dimra 12V-glödlampor.. numera lysdioder istället..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en liknande nätdel. 50-150W från biltema. Den slår ifrån om belastningen ligger under 40W. Jag har inte testat att reglera efter den.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hmm.. vi kanske pratar om olika saker nu.

Jag tänkte alltså använda nätdelen som följde med IKEA-lamporna. Den klarar av att ge 60W@12VAC, men själva lamporna är märkta "max 10W".

Normal belastning för nätdelen är alltså 30W, men jag antar att man ska kunna stoppa in halogenlampor med lägre effekt i lamphusen också.
Det kommer att visa sig när jag börjar testa lite.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag ville bara varna för att nätdelen kan bråka om den belastas för lite. I mitt fall vid ca 25% belastning. I ditt fall skulle det motsvara 15W. Men det är inte alls säkert att du får problem.
Lundsten
Inlägg: 205
Blev medlem: 7 juli 2004, 23:37:31

Inlägg av Lundsten »

det går inte så bra att likrikta en sån där trafo min som jag hade var det över 1700hz växel på utgången det blir inte så kul att likrikta!! :oops: . jag provade att likrikta det endå men det knastrade knepigt i trafon och dioderna vart för varma och spänningen sjönk minst 5v under det jag vill ha..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jaså, det var intressant!
Var det en IKEA-transformator?
Den verkar iofs. vara switchad, så det kan ju inte komma en naturlig 50Hz ut från den. Jag får nog mäta lite på den med oscilloskop så visar det sig...
Lundsten
Inlägg: 205
Blev medlem: 7 juli 2004, 23:37:31

Inlägg av Lundsten »

ne jag hade en från Biltema. Men det är väll samma skit i alla. Jag vet inte om det finns snabba dioder som ta den ström som du vill ta ut, om det finns är det väll billigare att köpa en annan trafo.. :)
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

det har blivit lite ändringen på dimmningsfronten nu.. har ersatt lamporna med vita lysdioder..
Bild

jag har bytt alla invändiga pissgula glödlampor till vita leds istället 8) kruxet är att det nog kan lysa lite väl starkt ibland.. risken finns att det kommer lysa upp hela bilen så det blir jobbigt vid mörkerkörning :?

ett exempel på utbytta glödlampor:
Bild

jag har testat att dimmra (vad heter det egentligen?) skiten med bilens originalreostat.. film på det:
http://dump.nasabox.net/dump/ledfading.wmv

men strax efter filmningen gick reostaten sönder.. som synes ville lysdioderna blinka till i närheten av reostatens "mörka" vändpunkt.. tillägas bör kanske att sakerna fick sin ström från en vanlig bilbatteriladdare och det är ju en synnerligen brusig/smutsig strömkälla.. kan det ha spelat in i händelseförloppet? eller "kan" man helt enkelt inte dimmra lysdioder på "vanligt" vis?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hur har du kopplat dom (serie/parallellt) och vilket motståndsvärde har du använt för strömbegränsningsmotståndet?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

parallellt.. varje lysdiod har ett eget motstånd på *springer o kollar* 70 ohm.. vilket låter väldigt lite :roll: motstånden följde med lysdioderna..

jag vet inget om lysdioderna förutom att dom är på 13000mcd.. köpte dom nämnligen från ett amatörmässigt/billigt ställe..

visst är lila-svart-svart 70 ohm?
Senast redigerad av metanolic 28 mars 2005, 22:02:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hmm.. om man räknar med ett framspänningsfall på 3V på lysdioderna ger det en ström på runt 120mA per lysdiod, och det låter inte så hälsosamt!

Jag tycker att man borde kunna använda bilens reostat. En restat är ju egentligen bara en potentiometer, så det borde inte bli något problem.

Tyvärr så finns ju risken att lysdioderna kreperat (tack $tiff för att du utökat mitt ordförråd med ett nytt roligt ord! :) ) när du drog 120mA genom dom. Har du något datablad/typbeteckning på lysdioderna så att man kan se hur mycket dom tål?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

lysdioderna är inte kreperade.. hehe.. dom lyser så fint.. har provkört alla lysdioder ganska länge (det är ju så fint med vitt ljus istället för pissgult som det blir med glödlampor :D )

vet inte mer om dom än vad som står här; http://www.sweled.developer.graphyx.net ... category=3

edit: en kompis har likadana lysdioder/motstånd i sin bil och dom har inte gått sönder där heller.. mysko..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ok, skickar dom med motstånd för 12V så får man väl anta att lydioderna klarar av 120mA.

EDIT: Efter att ha kollat på filmen verkar det som om det är glapp/oxid i bilens reostat (jfr. knaster när man vrider på volymkontrollen på en gammal förstärkare)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Hm....70 ohm...kaänns som att det är tänkt för 5 voltsdrift. En vit diod kan ha en framspänning på 3,6 V? 5 V -3,6 V = 1,4Volt

1,4 Volt/70 Ohm = 20 mA...

Om man säger att framspänningsfallet på dioden är 3 V...så skulle strömmen varit 28,5 mA
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

jag skyller på batteriladdaren så länge då (iofs är det extremt dålig kvalitet på volvos reostater men ändå) så får jag experimentera vidare när allt i bilen ska ihop igen.. ser nämnligen ut så här för tillfället; http://img209.exs.cx/img209/7090/panel46vc.jpg

mer reklam för bilen; http://213.115.181.74/phpbb/viewtopic.p ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

evert2 skrev:Hm....70 ohm...kaänns som att det är tänkt för 5 voltsdrift. En vit diod kan ha en framspänning på 3,6 V? 5 V -3,6 V = 1,4Volt

1,4 Volt/70 Ohm = 20 mA...

Om man säger att framspänningsfallet på dioden är 3 V...så skulle strömmen varit 28,5 mA
Fast det stod i länken att motstånd för drift med 12V medföljde. Iofs. så ingav inte den siten särskilt stort förtroende, så de kan mycket väl ha skickat med fel motstånd.

Det finns ju lysdioder som klarar 120mA. Luxeon Star klarar t.o.m. 300mA med kylning.
Skriv svar