DYI-pirani vakummätare
Postat: 3 augusti 2009, 05:04:25
Har börjat med en första test att göra pirani vakummätare.
Har sedan tidigare säljtrådar köpt en riktig pirani-sensor med med hårdvakum referenstub och har förmodligen platina-trådar i sig.
Men innan man gör något dumt på den och får den förstörd så testar jag på glödlampor - som man slipar ett litet hål på i toppen på den ena av dessa och använder den andra som referens med antagandet att det är hyffsad vakum i dessa - vilket dom flesta småglödlampor sägs ha - det är bara de större 230V-lamporna och xeon/halogen-glödlamprna som har gas i sig, vad jag sett hittils.
Dock har jag ännu inga schemor på hur piraniensor med referensrör skall kopplas in - det finns ett antal baserade på 1 st temistor eller glödlampa och återkoppling baserad på konstantemperaturhållning av termistorn, men termistorer av rätt sort är betydligt bökigare att få tag på än glödlampor...
Mitt problem är alltså hur referens och mätsensorn skall koppa in på wheatstonebryggan - är det i serie eller sitter dom på varsitt ben - skall dom matas med konstant spänning eller konstant ström ? eller skall dom köra med konstanttemperaturprincipen på båda med varsin reglerloop och därefter jämföra?. - förslag eller länkar till detta mottages gärna.
---
Hur eller hur så har jag gjort ett första test - basera på biltemas julgransbelysningslampor - 34 V 3 Watt närmare bestämt och provade enl. seriekopplingsprincipen och matat med konstant spänning.
jag Ohmmätte och parade lamporna så att dom var så lika möjligt (mental note innan nästa utprovning, löd in sladd på lamporna innan Ohm-mätning - att bara proba direkt på lampan ger tyvärr inte tillräckligt säkra värden pga. oxider och annat skit, trots att man klämmer till så mycket man vågar..)
I en sådan process så här i startläget så vet man inte riktigt vad man skall titta på - så givetvis mätte man inte några värden som man efteråt tycker vore _väldigt_ bra att ha - dvs. jag lödde inte in lamporna i serie och såg vilken spänning det var över dessa - innan jag tog hål på ena lampan...
(man ville heller inte ägna för mycket tid om lampan skulle gå sönder under hålslipningen - vanliga billampor med rund kolv sprack gärna och nästan alltid med mycket med sprickor i glaset och ibland glasbitar som slet av glödtråden mm. - spetsiga jullampor visade sig gå lätt att göra hål i utan allt för stora 'bieffekter')
Problemet var också hur mycket spänning skall man mata in på dessa - lamporna börja glöda synligt i becksvart rum redan vid 3-4 Volt, vilket indikerar runt 400 grader och är för varmt (glödtråden oxiderar i luft) - en huggskott så valde jag 1.5 Volt per lampa - dvs. 3.00 Volts matning när man hade 2 lampor i serie.
Slipningen av toppen skedde med dremmel och dess kapskiva och helt enkelt putsa toppen mot sidan av kapskivan tills det gick hål - det syns när det går hål då det plötsligt blir lite dimmigt inuti av glasdamm - jag lyckades få ut det mesta glasdammet igen genom att med tryckluft på burk och dess munstycke pressa mot hålet och trycka upp trycket en bit (hanskar och glasögon på!) och när det släppte så drog det med lite av dammen ut per gång man gjorde det tills det var hyffsat klart invändigt igen - jag uppfattade att även resistansen ändrade när man släppte in luft sig då multimeter trots allt skickat in lite mätström och värmer tråden en smula...
Därefter tog jag en tryckluftsnabbkoppel hanne för 12.5 mm slang och på slangsidan epoxylimmade jag toppen av glödlampan med hålet in mot slanganslutningen (isopropanoltvättning innan) - det verkar som blev tätt - dock förmodligen inte Henry-tätt eftersom hans pryttlar jobbar i en annan dimmension liksom... synd att man inte vet hur man gör glasförslutningar mot metall eller viken metall som behövs för detta och i rätt format (rör)...
