En liten fråga som går snabbt att reda ut... (transistor)
En liten fråga som går snabbt att reda ut... (transistor)
Tjenis har gått och grämt mig ngn dag nu över att jag är så pass lam att jag inte har rett ut detta ens... följ länken... va vänlig svara här sedan...
Jag vill bara ha ett JA/NEJ, samt om transistorn passar och om inte så vilken man ska välja.
Kolla här --->>> http://www.devinc.sytes.net/~rikard/fraga.gif
Tack!
//Rille
Jag vill bara ha ett JA/NEJ, samt om transistorn passar och om inte så vilken man ska välja.
Kolla här --->>> http://www.devinc.sytes.net/~rikard/fraga.gif
Tack!
//Rille
- EagleSpirit
- Kontakt:
jobbigt att svara med ett ja/nej. Ja det skulle funka (om du sätter dit ett motstånd på basen), men varför göra sådär? Klarar inte knappen den låga strömmen som kommer gå där? Jag vet inte vad en LCD drar, men en PIC ligger på ett par mA bara. LCDn kan inte vara farligt mycket heller. Det borde knappen klara av. En vippströmbrytare tex klarar det där (tror jag iaf)
Tack för svaret... knappen i sig är inte problemet... frågan var mer om den angivna transistorn skulle funka... sen om själva idén skulle kunna funka..
PICen kanske drar runt 4-5mA, LCD max 50mA har jag för mig... Själva spänningsregulatorn har ju inte prob den tar ju det lätt men frågan är om man inte ska byta transistor så att den klarar över 500mA iaf... jaja... antar att man reder sig på dem man har iaf...
//Rille
PICen kanske drar runt 4-5mA, LCD max 50mA har jag för mig... Själva spänningsregulatorn har ju inte prob den tar ju det lätt men frågan är om man inte ska byta transistor så att den klarar över 500mA iaf... jaja... antar att man reder sig på dem man har iaf...
//Rille
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ok. Iofs kan du ju då koppla kretsen direkt till tändningen, så slipper du transistorn iaf 
Men ja, du måste tänka på att transistorn inte klarar mer. 71-049-87 klarar 0,5A, och 71-073-86 klarar 1A, fortfarande med hyffsat hög hfe (förstärkning)
tar du den som klarar 0,5A, så blir det bra med ett 3,9kOhmsmotstånd, tar du den som klarar 1A så blir det bra med 1,2kOhm.
Tar du ändå bc547 (som klarar 0,1A, inte 0,2) så funkar det bra med ett 10kOhmsmotstånd.

Men ja, du måste tänka på att transistorn inte klarar mer. 71-049-87 klarar 0,5A, och 71-073-86 klarar 1A, fortfarande med hyffsat hög hfe (förstärkning)
tar du den som klarar 0,5A, så blir det bra med ett 3,9kOhmsmotstånd, tar du den som klarar 1A så blir det bra med 1,2kOhm.
Tar du ändå bc547 (som klarar 0,1A, inte 0,2) så funkar det bra med ett 10kOhmsmotstånd.
Hmm... K... var ska man sätta motståndet? Innan base:n på transistorn eller? och släpper tranistorn forfarande igenom tillräckligt fastän den inte pallar att ge ut mer än 0,1A (måste ha kollat fel i databladet)
Visst skulle man kunna koppla att direkt till tändningen men då är du ju en komponent mindre
//Rille
Visst skulle man kunna koppla att direkt till tändningen men då är du ju en komponent mindre

//Rille