Driver för balanserad audio
Driver för balanserad audio
Är det någon som sitter inne med schema till en någorlunda enkel driver för att konvertera line-nivå till balanserad signal? Hellre fler komponenter än exotiska komponenter. Mono räcker bra.
Hittar jag ingen lösning så har säkert ELFA specialkretsar när helgen är slut men det vore bra att sno ihop en innan.
Hittar jag ingen lösning så har säkert ELFA specialkretsar när helgen är slut men det vore bra att sno ihop en innan.
Re: Driver för balanserad audio
Två op-ampar.
Signalen till den positiva ingången på den ena och till den negativa på den andra.
Ingångarna som blir över kopplas till jord.
Om jag inte har tänkt helt fel så ska det fungera?
Signalen till den positiva ingången på den ena och till den negativa på den andra.
- prototypen
Obalaserat till balanserat = SSM2142
Balanserat till obalanserat = SSM 2017
Eller transformator
Eller med lite OP-förstärkare
Protte
Balanserat till obalanserat = SSM 2017
Eller transformator
Eller med lite OP-förstärkare
Protte
- prototypen
ejohsjo skrev:Två op-ampar.
Tänk bara på att där man går in på + ingången får man med en faktor 1+ och sedan förstärkningen, vilket är lätt att glömma bort
Protte
Följdfråga, finns det någon standard för signalnivå för balanserad audio. Infon jag har är att det ska vara "balanced 600ohm".
Nog borde väl lineout orka driva en 600ohm primär på en isolationstrafo?
Nog borde väl lineout orka driva en 600ohm primär på en isolationstrafo?
- prototypen
Ska man vara petig så ska inte transformatorn "synas", det är belastningen på transformatorns sekundär som belastar din utgång omräknat med transformatorns omsättning.
Standarden är väl 1 mW över 600 ohm som ger 735 mV RMS, hoppas jag kommer ihåg rätt för kontrollräkna ids jag inte.
Protte
Standarden är väl 1 mW över 600 ohm som ger 735 mV RMS, hoppas jag kommer ihåg rätt för kontrollräkna ids jag inte.
Protte
-
Hej.
Siffrorna passade inte in i min minnesbild (var ingen 3:a där) så jag kontrollräknade.
774,596669241mV eller ca 0,775V
Siffrorna passade inte in i min minnesbild (var ingen 3:a där) så jag kontrollräknade.
774,596669241mV eller ca 0,775V
- prototypen
Minnet klarnade, var fel på mer än en decimal, Tack Fransson.
det är 0,735 kWatt på en hästkraft. så kan det bli när fel del av hjärnan är inkopplad
Protte
det är 0,735 kWatt på en hästkraft. så kan det bli när fel del av hjärnan är inkopplad
Protte
Hur menar du med faktor?prototypen skrev: Tänk bara på att där man går in på + ingången får man med en faktor 1+ och sedan förstärkningen, vilket är lätt att glömma bort
(Ursäkta att jag lånar tråden lite)
- prototypen
Arbetsnivå för signaler i studio: V1 = +4 dBu = 10^(4/20) * 0,775 Vrms = 1,2283 Vrms.
Arbetsnivå för hifi-utrustning V2 = -10 dBV = 10^(-10/20) * 1 Vrms = 0,31623 Vrms.
Dvs du vill ha en förstärkning med A = V1 / V2 = 4 (3,8842). Glöm inte att du redan har 2 gångers förstärkning via inverteringen och då behöver du endast 2 gångers förstärkning vid varje operationsförstärkare.
Sedan måste du välja en operationsförstärkare som kan driva 600 Ohm utan för mycket distrotion, en klassiker som fungerar är NE5532.
Arbetsnivå för hifi-utrustning V2 = -10 dBV = 10^(-10/20) * 1 Vrms = 0,31623 Vrms.
Dvs du vill ha en förstärkning med A = V1 / V2 = 4 (3,8842). Glöm inte att du redan har 2 gångers förstärkning via inverteringen och då behöver du endast 2 gångers förstärkning vid varje operationsförstärkare.
Sedan måste du välja en operationsförstärkare som kan driva 600 Ohm utan för mycket distrotion, en klassiker som fungerar är NE5532.