Nu var det spännande - två lampor seriekopplade - applicera 3.00 Volt noga injusterat och vad blev det för spänning över den håltagna lampan - jo 0.884 Volt - vid atmosfärstryck, ganska långt ifrån dom tänkta 1.5 Volt vid full balans (det var här som det hade varit bra att mäta upp spänningarna _innan_ håltagningen...) - kopplade in sensorn till vakumpumpen med en kran mot pumpen och manometer (biltema 15-1366) - en koppling som jag vet sedan tidigare är tillräckligt tätt för att stå flera dagar vakumsugen innan visare börja röra sig igen - den är dock inte helt tät, hur fasen jag än gör... den är slangansluten mellan T-korset och mätaren så det finns misstanke att läckan kommer den vägen eller via dess nipplar eller gängningarna i T-korset - så fort det är slang med i bilden så verka det vara lögn att få det helt tätt hur man än drar åt på slangklämmor, använder gängtätning etc..
Koppla in vakumpumpen (julapump) och med kran sakta pysläcka så att man hinner studera tryckminskningen samtidigt som spänningsvärde över glödlampa (här är det fördel med glödtråd i jämförelse med termistor - glödtråd reagerar snabbt) - hände ingenting alls ens när visare på manometern nådde sin vanliga plats i ändläget vid full vakum (platsen varierar lite beroende på vädret utanför - dvs. barometerståndet!) - men kort stund efte började spänningsvärdena på lampan att ändra sig - eftersom allt var nystartat med lång slang som behöver gasa ur sig så var det ganska segt, men efter 10 minuter och full öppen kran så stannade värdet på 1.036 Volt över glödlampan. Stängde man kran så sjönk värdet igen ganska snabbt (ca 0.001 Volt/s) och öppnade man ingen så återgick värdet tämmligen snabbt. - det är kanske så känsligt att jag faktiskt ser läckan här, men kan också vara epoxylimmet eller något annat som gasar sig i det lilla utrymmet på kanske 75 ml ...
Med denna enkla koppling kunde jag också konstatera att vakumpumpen presterade högst vakum när den var halvvarm (och smattrade som värst) - men när den har gått 1 timme så är värdet lägre på ca 1.016 Volt eller så - vakumpumpen smattrar fortfarande men lite mjukare i detta läge - lite retligt, men beror antagligen på den varma oljan och dess lösta gaser/vattenånga... jag vill ha tvåstegs vakumpump - NU!, men de kostar ju så in i h****.
Problemet är att jag inte har någon referensmätare för att se hur bra vakum jag fått till - dels behöver man också referensmätare för att se hur bryggan jobbar då när spänningen blir högre över ena glödlampan (mätsensorn) så blir blir det mindre spänning över den andra och svalare tråd (och leder bättre ström) - hur påverkar det skalan? blir det någon kvadratisk funktion? - det är därför jag har frågeställningen hur bryggan skall se ut om spänningen skall ändra sig något så när linjär när trycket är 10log-skala som de flesta skalor av den här typen brukar vara.
Någon som har en spicemodell av en liten glödlampa liggande ??
och sedan har jag heller inte tillräckligt bra vakumpump för att komma mycket lägre än 0.5 mBar (gissning) - helst bör den gå under 10 µtorr om man skall göra en fullrange skala.
Så, just nu står jag vid den här punkten - och funderar på hur skall jag fortsätta - hur skall man kalibrera, går sådant räkna fram från teoretisk i kombination med praktiska lösningar och stega sig fram till en viss precision.. etc.
kan någon (Henry?) göra en referensmätning med sina elektronska mätare på ovanstående kopplingsexempel beskrivet ovan etc.
---
Typiskt är att man får tummen ur och provar ovanstående typ dagen innan man skall iväg ut på landet, så det här kommer att stå still minst en och en halv vecka för min del... men har ni några förslag, länkar mm. på pirani-inteface (och även spice-modell på glödlampa) så är jag väldigt intresserad av det.
