Fråga om Digital- TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Fråga om Digital- TV

Inlägg av janne66 »

Jag har inte hängt med riktigt vad som gäller när TV-nätet snart blir digitalt.

En bekant påstår att jag behöver en digitlabox för varje TV i familjen, å
dessutom för varje videoapparat.
Dessutom säger han att man inte kan programmera videon att spela in program längre, eftersom boxens kanaler inte kan styras från videon, om man t.ex vill låta videon spela in både från SVT1 ,2 och TV 4 medan man är borta.

Är det verkligen så illa ?
Har ny TV å SuperVHS video, så jag känner ju inte för att lägga pengar på nya grejor.

Passar på att önska alla i forumet ett riktigt Gott Nytt År !!
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Din bekant har helt rätt.
I en analog sändning har varje kanal en egen frekvens. En TV/Video har en mottagare som programmeras att läsa av och visa upp/spela in bestämd frekvens (kanal)

I en digital sändning ligger flera kanaler på samma frekvens fast de är kodade digitalt. (precis som digitalt ljud i en hemmabio där alla ljudkanaler får plats i samma kabel)
Därför måste man ha en dekoder som kodar av kanalerna på en given frekvens.
för att visa en kanal på TV´n krävs det en dekoder. En dekoder kan bara koda av en kanal åt gången och därför kan man inte titta på en kanal och spela in på en annan.
då krävs det att man har en dekoder till varje bildvisare/inspelare (TV/Video/Projektor/DVDrecorder etc)

Troligtvis kommer det videoapparater som är förberedda med digitalmottagare. likaså kommer det komma TVapparater i större utsträckning som är förberedda för ändamålet.
Vem vet: kanske kommer det centralenheter med flera dekodrar som kan koda av till flera TVapparater. Man kan då själv bygga sitt egna lilla kabelTVnät hemma och använda befintliga apparater utan att behöva köpa dekodrar till var å varannan TV man har hemma
AsmN
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juni 2003, 17:39:16
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Re: Fråga om Digital- TV

Inlägg av AsmN »

janne66 skrev: Dessutom säger han att man inte kan programmera videon att spela in program längre, eftersom boxens kanaler inte kan styras från videon, om man t.ex vill låta videon spela in både från SVT1 ,2 och TV 4 medan man är borta.
Eftersom detta är ett elektronikforum så ett sätt att komma förbi denna begränsning är ju att bygga en krets som ställer in digiboxen på rätt kanal vid rätt tidpunkt. ;)
Förstås så kan man ju inte se på TV på samma gång :(
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17235
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu lät han väll lite väl negativ men han har rätt till stor del...

Vad som har börjat dyka upp i allaf all på DVD recorder fronten är inspelare som kan styra digitalboxen för att få den att byta kanal. Detta görs genom att simulera en fjärrkontrol.

Ett annat problem med (betal)digitaltv som det ser ut idag är att man bara får ett kort.. vilket betyder ETT program åt gången.. Såg uppgifter hos någon som sa att ett extra kort kosta 79 kr/mån...

Men man får väll hoppas på att utvecklingen följer våra behov :)
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Hur mycket kostar en box då?

Det får inte vara alltför dyrt om man ska ha boxar både till TV å videoapparater.
Dessutom till husvagnen t.ex. annars kan de som är hemma inte se TV...

Det där att man inte längre kan programmera videon låter illa.
Det är väl just därför man har en videoapparat, så att den spelar in när man inte är hemma....suck...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17235
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Problemet är ju när du vill spela in flera olika program från flera olika kanaler under tiden du inte är hemma...

Men detta är ju ett utmärkt projekt för alla glada elektronikkonstruktörer... två IR dioder, en display och ett tagentbord.. och så får man helt enkelt bygga sig en egen inspelningsstyrare.. som slår om både video och digitalbox.

