Sida 1 av 6
Grafisk Equalizer
Postat: 12 januari 2010, 19:38:00
av 4kTRB
Efter att ha undersökt några olika alternativ och läst på en del
om equalizers samt fått bra tips här på forumet så känns det
bra att kunna starta upp ett projekt.
Jag har ett projekt här innan som jag inte avslutat, Tangentbordsbelysning,
och det får vila då intresset just nu är större för min stereoanläggning.
De flesta goda grafiska equalizers har tonfilter med konstant Q-värde, detta för
att ett reglage inte ska ändra sin bandbredd vid olika förstärkning och påverka
intilliggande frekvenser. Q-värdet bör dessutom vara lagom för det valda antalet
frekvensband som ska kunna justeras.
Jag har tänkt mig att ha en 10-bands equalizer en sk. 1-oktavs. Vanligt i proffs
sammanhang är 1/3-oktavs med 30st reglage. Frekvenserna kan väljas godtyckligt
men mest korrekt ska vara att följa standarden ISO R 266 och ANSI S1.6-1984.
Det här ska vara mest musikaliskt riktigt då notsystemet för instrument hamnar rätt.
Jag har hittat ett filter som jag tror kan vara lämpligt, ett biquad.
Ett biquad går att ställa Q-värdet på och när man väl valt ett Q-värde
så går det välja centerfrekvens med 2 st kondensatorer med bibehållet
Q-värde. Ett lagom Q-värde för en 10-bands equalizer hamnar på ca: 1.7
vilket gör att ripplet inte blir för stort samtidigt som grannfrekvenserna inte
påverkas för mycket. Högre Q ger mer rippel.
Jag har börjat med att simulera ett biquad i PSPICE och tagit upp kurvor för
2 olika frekvenser och 10 olika lägen på en simulerad skjutpotentiometer.
Informativa länkar:
http://www.rane.com/note101.html
http://www.diracdelta.co.uk/science/sou ... ource.html
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 12 januari 2010, 20:16:27
av psynoise
Intressant, men nu undrar jag varför du väljer biguad-filter framför ett vanligt bandpassfilter med en operationsförstärkare?
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 12 januari 2010, 20:21:02
av 4kTRB
Det är ganska enkelt att välja Q med biquad.
Och frekvensen ändras med 2 lika kondensatorvärden.
Tänker du på filter som simulerar induktanser?
Det finns en fördel till med biquad och det är att jag kan lägga
insignalen, efter potentiometer, på + ingången på op:n längst
till höger istället med resultatet att kopplingen inte fasvrider.
Som det är nu fasvrids insignalen 180 grader vid centerfrekvensen.
Det ger lite valfrihet beroende på hur jag bygger på med ingångsbuffert
och utgångsbuffert tex.
--------------------
Jag slog ihop två inlägg.
//Jimmy
--------------------
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 12 januari 2010, 20:44:50
av JimmyAndersson
Trevligt projekt.
Det vore intressant att se ett diagram som visar två närliggande band (t.ex band 5 och 6).
Kommer du att ha reglage för Q också eller blir det "bara" själva volymen för varje band?
Vad menas med "rippel" i det här fallet?
En liten parentes:
"Vanligt i proffssammanhang"
I "proffssammanhang" använder man väldigt sällan grafiska equalizers överhuvudtaget.
edit: Vad var det vi sa om dubbelpostningar? Du hann skriva ett till inlägg under tiden som jag svarade på det förra....
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 12 januari 2010, 21:10:59
av 4kTRB
Rippel, om du ställer alla reglage på max (eller min) så får
man toppar vid varje centerfrekvens och vågdalar däremellan.
Differensen i amplitud blir ripplet.
Q går variera med R4 men då påverkas förstärkningen.
Ökar jag R4 från 18k till 30k så lyfter alla kurvor med 5dB.
Jag hade gärna velat simulera fler filter i parallel med PSPICE men
jag har endast demoversionen. Men efter tips tidigare så kan det
kanske gå att lösa med överföringsfunktion och tex MathCad.
Rane säljer, måste man väl säga, skapligt proffsiga grafiska equalizers.
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 12 januari 2010, 22:23:26
av Morel
Trevligt litet projekt!
Jag gör själv en 5-bands EQ för gitarr med samma typ av filter som projekt för att öva in mig på Orcad PCB Editor (allegro) och håller med om att dessa filter är behändiga när det gäller att bestämma frekvens, Q-värde och förstärkning för respektive band. Jag använde programmet
Elliot Sound Project - MFB Filter (
http://sound.westhost.com/download.htm) för att beräkna komponentvärden. Har inte beställt PCB:er eller något än så det är ett pågående projekt...men 2 versioner av PCB-layouten är ivf klara (så gott som), en för hålmonterat och en för ytmonterat (med gigantiska 1206:or så att det går enkelt att löda hemma).
Vid simulering så finns i stort sätt inget "rippel" i frekvensgången när alla banden står på samma inställning, kanske beroende på fåtalet band.
Lycka till med bygget, tänkt något på kapsling?
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 04:23:28
av 4kTRB
Trevligt.
Har du väldigt lågt Q-värde så blir kurvan slät vid max.
Går det bra att använda komponentvärden för ett MFB till ett Biquad?
Eller innehåller programvara även beräkningar för Biquad?
http://sound.westhost.com/project63.htm
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 15:13:58
av largasso
JimmyAndersson skrev:
En liten parentes:
"Vanligt i proffssammanhang"
I "proffssammanhang" använder man väldigt sällan grafiska equalizers överhuvudtaget.