Har sedan tidigare säljtrådar köpt en riktig pirani-sensor med med hårdvakum referenstub och har förmodligen platina-trådar i sig.
Men innan man gör något dumt på den och får den förstörd så testar jag på glödlampor - som man slipar ett litet hål på i toppen på den ena av dessa och använder den andra som referens med antagandet att det är hyffsad vakum i dessa - vilket dom flesta småglödlampor sägs ha - det är bara de större 230V-lamporna och xeon/halogen-glödlamprna som har gas i sig, vad jag sett hittils.
Dock har jag ännu inga schemor på hur piraniensor med referensrör skall kopplas in - det finns ett antal baserade på 1 st temistor eller glödlampa och återkoppling baserad på konstantemperaturhållning av termistorn, men termistorer av rätt sort är betydligt bökigare att få tag på än glödlampor...
Mitt problem är alltså hur referens och mätsensorn skall koppa in på wheatstonebryggan - är det i serie eller sitter dom på varsitt ben - skall dom matas med konstant spänning eller konstant ström ? eller skall dom köra med konstanttemperaturprincipen på båda med varsin reglerloop och därefter jämföra?. - förslag eller länkar till detta mottages gärna.
---
Hur eller hur så har jag gjort ett första test - basera på biltemas julgransbelysningslampor - 34 V 3 Watt närmare bestämt och provade enl. seriekopplingsprincipen och matat med konstant spänning.
jag Ohmmätte och parade lamporna så att dom var så lika möjligt (mental note innan nästa utprovning, löd in sladd på lamporna innan Ohm-mätning - att bara proba direkt på lampan ger tyvärr inte tillräckligt säkra värden pga. oxider och annat skit, trots att man klämmer till så mycket man vågar..)
I en sådan process så här i startläget så vet man inte riktigt vad man skall titta på - så givetvis mätte man inte några värden som man efteråt tycker vore _väldigt_ bra att ha - dvs. jag lödde inte in lamporna i serie och såg vilken spänning det var över dessa - innan jag tog hål på ena lampan...
(man ville heller inte ägna för mycket tid om lampan skulle gå sönder under hålslipningen - vanliga billampor med rund kolv sprack gärna och nästan alltid med mycket med sprickor i glaset och ibland glasbitar som slet av glödtråden mm. - spetsiga jullampor visade sig gå lätt att göra hål i utan allt för stora 'bieffekter')
Problemet var också hur mycket spänning skall man mata in på dessa - lamporna börja glöda synligt i becksvart rum redan vid 3-4 Volt, vilket indikerar runt 400 grader och är för varmt (glödtråden oxiderar i luft) - en huggskott så valde jag 1.5 Volt per lampa - dvs. 3.00 Volts matning när man hade 2 lampor i serie.
Slipningen av toppen skedde med dremmel och dess kapskiva och helt enkelt putsa toppen mot sidan av kapskivan tills det gick hål - det syns när det går hål då det plötsligt blir lite dimmigt inuti av glasdamm - jag lyckades få ut det mesta glasdammet igen genom att med tryckluft på burk och dess munstycke pressa mot hålet och trycka upp trycket en bit (hanskar och glasögon på!) och när det släppte så drog det med lite av dammen ut per gång man gjorde det tills det var hyffsat klart invändigt igen - jag uppfattade att även resistansen ändrade när man släppte in luft sig då multimeter trots allt skickat in lite mätström och värmer tråden en smula...
Därefter tog jag en tryckluftsnabbkoppel hanne för 12.5 mm slang och på slangsidan epoxylimmade jag toppen av glödlampan med hålet in mot slanganslutningen (isopropanoltvättning innan) - det verkar som blev tätt - dock förmodligen inte Henry-tätt eftersom hans pryttlar jobbar i en annan dimmension liksom... synd att man inte vet hur man gör glasförslutningar mot metall eller viken metall som behövs för detta och i rätt format (rör)...
