Jag har tänkt att köpa en AVR-programmerare, närmare bestämt http://olimex.com/dev/avr-isp500.html. Jag behöver dock hjälp med att hitta en lösning för att enkelt kunna koppla denna till en kopplingsplatta där jag ska programmera och testa. Finns det någon form av adapter som fixar detta? Jag trodde att Kjell & Co skulle ha, men jag hittar inte någon.
Om jag var otydlig så förklarar jag närmre: från flatkabeln till kopplingsplattan (med stift på en rad eller något liknande).
Kontakthjälp
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Kontakthjälp
Du skulle ju kunna ta en bit experimentkort och löda fast lämplig stiftlist och sedan lämpligt antal kopplingstrådar som du kan trycka ner på rätt plats runt din AVR-krets
Ja, det får bli lösningen om det inte finns någon bra adapter.MicaelKarlsson skrev:Du skulle ju kunna ta en bit experimentkort och löda fast lämplig stiftlist och sedan lämpligt antal kopplingstrådar som du kan trycka ner på rätt plats runt din AVR-krets
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Ja det är i alla fall enklast och billigast.
Tänk också på:
Tänk också på:
2. Citera inte hela föregående inlägg.
Nån adapter finns nog inte då varje AVR-krets har olika pinout för SPI-interfacet.
-
De lösningar som jag brukar använda är endera som ovan nämnt att sätta på en 6 pinnars stiftlist på de kort du gör. På de större korten är det en bra lösning.
För mindre kort med IC-sockel brukar jag istället för att sätta stiftlist göra ett adapterkort med IC-sockel som jag flyttar över kretsen till när jag vill programera.
Vill man inte göra själv kan man använda t.ex AVR-P28, kostar 139kr exkl moms hos Lawicel. Den har ett serieinterface och lite annat inbyggt samt en prototyp yta.
Finns andra också AVR-P40-USB-8535 har USB och för 40 pinnars (P40). Finns alla möjliga P8, P20, osv
Att tänka på i dessa fall är att man är hänvisade till den x-tal frekvens som gäller på kortet. Tycker faktiskt att det är bättre att köra inbyggd oscilator utan x-tal på de egna adapterkorten, i de fall det går att slippa x-tal vill säga.
För mindre kort med IC-sockel brukar jag istället för att sätta stiftlist göra ett adapterkort med IC-sockel som jag flyttar över kretsen till när jag vill programera.
Vill man inte göra själv kan man använda t.ex AVR-P28, kostar 139kr exkl moms hos Lawicel. Den har ett serieinterface och lite annat inbyggt samt en prototyp yta.
Finns andra också AVR-P40-USB-8535 har USB och för 40 pinnars (P40). Finns alla möjliga P8, P20, osv
Att tänka på i dessa fall är att man är hänvisade till den x-tal frekvens som gäller på kortet. Tycker faktiskt att det är bättre att köra inbyggd oscilator utan x-tal på de egna adapterkorten, i de fall det går att slippa x-tal vill säga.