Skulle nog vilja påstå tvärtom !
Absolut det vanligaste hjälpmedlet för att rumskorrigera ljudet både FoH och i monitorer.
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 15:38:57
av psynoise
Särskilt dom digitala med variabelt Q-värde är ju riktigt bra, inget rippel i frekvensdomänen eller andra konstigheter, dom gör precis vad man vill

.
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 17:33:18
av cosmox
Detta kanske kan vara intressant läsning.
PDF från Rane om CQEQ's
Jimmy: Jag använder alltid grafiska 31-bandare när jag kör ljud (varje dag alltså). Både digitalt och analogt, monitor och FOH. Det finns något undantag i den digitala världen.
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 18:06:45
av Morel
Ursäkta mig, jag svamlar, det är såklart inte samma typ av filter

Jag valde ivf MFB-filter för att de inte kräver så många OP-förstärkare!
Kapsling, kapsling, kapsling...?

Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 21:02:40
av 4kTRB
Variabelt Q vore extra bra om jag nu ändå ska lägga energi på
en egen konstruktion. Variabelt Q med konstant förstärkning.
Så råkade jag hitta det här filtret som är ett twin T med en maxförstärkning
som är proportionell mot 1/Q i stället för Q. Centerfrekvensen sätts med R och
C i twin T filtret medans Q-värdet justeras med en potentiometer.
1% resistorer och bra matchade kondensatorer är en fördel.

Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 21:16:23
av psynoise
Variabelt Q med konstant förstärkning.
Lyckas du med det blir du nog den första som gör det analogt. Man måste ha någon återkoppling från förstärkningen till Q-värdet för att slippa rippel i frekvensdomänen, eller vad hade du tänkt dig?
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 21:32:57
av 4kTRB
Ripplet kommer jag inte ifrån.
Det här filtret ändrar inte amplituden på utsignalen
när Q-värdet justeras. Ökas Q-värdet med alla reglage
satta på max (eller min) så kommer ripplet öka.
Det finns inget jag sagt om att jag ska ha en rippelfri
equalizer. Fig 6
http://www.rane.com/note101.html
med 12dB boost visar ripplet.
Med biquad-filtret kan jag också variera Q men då ändrar
sig utsignalens amplitud och måste i så fall korrigeras,
antingen synkront eller efteråt. Och det blir osmidigt.
Re: Grafisk Equalizer
Postat: 13 januari 2010, 21:36:31
av psynoise
Oki, trodde att du skulle härma en digital-equalizer, men nu förstår jag hur du tänker att göra, kan ju faktiskt bli en rolig sak att ha i studion med, fast det blir mer som massor av parametriska equalizers med fast frekvens.