bilder på verkstäder "mekrum" mm

Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av DjAlbert »

Trevligt arbetsrum electricguy :)

Måste bara fråga, från vardagsrummet sett; är ytterdörren rakt fram, och toan till höger bakom köket,typ ?
För det var skrämmande likt min gamla lägenhet, allt är verkligen kopia av min lya!
Kökets planlösning och garderoberna i rummet..

Man skulle nästan tro att du tagit över min lägenhet, men får en känsla av att så inte är fallet då jag lämnade den för några år sen :)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av MiaM »

Framförallt under miljonprogrammet byggdes det rätt många rätt lika lägenheter. De är trots allt beräknade att ha effektivaste layouten enligt den användning som de byggdes för.

Hade vi haft samma tänk idag så hade vi antagligen haft vissa förändringar relaterade till ändrade levnadsmönster, såsom t.ex. kanske någon ändring på kökets utformning eftersom rätt få bakar saker idag medan mikro och diskmaskin tillkommit o.s.v., men i övrigt skulle nog lägenheterna vara rätt lika.

Men, apropå diskmaskin så verkar sådan saknas :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av Electricguy »

DjAlbert: Hehe ja det stämmer bra! :D
Jag har för övrigt två toaletter, av någon outgrundlig anledning. Står man i hallen mot ytterdörren så är toa och dusch till höger, och till vänster en liten hall till, sovrum och en liten toalett.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av pbgp »

Hur många rum har du? Det finns någon regel som säger att ett visst antal rum (4 kanske?) kräver ett visst antal toaletter.

Eller bor du i en lägenhet som är två ihopslagna?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av sodjan »

Electricguy, en VT100 står och ser ledsen ut i hallen! :-)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av Electricguy »

pbgp skrev:Hur många rum har du? Det finns någon regel som säger att ett visst antal rum (4 kanske?) kräver ett visst antal toaletter.

Eller bor du i en lägenhet som är två ihopslagna?
Jag har tre rok. Det är endast en lägenhet (75 kvadrat), och alla andra lägenheter som har samma fysiska position i huset ser likadana ut. Rätt mysko.

sodjan, hehe jodå, nästan rätt! :D Det är en Plessey PT-100 som är en VT-100 klon, samt att den står i vardagsrummet.. :)
Den ska fortfarande placeras på ett lämpligt ställe och kopplas in igen.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av MiaM »

Jag ser att du har stång för galgar i "elektronikgarderoben". En bekant hängde upp sin server genom att ta av höljet och stoppa in typ "byx/kjol/sko"-galgar (de där som endast har 90-gradersvinklar så att säga) i chassiet så att krokarna stack upp genom öppningar upptill, och så fick den hänga i stången. :mrgreen:
bjre7685
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 oktober 2009, 09:41:35

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av bjre7685 »

Efter många år av trånande på detta forum är det nu dags att försöka mig på att skapa ett alldeles eget 'hobbyrum'. Frågan är bara hur man gör egentligen :D
Här kommer några bilder på hur det ser ut just nu.
20160605_150257.jpg
20160605_150232.jpg
20160605_150232.jpg
20160605_150226.jpg
Utöver detta innehåller rummet min primära arbetsstation (bakom fotografen), där även 3D-skrivare och projektet som kanske kommer bli en styrd fräs för kretskortsframställning kommer att inkvarteras.
Det jag hoppas på att få in på borden och hyllorna ovan är således 'allt annat', och vad detta kommer att bli återstår till viss del att se. Som bilderna skvallrar om är budgeten för rummet satt till ungefär 100:-, vilka gick till en låda skruv. Ett gäng lastpallar senare är det en bra grund, men jakten på det optimala budgetlabbet har bara börjat...
Jag ska försöka starta en tråd om de tankar och idéer jag har, då jag tror mig behöva lite styrning och verklighetsanpassning av er med mer erfarenhet inom hobbyn än mig. Hoppas bara att barnen somnar snällt, så tid och ork räcker till ikväll... :?

Edit: det blev en tråd som fick växa fram under nattens vällingpauser. Tur att man inte får sova hela nätterna, hur skulle man då hinna med? :lol:

Glada och relativt hoppfulla nybörjarhälsningar
Björn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av MadModder »

Electricguy: Kan det vara så att det en gång funnits en ytterdörr till ut i trapphuset, från den lilla hallen?

Jag har två ytterdörrar, varav den ena går in till höger om stora hallen, och där är som en liten hall med dörr till toalett och dörr ut till stora hallen, och helt öppet till sovrummet.
Den extra ytterdörren har jag dock limmat igen med PL400 runt om, dragit i skruv genom låskistan för att blockera den, och skruvat och limmat fast blindbrickor där handtag och lås satt, och sen isolerat och byggt vägg inannför, samt gjort om lilla toaletten till tvättstuga. :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av Electricguy »

Nej ingen extra ytterdörr. Då hade jag knallat rakt in till grannen.. :D
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av NeoTech »

Va jue en rolig tråd.. får väl bidra..
Bild

Här e mitt privata kaos.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av tecno »

Fan va du har gott om plats uppe i Frövi, en annan har ju snitslad bana inne i kaoset :lol:
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av NeoTech »

Ja jag har jue funderingar på o ställa in en cnc svarv, så de kommer nog bli så här med. tittat på en SMT Swedturn 6 och dom e inte små har ja förstått.. (men går o hitta billigt).
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av l2t »

Mitt strå till stacken. Lägenhet + hobbyrum 26 kvm.
Har planer på att ändra om en hel del snart, börjar bli lite trångt.
20161111_180813.jpg
20161111_180823.jpg
20161111_180828.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm

Inlägg av cosmox »

Nu börjar livet kännas gött igen efter branden. Jag följde Geekjoans råd att se det som en uppgradering istället :) Faktum är att det sättet att tänka på saken tog mig igenom det här utan att rusa in i kaklet (igen...).
Så tack för den Joan :)
På sätt och vis känns det lite skönt att "börja om"

Såhär ser det ut nu. Jag har fått arrendera en bit av ett rum inomhus "tillsvidare".
20161127_145356.jpg
SAKNAR ALLA FINA VERKTYG!!!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar