Planslipa/fräsa metall

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32575
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av säter »

Toleranser:
TKM 2842 och TKM 2080: Bredd +0,20/-0 mm Tjocklek +0,05/-0 mm

Hoppas toleranserna är acceptabla åt dig.

Borra och gänga i ohärdat SS2140 (TKM 2842), inga problem.

Hur ska du utforma glidbelagen?
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Eson »

'Riktiga' maskiner använder Turcite, nån sorts brons/teflon glidbeläggning: http://www.mtsandtg.com/specialty/turcite
Det ska tydligen vara bra vibrationsdämpning och mot 'stick-slip', som är när ytspänningen hos oljan släpper när man flyttar lagret från stillastående. Man limmar fast tunna plattor med epoxi.

Jag trodde verktygsstål var härdat. Är ss2310 och ss2312 hårdare? Kostar dubbelt så mycket som ss2140.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32575
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av säter »

"Jag trodde verktygsstål var härdat. Är ss2310 och ss2312 hårdare? Kostar dubbelt så mycket som ss2140."

Både SS2140 och SS2310/2312 säljes normalt i ohärdat tillstånd. Men trots att det är ohärdat är det lite mer "kräm" i verktygstål än i vanligt plattjärn. SS2310 är väldigt speciellt att bearbeta, finns ingen anledning att använda det om man ska köra ohärdat.

Det var en bra länk om Turcite du hade.
Jag kan nämna att jag för 20år sedan "skodde" om min svarv med nya belag. På den tiden fanns inte internet, så man hade dåligt med info om vad som skulle användas.
All teflon är svår att limma, man använder teflon som är etsad på ena sidan för att få limmet att väta.
Jag fick tag i Teflon som var förklistrad på ena sidan, och det vart att funka kanon.
Vill minnas att firman hette JanO Mattson AB.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Eson »

Då blir det SS2140.

Turcite är gjort av svenska Trelleborg Sealing Solutions och det finns lim för att kunna limma det på stål. På den andra sidan jag länkade till så säljer de: 'Waylock II - Specifically formulated for bonding Turcite B® to metal surfaces'.

Men JanO Mattson AB säljer 'teflon med inblandning av brons' som skulle kunna vara Turcite.
Näst längs ner på sidan: http://www.janomattsson.se/plasthalvfab ... moplaster/
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Larsson90 »

Hur ska du göra med gjutningen? Ska du lämna in det till ett företag och i så fall vilket?
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Eson »

Vilken gjutning? Jag tror inte jag har nämnt det.

Jag hittade sånna här skenor för rullblock. Dom är slipade, härdade och har färdiga hål. Dom serietillverkas och finns på lager så då borde det bli billigare trodde jag och frågade efter priset.

8600kr exkl. moms för minsta skenan och 400mm lång. Fy fan. :doubt:
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Uttis »

Grejsakerna i cnczone tråden är väl gjutna va nog dom han tänkte på.

Saftigt pris på dom bitarna :doubt: om du får tag i ett par skenor hur har du tänkt resten?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32575
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av säter »

Jag har rullblock liggande.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Eson »

Den maskinen på cnczone som jag länkade till är jag inte intresserad av. Den är alldeles för avancerad och dyr för mig. Jag kommer absolut inte gjuta något i järn. Kommer jag gjuta något så blir det i polymerbetong och det blir en saga för sig, jag var med från början i den stora epoxygranit tråden hos cnczone och har läst nästan allt.

Jag vill som sagt ha två parallella linjaler som jag kan experimentera på. Jag har bara en liten fräs och klarar inte av att göra så långa och precisa bitar. Så jag vill använda dessa två precisa linjaler som utgångspunkt och referens för att bygga en boxformad släde runt dom. Fördelen med boxformen är att alla bitar är kvadratiska, inga vinklar som tex i en dovetail.

Även om jag köper riktiga linjärgejdrar så har jag bara råd med de minsta och dom rälsen är inte raka nog utan måste ha en plan och precis referensyta att monteras på och då känns det som om man är tillbaka på ruta 1. En annan orsak jag inte vill ha linjärgejdrar är att de minsta klarar inte tex stål. De har jätteliten kontaktyta och dämpar inte vibrationer som ger en taskig yta även på mjukare material som mässing eller aluminium.

Visserligen är det inte realistiskt att bygga en fräs som klarar stål på första försöket. Men min filosofi är att i grunden ha schyssta komponenter som dom inte sätter begränsningarna när man senare vill göra ett nytt försök. Hur som helst blir det bättre när man överdimensionerar maskinen. Jag kanske aldrig kan fräsa stål men aluminium kanske den kan fräsa riktigt bra.

Nu har jag börjat titta på att handskava ytor och linjaler själv. Teorin är enkel men det är många 100/1000 timmar tills man blir duktig. Men är det något jag har så är det tid.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32575
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av säter »

Köp vanligt kilstål på metervara och snickra av.
Dina 10x30mm är väl inte så heligt?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Uttis »

Tjo det var lite det jag var efter oavsett om du köper dom slipade bitarna eller linjärgejdrar måste det monteras rätt.

Skavda ytor är jättebra men när flera sidor ska lira ihop är det en hel del jobb.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Larsson90 »

Eson skrev:Vilken gjutning? Jag tror inte jag har nämnt det.

Jag hittade sånna här skenor för rullblock. Dom är slipade, härdade och har färdiga hål. Dom serietillverkas och finns på lager så då borde det bli billigare trodde jag och frågade efter priset.

8600kr exkl. moms för minsta skenan och 400mm lång. Fy fan. :doubt:
Tolkade det som om du skulle gjuta en liknande fräs som på CNCZone.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32575
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av säter »

Är det detta stativ ni disskuterar?
Fint stativ. Borde det inte vara möjligt att fräsa ut gjutmodeller med enkel hembyggd maskin?
Vad är hålen på baksidan av pelaren bra för?
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Planslipa/fräsa metall

Inlägg av Eson »

Ser ut att vara genomgående hål för att bulta fast linjalerna, verkar lite onödigt och ganska dumt t.o.m eftersom bultarna kommer att fjädra ju längre de är.

Dom slipade bitarna hade jag använt som referens och förmodligen gjutit mot dom om jag kommit så långt.

Men jag tror jag får hoppa över tanken att köpa något färdigt. Tanken att skava fascinerar mig mer och mer nu när jag börjat läsa på.
Skriv svar