Nu var det spännande - två lampor seriekopplade - applicera 3.00 Volt noga injusterat och vad blev det för spänning över den håltagna lampan - jo 0.884 Volt - vid atmosfärstryck, ganska långt ifrån dom tänkta 1.5 Volt vid full balans (det var här som det hade varit bra att mäta upp spänningarna _innan_ håltagningen...) - kopplade in sensorn till vakumpumpen med en kran mot pumpen och manometer (biltema 15-1366) - en koppling som jag vet sedan tidigare är tillräckligt tätt för att stå flera dagar vakumsugen innan visare börja röra sig igen - den är dock inte helt tät, hur fasen jag än gör... den är slangansluten mellan T-korset och mätaren så det finns misstanke att läckan kommer den vägen eller via dess nipplar eller gängningarna i T-korset - så fort det är slang med i bilden så verka det vara lögn att få det helt tätt hur man än drar åt på slangklämmor, använder gängtätning etc..
Koppla in vakumpumpen (julapump) och med kran sakta pysläcka så att man hinner studera tryckminskningen samtidigt som spänningsvärde över glödlampa (här är det fördel med glödtråd i jämförelse med termistor - glödtråd reagerar snabbt) - hände ingenting alls ens när visare på manometern nådde sin vanliga plats i ändläget vid full vakum (platsen varierar lite beroende på vädret utanför - dvs. barometerståndet!) - men kort stund efte började spänningsvärdena på lampan att ändra sig - eftersom allt var nystartat med lång slang som behöver gasa ur sig så var det ganska segt, men efter 10 minuter och full öppen kran så stannade värdet på 1.036 Volt över glödlampan. Stängde man kran så sjönk värdet igen ganska snabbt (ca 0.001 Volt/s) och öppnade man ingen så återgick värdet tämmligen snabbt. - det är kanske så känsligt att jag faktiskt ser läckan här, men kan också vara epoxylimmet eller något annat som gasar sig i det lilla utrymmet på kanske 75 ml ...
Med denna enkla koppling kunde jag också konstatera att vakumpumpen presterade högst vakum när den var halvvarm (och smattrade som värst) - men när den har gått 1 timme så är värdet lägre på ca 1.016 Volt eller så - vakumpumpen smattrar fortfarande men lite mjukare i detta läge - lite retligt, men beror antagligen på den varma oljan och dess lösta gaser/vattenånga... jag vill ha tvåstegs vakumpump - NU!, men de kostar ju så in i h****.
Problemet är att jag inte har någon referensmätare för att se hur bra vakum jag fått till - dels behöver man också referensmätare för att se hur bryggan jobbar då när spänningen blir högre över ena glödlampan (mätsensorn) så blir blir det mindre spänning över den andra och svalare tråd (och leder bättre ström) - hur påverkar det skalan? blir det någon kvadratisk funktion? - det är därför jag har frågeställningen hur bryggan skall se ut om spänningen skall ändra sig något så när linjär när trycket är 10log-skala som de flesta skalor av den här typen brukar vara.
Någon som har en spicemodell av en liten glödlampa liggande ??
och sedan har jag heller inte tillräckligt bra vakumpump för att komma mycket lägre än 0.5 mBar (gissning) - helst bör den gå under 10 µtorr om man skall göra en fullrange skala.
Så, just nu står jag vid den här punkten - och funderar på hur skall jag fortsätta - hur skall man kalibrera, går sådant räkna fram från teoretisk i kombination med praktiska lösningar och stega sig fram till en viss precision.. etc.
kan någon (Henry?) göra en referensmätning med sina elektronska mätare på ovanstående kopplingsexempel beskrivet ovan etc.
---
Typiskt är att man får tummen ur och provar ovanstående typ dagen innan man skall iväg ut på landet, så det här kommer att stå still minst en och en halv vecka för min del... men har ni några förslag, länkar mm. på pirani-inteface (och även spice-modell på glödlampa) så är jag väldigt intresserad av det.