Transportband i butikskassa
Transportband i butikskassa
De butiker jag oftast besöker för matinköp använder sig av transportband där man lägger varorna så att de åker förbi kassörskan. Dessa band verkar ha on/off styrning som ger en väldigt ryckig gång som gör att man inte kan ställa tex flaskor då de ramlar omkull. Är det så där ni handlar också?
Det känns som om det inte skulle vara speciellt svårt att få mjuk start och stopp på dessa band.
Det känns som om det inte skulle vara speciellt svårt att få mjuk start och stopp på dessa band.
Re: Transportband i butikskassa
Nej, tycker bara det känns så primitivt att de inte fixat det när de konstruerade kassan. När man står där och det flyger flaskor och prylar runt en känns det ju så självklart att det borde vara mjukstart/stopp 

Tvivlar starkt på att nån lägger ut en enda krona på att du ska slippa lägga flaskorna ner.
Vill du ha framtida ändring, skriv ett brev till fabrikanten, inte affären.
Vill du ha framtida ändring, skriv ett brev till fabrikanten, inte affären.
Bäst å kolla vilken typ av motor som används. Samt styrning till denna.
Kassören borde föredra om flaskorna står upp, för då är ju streckkoden stilla och man slipper vända flaskan för att träffa läsaren.
På systembolaget har dom ganska ryckfria band i kassan...
På systembolaget har dom ganska ryckfria band i kassan...
> På systembolaget har dom ganska ryckfria band i kassan...
Man så är ju just flaskor en ganska viktig del av deras omsättning.
Och en flaska där har oftast ett större värde än en flaska på ICA...
Man så är ju just flaskor en ganska viktig del av deras omsättning.
Och en flaska där har oftast ett större värde än en flaska på ICA...

Finns det några glasflaskor kvar på ICA?
Nu är väl allt i PET
Nu är väl allt i PET

- FormerMazda
Olivolja, sweetchili.
Men jag håller med, ska det vara så svårt att ha mjukstartande/stoppande band 2009?
Kan dock till 110% förstå att ingen byter/bygger om bara det dock.

Men jag håller med, ska det vara så svårt att ha mjukstartande/stoppande band 2009?
Kan dock till 110% förstå att ingen byter/bygger om bara det dock.
-
jag tycker de kassorna på systembolaget där jag bor rycker minst lika mycke. Man får ställa flaskorna tätt om de inte ska ramla. framför allt när de är snabba så bandet går väldigt ofta.
På systembolaget här har dom vita circlar med ca 2dm avstånd som man ska ställa flaskorna i, såvitt jag minns är det inte ryckigt iaf.
-
Du får åka dit och handla igen.. Har nästan alla gånger jag varit där funderat på hur fasen de kan tillverka det så idiotiskt. För där jag bor går de inte mjukt. Är kassörskan lite snabbt så blir det självgungning på flaskorna och de ramlar. Nu snackar jag om 33cl glas cider i första hand.
Burkar och större flaskor står ju stadigare. Men kan inte minnas att det finns de minsta till mjukkörning här :/
Burkar och större flaskor står ju stadigare. Men kan inte minnas att det finns de minsta till mjukkörning här :/
- FormerMazda
Beträffande systemet så är knepet att handla ordentligt så det blir mjukstart per automatik! Akta för överlast bara. 

Jag skulle tro att det anses för dyrt att investera i en 3-fas motor med tillhörande frekvensomriktare för att lösa detta, samtidig kommer bandet att reagera för långsamt vilket sänker arbetshastigheten för kassören och detta är knappast önskvärt.
Och reklamen för det?
"Sensationellt nytt på XXX: flaskorna på bandet ramlar inte omkull! Och det enda det har kostat är längre köar och prispåslag..."
Känns lite svårsåld faktisk...
Och reklamen för det?
"Sensationellt nytt på XXX: flaskorna på bandet ramlar inte omkull! Och det enda det har kostat är längre köar och prispåslag..."
Känns lite svårsåld faktisk...
-
dom får göra hela upphängningen fjädrad istället. så att när det startar så tar en fjäder upp kraft. när de stannar så trycker fjäderna tillbaka igen. Hur vettefasen