krets för att generera VideoSignal?
Postat: 12 september 2003, 10:15:02
Hej. Jag är en erfaren programmerare (12-14 års erfarenhet), och en mycket oerfaren elektronikbyggare (<1 år). Just nu håller jag på med att konstruera ett enkelt Tv-spel, men har enorma problem med att generera videosignal.
Jag har läst Picpong/pictetris, & sxpong/sxtetris guiderna, men vill använda en annan uppbyggnad. Tanken är att det ska finnas en separat krets/processor för videosignalen, som helt enkelt "streamar" ut pixlarna från ett separat minne i form av en videosignal, medan en annan processor sköter inmatning, och positionering av grafik osv.
Grafikprocessorn kommer att agera mot ett minne på 32kb, där de första 24 kb innehåller 8bits palettreferenser/pixeldefinitioner, följande 2 kb är paletten, nästa 4 kb är skärmar/tilemaps. och sista 2 kb spritepositioner.
Problemet ligger då i att jag har svårigheter att bedöma vilken typ av processor jag behöver. Enligt den person som gjort sx-pong, behövs en sx på 50mhz, vilket jag anser vara felaktigt, eftersom tex nintendos grafikprocessor matas med 21 mhz.
Några tips på läsning, eller annat matnyttigt?
Vad jag har att tillgå just nu i processorväg är troligen för klent, men här kommer en lista:
pic16f84, pic16f628, pic16f870, atmega32, zilog z80a, pic12c509, pic16c505
Jag är fullt medveten om att detta inte är något för nybörjare, men jag tänker ändå försöka.
Jag har läst Picpong/pictetris, & sxpong/sxtetris guiderna, men vill använda en annan uppbyggnad. Tanken är att det ska finnas en separat krets/processor för videosignalen, som helt enkelt "streamar" ut pixlarna från ett separat minne i form av en videosignal, medan en annan processor sköter inmatning, och positionering av grafik osv.
Grafikprocessorn kommer att agera mot ett minne på 32kb, där de första 24 kb innehåller 8bits palettreferenser/pixeldefinitioner, följande 2 kb är paletten, nästa 4 kb är skärmar/tilemaps. och sista 2 kb spritepositioner.
Problemet ligger då i att jag har svårigheter att bedöma vilken typ av processor jag behöver. Enligt den person som gjort sx-pong, behövs en sx på 50mhz, vilket jag anser vara felaktigt, eftersom tex nintendos grafikprocessor matas med 21 mhz.
Några tips på läsning, eller annat matnyttigt?
Vad jag har att tillgå just nu i processorväg är troligen för klent, men här kommer en lista:
pic16f84, pic16f628, pic16f870, atmega32, zilog z80a, pic12c509, pic16c505
Jag är fullt medveten om att detta inte är något för nybörjare, men jag tänker ändå försöka.