COM-porten som strömkälla

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

COM-porten som strömkälla

Inlägg av jack »

Hej. Har sett att man på vissa ritningar kopplat en V-reg till några pinnar på COM-porten för att få ut en stabil 5V. Mina frågor är:
Vilka pinnar?
Hur mycket kan man belasta den?
Behöver man fiffla någon mjukvara?

Tacksam för svar...
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Det beror ju på vilken spänning du nöjer dig med att få ut på samma pinne som du vill hämta ström från, samt hur V+ och V- är lastade.

Kolla "transmitter output voltage vs. load current".
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07302326.pdf
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Förstod inte så mycket av det där :)

Men det jag egentligen vill göra är bara att försörja några IC:s (MAX203, PIC16F84A) med hjälp av COM-porten... Hur gör man lättast detta?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du sätter nån signalpinne (logiskt) låg i mjukvaran för att få ut +15V som du sedan kan stabilisera ner till 5,0 V. Jag vet inte hur många mA man kan plocka ut dock. Men till någon liten IC räcker det gott!
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Om han inte ansluter en mängd lysdioder eller annat som drar ström från µC utgång så kan det gå. Tänk då på att du även får ut negativa spänningar. Och det är inte säkert att det kommer ut så mycket som +/-15V på pinnarna. Och lastar du 20mA får du i bästa fall ut +/-6V.

Siffrorna jag angav kommer från databladet på MAX232, som är en vanlig komm. krets för RS232, men den sitter nog tyvärr inte i din PC, så du ska inte lita blint på att det stämmer.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Ska vid närmare eftertanke även ha 4 "standard" LEDs.. :) Kan det räcka?

Men jag ska kolla lite närmare på pinnarna..

Någon som förresten vet hur man leker med Com-porten i C++?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Är det en "ny" dator så är det lättast att ta ut +5volt från USBn.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

För att en lysdiod ska lysa och synas behövs inte många mA.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

USB är ett dåligt alternativ då övrig kommunikation med datorn ska skötas via Com-porten.



Tack för alla svar.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, förvisso, men man kan tappa av 5 volt med åtskilliga 100 mA från USB, PS/2 (mus/tangentbord) eller gamla DIN-tangentbordskontakterna aven om man inte använder dessa för kommunikationen.

Jag skulle nog inte räkna med mer än ett par tre mA från serieporten, och den kan i värsta fall om du har otur ligga på så lågt som +5 till +8 volt istället för närmare +15 volt på vissa datorer. Du kommer att behöva en low-dropout regulator som har låg egenförbrukning.

Vill du att ditt bygge ska fungera på vilken dator som helst så sätt in en ps/2 hane och hona i den så att du köra tangentbordet genom den och då kan tappa av 5 volt därifrån.
Skriv svar