Sida 1 av 3
Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 10:33:06
av FS
Har fyra h-bryggor enligt nedan. Titt som tätt brinner MOSFET-drivkretsen (IR2184) upp. Antingen blir då h-bryggan kortsluten, helt död eller leder så att motorn går långsamt åt ena hållet. Byter jag ut de två drivkretsarna mot nya fungerar det ett tag till.
Själva powerdumpkretsen (längst upp till vänster i schemat) finns det bara en av till hela systemet monterad direkt efter nätagget. Måste man ha en per h-brygga?
Det börjar bli dyrt med drivkretsar à 38kr exkl moms nu...

Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 11:13:48
av Swech
Du behöver frihjulsdioder över mosfetarna..
Spikarna från motorn käkar med största sannorlikhet upp drivkretsen.
Swech
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 11:15:15
av FS
Behöver man verkligen det? MOSFETarna har väl inbyggda sådana?
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 11:19:32
av bos
FS skrev:MOSFETarna har väl inbyggda sådana?
Vad säger databladet om det?
(För du
har väl läst där?)
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 11:20:25
av Swech
Har du mätt och kollat om de inbyggda är tillräckligt snabba och gör ett tillräckligt bra jobb?
Sen kan det ju inte göra skada med extra
Swech
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 11:32:33
av SvenW
Som sagts, kolla upp frihjulsdioderna. Men även om de är OK så kan
strömmen genom MOSFETarna bli momentant väldigt stor.
Kanske 20 eller 50A. Induktansen i en ledare är typiskt 5nH per cm.
Allså spännigsspikar på kanske 50V bara pga några få cm ledning.
De kan ta sig fram direkt eller via matningsledarna och kan vara svåra att se på oscilloskop.
Man måste alltså ha koll på hur uppbyggnaden ser ut och vad de olika ingångarna på drivkretsen tål. Strömbegränsande motstånd och dioder lite här och där kan vara lösningen. Kanske vid pin6/pin8 på IR2184.
Jag har också bränt drivkretsar. Mitt favoritbränsle!
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 11:53:08
av H.O
Kolla
den här pdf'en från IR, kanske kan vara orsaken till och lösningen på problemet.
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 12:35:47
av FS
bos skrev:FS skrev:MOSFETarna har väl inbyggda sådana?
Vad säger databladet om det?
(För du
har väl läst där?)
Jodå kan typ databladet utantill nu.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 135-A2.pdf Sida 4, tycker det borde fungera...
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 12:41:40
av FS
H.O skrev:Kolla
den här pdf'en från IR, kanske kan vara orsaken till och lösningen på problemet.
Det där kanske kan vara något, de går alltid sönder när PWM signalen slås på från att varit avstängd. Ingen PWM-signal -> ingen bootstrap-laddnig, right?
Sen när man slår på allt får man problemet som beskrivs i appnoten. Eller?
Vad händer om man slår till /SD på IR2184 först efter att PWM-signalen har varit aktiv ett litet tag? Kommer man runt problemet då? Just nu har jag alltid /SD ettställd.
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 12:48:56
av prototypen
Powerdump har jag inte hört talas om och om TP3 och TP4 är testpunkter så gör den kretsen ingenting (förklara gärna hur den SKA fungera)
Avkopplingen runt 7812 är alldeles för liten, sätt ett motstånd i serie med 7812 och en större elektrolyt för att snygga till drivspänningen och en 10uF efter 7812.
Protte
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 12:58:07
av FS
Ahh sorry, TP3 är 24V från ett switchat nätagg, TP4 är jord från samma. Detta för att inkommande spänning ska gå via powerdump-kretsen.
https://www.geckodrive.com/upload/retur ... gydump.pdf
Tycker att databladet
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 309016.pdf hävdar att det räcker med de kondingar jag valt, men att kunna läsa datablad och förstå dem är ju inte samma sak...
Stort tack för all hjälp än så länge!

]
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 13:23:39
av prototypen
OK powerdump fungerar.
Om du går efter "mätuppkopplingen" så får du hålla dig inom vad 7812 kan prestera, har du "skitigare" drivspänning så funkar det inte.
Normalt har man en elektrolyt före 7812 och OM ledningen är längre än 2" (50,8 mm) så ska det sitta en 0,1 - 0,33 uF direkt på regulatorn.
Med PWM och induktanser och i övrigt långa ledare så rekommenderar jag dig att sätta ett RC (kanske ett CRC) filter till ingången på 7812, motståndet får beräknas efter
(+24vmin-14V) / max drivström.
Protte
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 13:30:32
av slatte
Jag har också använt och bränt många IR2184 Drivisar. Men för mig hjälpte det med att bara sätta ett par avkoppplingskondensatorer på matningspänningen till drivkretsarna på 47uF och 330nF.
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 13:54:58
av prototypen
OCH de ska verkligen sitta MYCKET nära kretsen. Ett riktigt jordplan förbättrar läget också.
Protte
Re: Strömspikar käkar MOSFET-drivers
Postat: 23 maj 2009, 15:57:40
av Tekko
Ofta behöver man även något kallat snubbers, vanligen en rc krets mellan D och S på varje trissa, detta används dock bara i high end agg och svets/induktionsvärmnings inverters och vissa motordrivningar, mer vanligt i billigare motordrivningar och switchade nätagg är en snubberkrets på utgången dvs över motorn i ditt fall eller över primären på trafon om det är ett switchat agg.
DC borstmotorer genererar en del skräp i form av ström/spänningsspikar tack vare induktansen i rotorlindningarna och den mekaniska kommutatorn och fältmagneterna, det mesta av detta kan rensas bort med en konding i parallell med motorn.