DennisD7's CPLD-PacMan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ja det blir toppen :)

"Packman research"... jag kan ju inte låta bli att låtsas att det här projektet har blivit så stort så att det innefattar ett antal institut och laboratier på olika håll i landet. Fagge placerades av armén i Pac-stad 10 (Karlskrona) för att utföra hemligstämplat arbete.

Lysdioder och gravering... ni är alla lika hopplösa :roll: De genomskinliga delarna ska som sagt efter strategisk maskering sprayas med gul färg på insidorna. Labyrintlinjerna ska målas i vitt.

Tack än en gång Fagge för all hjälp.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det där ser ju sjukt proffsigt ut...
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Nu har jag fått hem grejerna från Fagge.
Det är en helt annorlunda känsla att verkligen se sakerna på riktigt jämfört med att bara se dem på foto kan jag ju intyga. Allt är perfekt, och ser väldigt proffsigt ut.

Här kan vi se hur street-wise plasthöljet är. Redan efter några minuter hade det börjat hänga med de coola skivorna på skrivbordet.
Bild

Jag tänker använda ytmonterade lysdioder i den slutliga versionen, men det ser ju rätt tufft ut ändå. Och det ska inte vara vitt utan gult såklart...
Bild

Nu har jag nästan ingen ursäkt kvar längre. Jag måste fixa klart CPLD-programmeringen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10685
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Tror det skulle bli riktigt snyggt om man inte såg LEDsen över huvudtaget utan "måla" hela insidan gult och fick LEDsen att lysa igenom. Ifs så gillar jag att se "tekniken bakom", gärna ett snyggt etsat mönserkort. Kanske finns riktigt gula mönsterkort att få tag på. Finns ju en del coola färger att tillgå.

Typ:

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27042
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tror att jag har knallblått laminat liggandes, sen är det bara att lägga på lite guld på ledarna 8)

Bengt
http://www.tecno.se/hobby/
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ah rätt coolt faktiskt...

Min idé annars är ju att måla allt från insidan utom där LEDarna är. Jag tänkte man kunde limma på nåt smörpapperliknande på insidan, så man inte ser något. Sen får man kolla så det inte "läcker" för mycket mellan intilliggande LEDs.

Knallblått och guld :shock: ...nej jag tror jag döljer tekniken i det här projektet.

Förresten:
Jag tänkte spraymåla framdels-plexiskivan på undersidan, och sedan limma fast den målade skivan mot den svarta mellandelen. Då blir det ju mellandel-lim-färg-framdel. Vad tror ni det? Det känns som att det kan vara risk att färgen släpper från framdelen när underdelen hänger i färglagret... men det kanske bara är inbillning? Någon som vet sånt?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

sprayfärg släpper alltid.. särskilt på plast, du kan ju inte ens använda plastgrund i det här fallet :( förstör inte dom fina grejjerna med spray..
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Har du tänkt på solfilm för bilar? fast det är mörk men ändå... då ser man inte in men man ser bara diodrarna lysa...
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Hmm är det så...
Jo, men målas ska de på ett eller annat sätt. Är spray sämre på ligga kvar än annan färg? Finns det nåt smart jag kan göra här?

Jo jag funderade på något "rökfärgat" framför dioderna, ska testa vad som blir bra.
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

det enda jag kan komma på är den principen med ett gult papper innanför plasten.. å andra sidan så om du målar med gul färg och det skulle släppa nån gång i framtiden så är det väl inte jättejobbigt att slipa bort färgen..
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ett alternativ är att slipa hela insida med ett fint sandpapper så att det blir matt men inte repigt. Jag har provat det på en bit plexi och det ser riktigt bra ut med blank utsida och en matt insida.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hmm, det känns jävligt riskabelt att börja blaska med färg, måste finnas nått annat som kan ersätta det?.
Åk till någon reklamskylts firma & kolla med dom!. Dom gör ju t.e.x ljusskyltar med lysrör bakom som lyser på matt glas & på glaset är det ju tejpade text/symboler bitar av någon sorts plastfilm!.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Jo självhäftande folie finns i alla färger och varianter. Transparenta, genomlysliga osv... Kolla med någon reklamfirma som håller på med display/skyltar.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jag ska testa lite olika varianter. Just nu lutar jag mot att sandpappra och sedan måla och se hur det verkar. well well
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Om du vill kan du ju fixa fram en bit plexi, slipa lacka å se hur de blir innan du kanske sabbar den.
Skriv svar