Sida 1 av 1
Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 13:13:48
av rysshack.se
Någon som vet vilken elmotortyp som är bäst för rena elbilar (ej hybrider)?
Vilka motortyper används vanligen på rena elbilar? och varför använder de de motorerna?
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 13:54:08
av rysshack.se
När man tittar på några olika elbilar så är upplägget lite olika
Buddy, den norska biltilverkaren, har en 72 Volts DC motor.
EV1 hade en 3fas AC motor.
Tesla roadster har en 375 volts AC, induktionsmotor
Att ha en hög spänning verkar vara en bra ide, då man slipper en del tjocka kablar i fordonet....
Är imponerad av den där teslan.
248 HP (185 kW) @ 5000-8000 rpm rätt stort område som den har så hög effekt.
Juste vrid oxå!

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 14:14:31
av danei
Olika motorer har olika för och nackdelar.
DC motorer har kol som slits och kräver underhåll. De går inte att köra lika varmt heller.
Asynkronmotorer har dåligt startmoment. Och kräver en mer avancerad motorstyrning.
En permanentmagnetiserad synkronmotor är nog det som kommer mer och mer. Hög verkningsgrad, lågvikt. Men kräver mycket av motorstyrningen.
Men som sagt det är för och nackdelar på det mesta. Nu används nog DC nästan bara på hemmabyggen. För att det är enklare.
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 16:31:07
av JanErik
Asynkron induktionsmotor. Förmånlig och underhållsfri motor, dock dyr styrning. Regen kommer närmast automatiskt.
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 16:51:02
av bearing
Jag tror Tesla Roadster använder motor från AC propulsion.
http://www.acpropulsion.com/tzero/AC150_Gen2_specs.pdf
Motorn väger 50 kg och ger 150 kW vid 336V (toppeffekt, ej kontinuerlig, antar jag).
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 16:53:23
av netrunner
Frågan är ju även var man har motorn.
Om man från början bara har 15hk så är det kanske inte så kul att förlora 20% i en växellåda.
Motorn sätter man med fördel direkt i hjulet.
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 16:56:14
av bearing
Dock går det inte att få så hög effektdensitet ur en hjulmotor eftersom att effektdensiteten är proportionell mot varvtalet.
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 18:59:41
av rysshack.se
Ett till problem med hjulmotorer är att hjulen blir tunga, det krävs annan dämpning.
Att slippa växellåda är givetvis att föredra, man slipper en till sak som kan gå sönder.
Det bör gå att linda motorerna på olika sätt för att få dem att vara effektiva på olika varvtal.
Givetvis är totaleffekten en funktion som påverkas av varvtalet......
Men det känns ju inte helt orimligt med mindre personbilar med navmotorer på alla fyra hjulen.
Porsche byggde i början av 1900 talet hjulnavsbilar.......
Undrar vad 100 år av utveckling i det hållet hade givit??
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 20:10:21
av mrMagoo
det var från början meningen att tesla och acpropulsion skulle samarbeta men så blev det inte och tesla utveklade en egen motor.
JB Straubel är en av hjärnorna bakom motor och drivlina, han var i Sverige -07 med en prototyp och justerade antispinn abs m.m
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 25 augusti 2009, 20:58:54
av EvilGhozt
Jag skulle vilja påstå att man ska använda en växellåda trotts att man förlorar en vissa effekt, då man tjänar mycket på lägre farter exempelvis i stan, då växellådan drevar ner. normalt sett så brukar fjärde växeln vara 1:1.
Påståendet att växellådan skulle vara ett till rackelmoment tror jag inte är ett bekymmer om man inte väljer en kass skrotfärdig låda då t.ex en elmotor är på 20kw och en bensin motor kanske är på 120kw så tror jag inte lådan tar någon stryk alls, blir nog en evighetsmaskin...

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 26 augusti 2009, 03:44:10
av blueint
Disellok har använt sig av likströmsmotor, växelriktare+asynkronmotor, permanentmagnetiserade synkronmotorer i den ordningen. Så man kan ju anta att det säger en del om effektiviteten
Modernare lok och motorvagnar driver direkt på hjulen (om jag minns det rätt).
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 6 september 2009, 22:36:47
av patrik77
Ja eller nej, beror på hur man ser det. Drivningen sker alltid via någon form av enstegs kuggväxel!
--------------------
Tips: Citera inte det föregående inlägget. Det är regel nr 1 och står med röd fet text strax ovanför rutan där man skriver inlägg.
Varför inte citera föregående inlägg? Svar: För att det är onödigt. Texten syns ju redan precis ovanför. 
Jag tog därför bort citatet.
//Jimmy
--------------------
Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?
Postat: 7 september 2009, 00:39:47
av whynot
Permanentmagnet motorer är bra och absolut inte någon motor i hjulen ska så lätt som möjligt där. Bygg ett elfordon inte bil så åker Du billigt sen. Platta däck så diametern är samma på hela slitbanan annars bromsar halva däcket.