Hjälp att svarva en adapter till stegmotoraxel...

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Hjälp att svarva en adapter till stegmotoraxel...

Inlägg av PeterH »

Hej, är det någon som kan tänka sig att hjälpa mig tillverka en adapter i mässing eller annat lämpligt material (någon metall, ej plast)? Jag behöver en adapter för att kunna montera en "klokoppling" till min Tercofräs eftersom jag labbar med att byta ut befintliga nema34 motorer till nema17 motorer. Jag kan slänga ihop en ritning om det behövs, men den är väldigt enkel som jag ser det... :vissla:

Det skall vara ett rör med ytterdiametern 9,6 mm (dvs. passa hålet där nema34 motorn satt) och ha ett genomgående hål på 6,35 mm (där axeln från nema17 motorn ska in). Längden bör vara runt 20-22 mm och det skulle vara bra med 3 stycken. Om det inte är allt för mycket jobb får du gärna sätta en låsskruv i ena änden (ca: 5mm från kanten) för att kunna låsa fast den mot axeln.

Om det är så att godset blir för tunnt för att kunna sätta in en låsskruv kan det fungera att göra en lösning där 10 mm av rörets längd har diametern 9,6 mm och sedan ökas till ca: 15 mm för resten av längden på adaptern.

/PeterH
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp att svarva en adapter till stegmotoraxel...

Inlägg av tecno »

Det är för lite gods i första förslaget, det andra funkar bättre.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig just nu - too busy
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att svarva en adapter till stegmotoraxel...

Inlägg av PeterH »

Jo, jag misstänkte nästan att det skulle bli nätt :lol: Men som sagt, förslag 2 går också bra...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att svarva en adapter till stegmotoraxel...

Inlägg av PeterH »

Nu har jag fått flera erbjudanden och väntar bara på leverans... Jag meddelar naturligtvis hur det går så fort jag fått möjlighet att prova... Är just nu mitt uppe i husbygget och måste få igång vatten och avlopp innan jag och frugan blir tokiga :(
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Hjälp att svarva en adapter till stegmotoraxel...

Inlägg av Sastrom »

Om du inte får några gjorda kan jag fixa detta. Ser att vi bor i närheten av varandra.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp att svarva en adapter till stegmotoraxel...

Inlägg av PeterH »

Bra att veta att man har hjälp på nära håll också :tumupp: Jag tror prylarna ligger i brevlådan när jag kommer hem idag :) Tack för erbjudandet.

/PeterH
Skriv svar