FPGA-kort.

Berätta om dina pågående projekt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

FPGA-kort.

Inlägg av cyr »

Hej igen forumet! Det var bra länge sedan jag var här, så jag tänkte berätta lite om vad jag hållit på med.

En del kanske minns att jag håller på och bygger ett dator-oscilloskop, och själva hjärnan i detta är en FPGA. För någon vecka sedan blev jag äntligen klar med detta kort:

Bild

Den stora blaffan i mitten är en Altera Cyclone EP1C12 FPGA (240 pinnar) och den lite mindre blaffan är ett synkront SRAM. Själva kretskortet har tre lager (jordplan i mitten) och är tillverkat genom att helt enkelt limma ihop två kort efter etsning.

Det finns en del mer att läsa och bilder på min (nya) hemsida: http://area26.no-ip.org/.

Kul att se att det verkar vara bra fart på forumet förresten, ska försöka besöka lite oftare framöver.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vad har du för cad-program som kan fästa komponenter i 45 graders vinkel ?

/Johan

Edit: tänkte bara säga att jag såg dina inlägg på edaboard innan, jag brukar titta in på oscilloskopstråden där ibland ;)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kör med Eagle, går att vrida allting i valfri vinkel (tror jag), fast man får skriva in vinkeln manuellt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det var som.....
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jaha, jag får exprimentera lite med det :)

/Johan
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Sexigt!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Så vackert att jag blir gråtfärdig (lite sådär sentimentalt så här dax) :helgon:
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Snyggt.
Har faktiskt aldrig 'tippat' kretsar i mitt cadprogram - även om det går (steglöst/45/90)...

Varför 3 lager?
Hade man snålat lite och kört ledare i jordplanet kunde det ha gått med 2 lager. Ditt jordplan verkar täcka hyffsat ändå.
Fast det är klart. Kan man göra 3 lager hemma :eh: så varför inte?.

(Jag hatar CAD'ar med röda ledare på ovansidan. Det skall vara grönt! ---> 'Gröna sidan upp' :wink:)

--
Nu måste jag ju hitta på något ballt att göra som behöver 3 lager, så man får prova något nytt...
:mrgreen:
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Wow, wow!

Kul att ha dig här igen!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det hade inte blivit mycket till jordplan med två lager. Som det är nu så är bottenlagret nästan ett VCC-plan, vilket är lite onödigt lyxigt, men två matningar + jord + lite signaler på ett lager hade inte blivit snyggt. Alternativt kunde ena matningen legat på översidan under FPGAn, men det hade fortfarande blivit jordplan modell schweizerost tror jag.

Det hade förmodligen funkat trots allt, men om man läser tillverkarens rekommendationer för såna här chip brukar man få intrycket att det kommer explodera om man inte använder minst 4 lager.

"För att det går" är ju också ett bra argument tycker jag :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Imponerande!

Jag har just fått igång ett eget kort med en FPGA (också en Cyclone, men den lite mindre EP1C3 i 144-pin TQFP), och vet vilket jobb det är med olika matningsspänningar, avkopplingskondingar o.s.v.

Jag använde tvålagerskort och försökte hålla ett någotsånär bra jordplan under kretsen på översidan. Matningsspänningar och avkopplingskondingar mellan varje VCC/GND-par på undersidan, och så försökte jag ha bra återledningsvägar för jord på undersidan längs matningen också.

Det var första gången jag lödde kretsar med så tätt mellan benen; var rätt nervös innan jag satte dit lödpennan :) . Men det gick bra, det var ju riktigt kul att "släplöda"! (Tack för hjälpen Magnus, hade aldrig fått det så snyggt utan dina råd!)

Vad är det för små 8-pinnars kretsar som sitter runt FPGAn på ditt kort?

Arvid

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Snyggt cyr!

Men vad är det för en stor ansamling med lödtenn nere till höger?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

De små 8-pinnars kretsar som finns på cyr´s kort gissar jag på är stepdown-regulatorer, å det fyrkantiga sakerna brevid varje "8-pin" är väl chip-drosslar?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Jag menade de små små 8-pins kapslarna som det finns typ 20 st av, som sitter runt FPGAn.

Arvid
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Dom var ju så små att jag såg dom inte :oops:
Edit:

Ahhh, jag kollade på en bild på cyr´s hemsida där dessa kretsar sakns (inte ditlödda)....men där nämns också att komponenter från digikey inte har levererats än...... :) kan det vara en ledtråd?
Senast redigerad av evert2 16 januari 2005, 14:00:35, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar