
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

> Finns det någon färdig enkel HAN-baserad lösning liknande den som jag har nu som kan visa effektförbrukningen i t.ex. köket?

Ikea Sparsnäs?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Tatt kopia på en disk i en dator som är svår att ersätta samt testkört kopian. Månge glömmer just testen.... Passade även på att lägga en readme i mappen såklart som beskriver hur kopian är tagen och lite matnyttigt. Man vet inte om den behövs om 1 år eller 10.


Samtidigt bytte jag den spiinnande disken mot en SSD med samma UID och det funkade bra. Så om något händer är det bara dd'a in kopian till ny disk och köra igen.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mindmapper »

pi314 skrev: 25 januari 2023, 21:12:09 Electricguy:

Bra tips!
Jag har tänkt lite i dom banorna, men det relaterar också till hur jag gör med strömförsörjningen.
Jag har ingen el i närheten av där visningen hamnar i köket, men det har jag vid elmätaren. Då var min tanke att skicka 5 volt på det lediga paret från elmätaren till Arduinon. Arduinon, Oled-displayen och servot som ska ha en stor visare i köket drar inte så mycket ström, så min förhoppning var att det räcker med en lyt vid Arduinon. Alternativt kan jag dra upp spänningen i kabeln och sätta en 7805 intill Arduinon så att den får "ren" ström.

Men, då är frågan hur jag gör med optokopplaren? För att det ska vara någon vits med en optokopplare innan signalen går in i Arduinon så ska ju fototransistor och Arduino vara isolerade från varandra. Då måste fototransistorn ha en egen strömförsörjning, skild från Arduinons.

Då är väl frågan om det inte går att få det "nästan lika säkert" med ett par motstånd och två små dioder vid Arduinons ingång, som fototransistorn är kopplad till?

Ungefär så här:

230125_surge_protection.jpg

Något bör jag göra, för kabeln kommer att ligga i skenor och gå vägar där det finns andra kablar i närheten. Frågan är om det räcker det med motstånd och dioder för att skydda Arduinons ingång?

En helt annan lösning som jag varit inne på och som det kanske blir så småningom är att låta "mätar-Arduinon" sitta intill elmätaren och sedan skicka data från den med t.ex. Lora till en mottagarcentral i huset. Jag har nu runt ett halvdussin och inom kanske ett år ytterligare runt ett halvdussin mätpunkter där jag vill registrera bl.a. temperaturer.

En sådan mottagarcentral, troligen en PI, kan spara alla data i en databas så man kan se historik med olika tidsskalor. Om allt ska visas på en display så blir det en lite större display än en liten Oled. Kanske räcker HD, 1980 x 1080? Då blir det ommöblering i köket! :)

Ett exempel på data som jag vill registrera är uppvärmningens effektförbrukning och utetemperaturen, så att jag kan beräkna en temperaturkorrigerad effektförbrukning för uppvärmning.

/Pi
Tänk efter först vad du kan få för transienter in på kabeln. Ligger kabeln parallellt med någon kabel som för stor ström kan du få transienter från den. Ligger den nedgrävd eller i luft kan du få transienter från åsknedslag. Om du får en åskträff i närheten kommer nätuttag få transienter. De nätdelar som inte är ordentligt skyddade kommer då att förstöra mycket mer än vad din tvinnade kabel kommer att kunna göra. Det är en anledning att inte köpa billigt skräp. En direktträff kräver mycket att skydda dig mot.
Den lösningen du föreslagit kommer att begränsa strömmen till ingången. Hur mycket fototransistorn leder är ju en begränsande faktor. Men det är snabbt att kontrollera med ett oscilloskop.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Hur mycket nytta gör en optokopplare, när bägge sidor drivs av samma nät?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Mindmapper:
Det som finns i samma kanal är nätverkskablar, TP. Ett par cm bort finns telefonkablar som inte längre används. Jag har avsiktligt lagt kanalerna för signalkablage minst ca 2 dm från elkablar. Elen kommer in under jorden, men kan naturligtvis ha transienter, även om jag inte sett några. En telekabel går ca 30 m i luften in i huset. Där finns först en plint med gasurladdningrör som transientskydd, med en ganska bra jord via ett spett. Sedan går telekabeln genom ett jordat järnrör in till KK där dom par som används går genom transientdämpare med bl.a. vad som en gång kallades TAZ. Jag tror att det är samma som nu kallas MOV (metal oxide varistors).

Detta kan låta ambitiöst, men jag vill vara någorlunda säker på att inte få in transienter från t.ex. åska, in i nätverket. Det har fungerat i flera årtionden. Det här var mer ett potentiellt problem på ADSL-tiden. Med fiber har kopparnätet efter hand minskat i betydelse. Jag har ett kopparpar som används, men bara ca ett år till.

