VFD som i JimmyAndersson's avatar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

VFD som i JimmyAndersson's avatar

Inlägg av SA4AQS »

För några år sedan när jag dök i en kontainer så hittade jag en VFD display som JimmyAndersson har i sin avatar.
Och nu idag hittade jag displayen igen när jag plockade med mina grejer och nu måste man ju bara bygga en "audio spectrum analyser".

[Fråga]
Och då undrar jag om det behövs någon drivare till "glödtråden" i VFD displayen?
[/Fråga]

Elektroniken i övrig har jag ganska bra koll på.
  • Några OP-amp filter
  • några 4066
  • en LM3915
  • en 4017
  • en 555
  • några högar med kondingar, resistorer och transistorer
[Fråga]
Och vilket är det enklaste sättet att göra en kombinerad sigal av höger och vänster kanal utan att det blir en stereo->mono störning till förstärkaren, För anars t.ex om det är tyst i vänster kanal så blir det inget på displayen.
[/Fråga]

\\SA4AQS
cosmox
EF Sponsor

Re: VFD som i JimmyAndersson's avatar

Inlägg av cosmox »

Och vilket är det enklaste sättet att göra en kombinerad sigal av höger och vänster kanal utan att det blir en stereo->mono störning till förstärkaren, För anars t.ex om det är tyst i vänster kanal så blir det inget på displayen.

Jag tror att en summerare borde räcka. Aktiv är väl det bästa men passiva funkar nog bra för ändamålet. 2k borde vara lagom.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man inte lyssnar på musik som är mixad av George Martin så blir det så gott som aldrig tyst i vänster eller höger. :)

<--- Den nämnda avataren, ifall någon lyckats undgå den.
(Blev lite förvånad när jag såg mitt namn i en trådrubrik.. :D )

.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Kom att tänka på att du kanske kan visa båda signalerna i samma fönster. Den ena från botten och upp till mitten och den andra från toppen ned till mitten. Då kan du ju vända den 90*. Det skulle nog se ganska snyggt ut. Frågan är om det är genomförbart.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

cosmox: Jag var inne på något sådant spår men var osäker. Och att vrida den 90° och visa båda är genomförbart men den blir lite liten då det är bara 10 segment i staplarna.

Jimmy: Man kanske mixar själv :oops:

Jag har funderat på och bygga en med 15x2 kanaler med rektangulära ledar men det blir 300st

Då har jag bara frågan hur jag gör med "glödtråden" hur man ska mata den.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Tack här länkarna!

Nej jag har bara displayen.

[Fråga]
Är AC drivning bäst?
[/Fråga]
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jag gjorde ett VFD-bygge med ett billigt rör från kjell o co för några år sedan.

När jag kopplade DC på tråden blev det något starkare pixlar i ena ändan. Det var ingen stor effekt, men jag tänkte att jag inte ville bygga in mig i något som skulle bli fult efter ett tag. På den VFD:n krävdes c:a 60 V på pixlarna och några volt på glödtråden, så effekten lär bli större om förhållandet inte är så stort. I alla fall löste jag det med en H-brygga (jag hade ingen AC tillgänglig). Efter det såg jag inga skumma effekter (dock körde jag inte den så länge, så jag vet inte hur den beter sig långsiktigt).

Jag switchade H-bryggan långsamt (100 Hz eller vad det var) för att inte interferrera med utklockningen av pixlar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

AC har med materialvandring att göra så det är att rek för lång livslängd. Som du kanske redan läst så styr du inte glödtråden/arna utan pixarna.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Då blir det AC.
Henry: Som du kanske redan läst så styr du inte glödtråden/arna utan pixarna. Klart att jag vet de :P
Kom på att jag fick ett helt rör med CA741E OP-ampar.
Det här blir nog bra ska ni se med en tråd i Projekt delen sen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

JimmyAndersson skrev:Om man inte lyssnar på musik som är mixad av George Martin så blir det så gott som aldrig tyst i vänster eller höger. :)
Finns väl en hel del musik från stereons barndom som är sådan, alltså där man har gjort konstiga mixar med typ instrument i ena och sång i den andra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Visst finns det det, men just Beatles är det mest kända och typiska exemplet. George Martin var lite av en pionjär när det gäller det här fenomenet. Under 1962-63 hade nästan ingen någon anläggning som kunde återge stereoljud, men sedan kom det gradvis. Eftersom det var så nytt och ingen direkt visste exakt vad man skulle göra med det (stereo alltså) så exprimenterades det flitigt. Det fanns till och med en period då Beatle's musik helt enkelt *skulle* mixas på det där sättet med t.ex körer i höger kanal och en gitarr i vänster. När folk började få upp ögonen för det där så insåg de att man faktiskt kunde mixa lite själv, genom balans-kontrollern på förstärkaren. :D
Det gjordes även mono-mixning av låtarna som låter bättre (ljudkvalitémässigt) än stero-mixningarna. Om ni t.ex får tag i Yellow submarine i mono så lär ni höra stor skillnad i trummorna och basen. Det är lite mer "tryck" på något sätt.

Vänta nu.... stereo? Vart tog VFD-displayen vägen? :oops:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mjo, det upptäckte jag när jag hade en "bergssprängare" i garaget med ena kanalen trasig, och försökte lyssna på farsans gamla beatlesband hehe.. blev lite udda :) ..samma sak när man lyssnade på Amigamoduler :)
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Jimmy: Den är väl kvar i din avatar till vänster och här på mitt skrivbord :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Då är det bara i själva tråden som VDF'en saknas. :D Det råkade ju bli lite stereoprat istället. :oops:

Glenn:
"samma sak när man lyssnade på Amigamoduler"

Precis! Hm, en modern variant av "Beatles-fenomenet". :D
Skriv svar