T: Fräsa gavlar till ROV

Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

T: Fräsa gavlar till ROV

Inlägg av JonasJ »

Hej!

Jag antar att åtminstone några av er känner till att jag håller på att bygga en ROV. De gavlar jag har idag är inte tillräckligt täta utan istället vill jag få fram nya som är designade att användas med en o-ring (samtidigt som jag fixar en bättre kabeldragning).

Jag har gjort några ritningar.

Detta är frontgaveln:
Bild
Ritning finns även som DXF samt DWF (Autocad 2007)

Den bakre gaveln ser nästan likadan ut förutom att det tillkommer ett antal hål för kabelgenomföringarna:
Bild
Ritning finns även som DXF samt DWF (Autocad 2007)

I princip så är det en cirkulär plexiglasskiva (genomskinlig) med en diameter på 230 mm och en tjocklek på 10 mm. Runt denna görs 12 st hål med diameter 6.2 mm (för att passa till M6 skruvarna). Innanför skruvarna fräses ett U-spår med förslagsvis en 1/8 tums kulfräs (3.175 mm) till halva kuldjupet (~1.6 mm). I detta spåret ska sedan o-ringen läggas. För den bakre gaveln tillkommer 6 st hål med diameter 12.1 mm. I dessa monteras kabelgenomföringarna. För övrigt skiljer sig inte den bakre gaveln mot den främre.

Jag har två st plexiglasskiver (250x250x10 mm) hemma som jag förstås kan skicka om det behövs men annars tror jag det blir smidigare om jag kan köpa skivor direkt från den som fräser så att vi inte behöver skicka materialet kors och tvärs genom landet.

Precisionen behöver inte på något sätt vara extrem men den bör ändå vara hyfsat (inom 1/10 mm iallafall). Det viktigaste tycker jag är att spåret som o-ringen ligger i är jämn-djupt runt om så att det blir ett bra och jämnt tryck mot flänsen (om det sedan är 1.6, 1.5 eller 1.7 mm djupt spelar ingen roll). Diameter på o-ringen är 200 mm (inre diameter) och tjockleken 3 mm och det är efter den som jag designat spåret. 12 mm hålen för genomföringarna bör också vara bra (jag kan tänka mig att man bara gör en markering med fräsen och sedan borrar ut hålen med en pelarborr istället beroende på den som tar jobbet). Något som är viktigt är att det inte blir skrapmärken på gavlarna, framförallt viktigt på frontgavelen efter en kamera ska se ut där.

Trors min hårda krav finns det någon som skulle vilja sig på detta? Betala gör jag förstås men som föräldraledig så måste jag tyvärr försöka hålla en ganska strikt ekonomi för tillfället.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Fräsa gavlar till ROV

Inlägg av tecno »

Rita om gör rätt ( ta detta på rätt sätt nu :) )

Det är inte bra att ha O-ringen i sådant spår, den kommer att kalva ur och börja krypa under tryck.
Du ska ha en fläns, dvs gaveln skall gå in en bit i röret.
Spåret skall ej vara rund i botten utan svarvas/fräsas med lite spetsradie |_|så att O-ringen kan expandera = täta
Läs NOGA i tabeller ang O-ringsspår och se till ATT du hittar en O-ring med rätt mått dvs INTE limma O-rings snöre!

Har byggt ett antal burkar för dykändamål.....
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, bra tips tecno.
Man kanske skulle ta tag i vattenfilter-projektet igen & göra ett nytt försök för att få det tätt.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... rt=0&hilit
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

techno: Tack för synpunkterna! Det är nog jag som helt enkelt missuppfattat hur spåret se ut. Förstår inte riktigt vad du menar med spetsradie men jag ska kolla om jag hittar mer info på nätet. O-ringarna jag har beställt är helgjutna (eller vad man säger). De är alltså inte snören.

Hm, jag tog bort flänsen för att jag ska få en tjockare plexiskiva. Den tidigare gaveln var fräst lite tunnare i ytterkanterna så att mittendelen gick en bit in i röret (typ 1-2 mm). Du anser alltså att även om den blir tunnare på ytterkanterna (7 mm) och tjockare i mitten (10 mm) så är det fortfarande bätre än att ha en 10 mm jämntjock utan någon fläns alls?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror det här är nåt i stil med det som tecno menar.
Om du ska ha 3mm oring bör nog insticket på flänsen i röret vara minst 7-8mm, du får nog gå upp till 15mm plexi.
Oringen ska alltså täta radiellt.

Bild
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Hm, ok, så ser det inte riktigt ut:

Bild

Som jag förstod förespråkar tecno en kombination av "idag" och "imorgon?" dvs. gaveln går in en bit i röret.

Edit: Röret och flänsen är inget jag kan påverka. Dessa är ihoplimmade och kan därför inte göras om. Det jag kan spela med är utseende på gaveln. Jag vill helst inte gå upp till 15 mm utan använda det material jag redan har.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vi gör ett nytt försök.

Bild
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Kolla, nu fattar jag vad du menar! Du hade ju vänt på bilden! :D

Då förstår jag var 15 mm kommer från. Men det ser lite jobbig ut att tillverka rent hobbymässig. Hur t.ex. ska man kunna fräsa ut o-spåret med en enkelt fräs? (och mina 200 mm o-ringar kommer inte till nytta eftersom innerdiameter på röret är 194 mm, en smärre sak, går alltid att beställa nya).

Det är klart, har någon utrustning och möjlighet att få tag på 15 mm plexi så skrik till! Det känns helt klart som den bästa lösningen. Lite tight med plats för kameran men den får jag flytta bakåt isåfall. Någon som har tid, kunskap och tekniken (och inte akut behov av mycket pengar :D) för ett sådant här jobb :?:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vill du ha en helt tät tätning vid så bara som ett antal få meter ner så måste ytorna vara hyfsat jämna, en fräs är som jag ser det inte tillräckligt på långa vägar då jag gissar på att en yta efter en sådan inte är speciellt jämn vilket kan göra det svårt att få det tillräckligt tätt med en o-ring, specielt vid större djup. Det bästa är nog om spåret istället svarvas ut då det det ju skall vara runt och då kan man få det rätt bra skulle jag tro om man använder vassa skärstål. Men efterbearbetning med ett väldigt fint sandpapper skulle nog inte skadat såvida det inte blev en väldigt jämn yta efter svarven.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det jag föreslog är det som 'säter' har ritat upp och ja detta är ett SVARV jobb i första hand och kräver sin man bakom spakarna. Visst går det att fräsa men det är inte så enkelt. Att polera upp ytorna kan göras på många sätt.

OBS!!!!! Glöm EJ bort att gaveln SKALL tempereras efter att all mekanisk bearbetning är utförd = MYCKET VIKTIGT!
Skriv svar