Det mesta av detta finns under en platta av armerad betong, så även åska på nära håll dämpas ganska bra. Direktträff eller nedslag väldigt nära går knappast att skydda sig mot. Med dom skydd jag har tror jag att åskan kan slå ner ganska nära utan att jag får skador.

Jag testade att koppla 1 kΩ i serie med fototransistorn på Arduinons ingång och signalen i är fortfarande fin. Jag letade något liknande 1N914 (jag visste att jag inte hade några små schottkydioder). Efter lite letande hittade jag några 1N4148, så det får bli ett par sådana efter motståndet, till jord och +5 volt.

Arduinons inbyggda skydd använder troligen schottkydioder, men dom tål nog max några milliampere. Kanske är det ett problem att mina kiseldioder inte "hugger" in före Arduinons inbyggda skydd?

Kanske jag delar motståndet i två 470 Ω i serie och sätter dioderna mellan motstånden? Då får jag max 0,5 volt över 470 Ω, dvs. max ca 1 mA in i Arduinon, om det kommer en spik. 1N4148 klarar spikar på närmare 1 ampere. Får att komma upp i sådana strömmar ska jag ha spikar på ca 0,5 kV i min partvinnade telekabel och det tror jag inte att jag har. Inte som kabeldragningen är gjord.

Jag testade just med 4,7 kΩ i serie med fototransistorn och det fungerar bra. Det får bli 1 kΩ + 1,5 kΩ och dioderna mellan motstånden. Då krävs det kV-spikar om det ska kunna närma sig 1 ampere till 1N4148 och då blir det inte mer än ca 0,3 mA in i Arduinons schottkydiod (om det nu är en sådan). Det borde väl vara ganska säkert?

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

1802 skrev: 26 januari 2023, 12:48:16 Hur mycket nytta gör en optokopplare, när bägge sidor drivs av samma nät?
Kanske ingen alls, som jag ser det.

De två sidorna måste ha varsin strömförsörjning och dessa måste vara välisolerade, så att dom klarar en kilovolt eller två utan att det smiter över till lågvoltssidan.

Ska det bli bra, med en optokopplare, så blir det lite komplicerat.

Det är lite därför jag försöker eliminera eller i alla fall minimera problemet med ett par motstånd och ett par dioder i stället.

Om det fortfarande fungerar om tio år så är jag nöjd. 8)

Innan dess har jag nog gått över till trådlöst, kanske med Lora. Då försvinner ju risken för att det kommer transienter med signalkablaget.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Två motstånd och två dioder
Det blev 1 kΩ + 1,5 kΩ i serie på Arduinons ingång.
Mellan motstånden sitter två 1N4148, en till +5 volt och en till jord. Som ska förhindra en spik att där orsaka mer än +5,7 volt eller -0,7 volt. Därefter begränsar 1,5 kΩ strömmen in till Arduinon till mindre än milliampere och det klarar nog Arduinons inbyggda transientskydd av att hantera.

Ungefär så här.
protecting-input.jpeg
Jag återkommer med rapport om något ändå skulle gå sönder.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mindmapper »

Det verkar bra! Enda faran med installationen är telekablarna. Luftkablar är bra ledare in i ett hus. Även med gasurladdningsrör ute har du risk. Gasurladdningsrör är stabila men grova grejor som är bra på att ta upp mycket energi. De kommer ändå att släppa igenom en del som de senare skydden kommer att ta. de skyddar det som är efter dom efter att gasurladdningsrören tagit den största energin ur smällen. Men det blir en transient i kabeln mellan primär och sekundärskyddet. Behöver du inte den telekabeln skulle jag lossa den efter primärskyddet. Kablar nedgrävda i backen leder också in åskan. Om åskan slår ner i ett träd så är det inte ovanligt att blixten går ner efter rötterna och kan slå upp diken längs dessa. Har sett ett par grova exempel på detta. Har för mig att du bor inom stad. Där är elnätet styvare än på landsbyggden så risken är mindre.

Optokopplare är en enkel lösning. Önskar man driftsäkerhet är det en mindre bra lösning eftersom optokopplaren i sig själv är svår att skydda och ofta inte är den mest tillförlitlig komponenten i bygget. I ditt fall tycker jag att du är inne på rätt väg. Du kommer inte att få in några större transienter via den 12m kabeln som den verkar förlagd. Telekabeln verkar vara det enda som kan ge lite större transienter. Skyddet du sätter in tycker jag verkar räcka. Skulle jag ändra något vore det schottky dioder istället för 1N4148. Men i det här fallet tror jag ej att det behövs.

Stora problemet är strömförsörjningen om man ska klara allt från åsknedslag. Så gott som omöjligt.
Skriv svar