ComHem boxen jag hade hade en serieport på baksidan som i alla fall skickade ut plain ascii text när man bytte tv kanal.. tyvärr blev jag aldrig klar på om det fanns kommando för att byta kanal från den... Känns som det hade varit säkrare än att skicka ir signaler och då hade man ju fått en feedback på att kanalbytet lyckats med...
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

varför inte ägna en minut att ställa in recievern att byta kanal automatiskt vid vissa klockslag.

Kanske lite onödigt att bygga något som finns inbyggt
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

En del dyrare satellit tv mottagare har/hade ibland en funktion där man programmerade sattelitboxen för inspelning. Den skickade i sin tur IR till videon när det var dags att starta inspelningen.

Borde finnas digitalboxar för marksändningarna som har samma funktion.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Det här är ett övergångsproblem, senare kommer nya tv-apparater att
levereras med digital tuner, istället som idag med analog.
Likadant med dvd-inspelare.
Nerläggningen ska vara klar 2008, första etappen tror jag Gävle området var?
Har du lite tur så behöver du inte fundera kring detta på några år.
Bor man i lägenhet så behöver man inte fundera kring detta alls, eftersom
kabeltv leverantören tar hand om det problemet och kommer förmodligen fortsätta leverera kanaler i analogt format ett tag till.

Har lite svårt att hitta tidsplan för nerläggningen av analoga mark tv nätet.
Någon annan?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jo, men det är ju ett jätteproblem, för redan 2005 börjar man släcka det analoga nätet, det är därför jag har bråttom.

Digital TV finns redan, utan problemet är att NEDSLÄCKNINGEN börjar redan 2005. Hel Gotland t.ex släcker 2005, och vissa andra kommuner också.

Kan man inte använda videon längre, så är den ju värdelös.
De flesta amvänder den väl precis som jag,nämligen att spela in när man inte är hemma !

Jag har bläddrat runt hos tillverkare, men hittar INGEN box som styr videon också.
Ny video har man inte lust att skaffa eftersom jag nyss köpte en SuperVHS-
Men jag hittar inte nån video heller som är förberedd för det svenska systemet.

Tacksam för tips om någon känner till produkter som fungerar.

Storbrittanien släcker inte ner förrän 2012, eftersom det kostar pengar för hushållen att köpa nya grejor innan de gamla är utslitna.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

det jag menar är inte att boxen styr videon utan den byter kanal och slår på sig själv vid vissa tider du väljer. Sedan får du programmera videon att spela in på en AV-kanal.

Detta fungerar jättesmidigt, kör så hela tiden. Det fungerar så på alla CanalDigital-boxar
Vet inte om ViaSat har det på alla sina, men skulle tro det.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17235
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ComHem boxar går att programera för att starta på en bestämd tid och kanal.. Men på det sättet behöver man ju programera både video och digitalbox. Dubbla risken att göra fel.

Så därför tänkte jag mig en enhet som styr bägge.. På så sätt slipper man byta sin fullt fungerande video mot nått nytt... Problemet blir ju att supporta alla olika videomoddeler på marknaden... och säkerställa att man verkligen lyckas byta till den kanal som man vill spela in på.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Man tycker att hemelektronikföretagen har lite ansvar genom att åtminstonde
informera om att analoga nätet börjar läggas ner 2005 och är klart 2008.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30063
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Folk som har t.ex kabelvision ska inte behöva oroa sig har jag hört, då den centrala utrustningen iaf skickar ut alla kanaler i fastighetsnätet analogt. Många kanaler är ju redan digitala, men tas emot analogt inom kabelvisions nät.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Det verkar ju konstigt om det inte finns produkter på marknaden, när analoga nätet börjar släckas redan i år.

Kan tänka mig min pappa å svärföräldrar t.ex som då ska hålla reda på
2 boxar att programmera...

Man måste kanske skaffa en antennförstärkare oxo, om antennen ska driva både boxen till TVn å till boxen till videon?

Idag går antennkabeln först in i videon, å sen till TVn, men det ser kanske inte ut så i en digitalbox?
Skriv svar