MadModders garageprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Jimmy:
Jag tänkte "tom bänk? Vardå?" :lol:
Nä, där till vänster vill jag nog inte ha den.
Kolla på den här gamla bilden
varmgarage_28.jpg
Där sitter ett element, och just där brukar det samlas grejer på golvet, och jag tänkte sätta en hylla under fönstret som sitter rakt ovanför elementet, så det blir lite trångt där.
Sen eftersom jag är högerhänt vill jag nog ha städet till höger. ;)
Ska jag såga av långa prylar så har jag ju hela bänken åt vänster att lägga det på, och så sticker det ut åt höger där jag håller sågen. :D
Vill jag nån gång pyssla på vänster sida och ha ett hörn där, ja då vrider jag runt städet 90° och går runt hörnet så är det på andra ledden. :)
Frågan är om jag ska sätta det ända ut på högerkanten... Det kanske är dumt?
20-30cm in från höger kanske är bra, som på din bild.

Repen:
Ja utrymmet mellan käftarna ska ju sitta framför bänkkanten så det är fritt nedåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Garageprojektet

Inlägg av NULL »

Jag skulle nog sätta den längst ute på hörnet, helst det högra, där du har mer frigång.
Sen kommer du upptäcka att trä inte är något bra underlag för dem...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Just därför har jag två gånger i denna tråd skrivit att jag ska fälla in en metallplatta i bänken. ;)
På undersidan reglar jag ner och sätter metall även där så jag har något att dra skruvarna mot.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Köpte M10-skruv och vingmuttrar idag, och när jag ändå lade in dem på garagebänken tänkte jag att nu kan jag ju fälla in stålplattan när jag ändå är här.
Jag bestämde mig för att ha skruvstädet till höger, men inte ända längst ut. 20 in till urfräsningen. :D

Rita av konturen
skruvstycket_01.JPG

Fräsa bort material
skruvstycket_02.JPG

Färdigfräst! Lite halvjobbigt att frihandsfräsa efter konturlinjer med dammsugarkåpan på plats, så jag slant lite på ett par ställen såklart...
skruvstycket_03.JPG

Provmontering (hmm... vitbalans och överexponering, vad är det :p )
skruvstycket_04.JPG

Limma! Och så fick jag nytta av de två stålplattorna jag hittade. :)
skruvstycket_05.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Garageprojektet

Inlägg av 90kar08 »

Hehe, tänkte direkt att nu fick du ju användning av en av dina stålplattor, men de var visst lite väl stora att fälla in i bänken :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Ja, haha! Jag trodde först att det var stenplattor från nån trottoar nånstans. Men vikten sa något annat. :lol:
Nu ser de visserligen gigantiska ut på fotot. De har sidorna 30cm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Funderar lite på hur jag ska kunna borra hål som är exakt 90° mot bänkskivan. Har ingen pelarborrmaskin eller liknande. :humm:

Letade fram lite material från samlingen och fick ihop två lagom långa sparring-skenor genom att kapa en lång på mitten, samt 6st konsoler till detta.
Fick upp lite skrot från golvet, och passade på att rensa framför elementet. Nu borde det bli lite mer luftcirkulation där än innan.
Hålen i skenorna linjerar självklart mot de andra till vänster så det går att få till jättelånga hyllplan i framtiden om så skulle behövas.
fler hyllor.jpg
Skumgummisudden där är huvudskydd. Touchade i pannan där när jag höll på och grejade på golvet, och tänkte att jag vill inte slå i kanten hårdare än så. :D

Jo det är en hel kartong med RJ45 CAT.6-paneler nedtill i bild. Kanske ska starta en säljestråd...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av toffie »

Snyggt värre! Vad är det skenorna på väggen heter? Är det "Sparring"?

Har letat länge efter sådana, men det är svårt att hitta :( Bästa är väl att sno åt sig (med deras tillstånd såklart) när någon affär eller liknande bygger om.. Men det känns som om det inte är "snabbaste" och mest tillförlitliga sättet att införskaffa sådana skenor. Man kanske vill ha fler än vad som erbjuds exempelvis ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Hehe ja.
Det finns flera olika märken som är kompatibla rakt av.
Men det enda jag kommer att tänka på nu är sparring/elfa. Det är samma. På äldre delar står det sparring. På nya står det elfa.
Hemsida Där finns även ett planeringsvektyg för att knåpa ihop en förvaringslösning innan man köper. Eller fyndar. :D
Säljs iaf hos XL-bygg och Coop bygg här i stan. ÖoB hade förut här, men har inte kollat på länge så där vet jag inte.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Garageprojektet

Inlägg av Purre »

Att få tag på "sparringskenor" är inget problem. Lundbergs finns också att tillgå och säljs på Bauhaus vilket passar ihop med Elfa om jag inte är helt fel ute. Finns även skenor på K-rauta och Beijerbygg. Sen var man väljer att köpa dom är en annan sak. Coop brukar ofta ha 25% eller om det är 35% erbjudande på elfa-systemen har jag märkt.

Även sett ett system som heter Pelly som fanns på Cheapy för en herrans massa år sedan. IKEA har haft något eget system också vet jag
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Garageprojektet

Inlägg av bit96 »

Byggmax har sådana skenor ganska billigt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Garageprojektet

Inlägg av Purre »

Såg nu även att Jula har ett system från tillverkaren Tellbe som iaf jag tycker såg elegant ut med trälister i framkant

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av Glenn »

Biltema brukar vara absolut billigast, se upp bara, biltema söäljer två system, bara det ena är kompatibelt med elfa/sparring.

Jag har för mej att byggmax öär billigast på vissa skenlängder, men konsolerna är alltid billigare på biltema.

elfa är ju bäst, men dyrast.. pelly (som byggmax säljer) är också okej, och biltemas är väl sådär i finishen, men gör sitt jobb.


Jag brukar alltid hålla uppsikt efter konsoler på loppisar, ofta kan man köpa dom tokbilligt, jag har väl ca 300 konsoler hemma,
en tredjedel är nog köpta på loppisar, resten på biltema och byggmax :)

Jula säljer också f.ö, kostar liknande som byggmax, finish som biltema.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Garageprojektet

Inlägg av MiaM »

"jag har väl ca 300 konsoler hemma"

- en samlarmani god som någon? :mrgreen: :mrgreen:

Seriöst:
Nästan alla sånadär system är väl elfa-kompatibla? Undantaget är givetvis Ikea som "måste" ha sitt eget special...

ÖoB brukar ha sånadär grejer.

Lite infodump:
Tänk på att det finns två typer av konsoller.

Den ena varianten som antagligen är vanligast hakar i både vänstra och högra spåret i skenan och är tänkt att vara under en bänkskiva som inte nödvändigtvis slutar precis vid konsollen.

Den andra varianten är tänkt att monteras precis där en hylla/bänkskiva slutar och hakar bara i antingen vänstra (höger sida av hyllan/bänkskivan) eller högra spåret (vänstra sidan av hyllan/bänkskivan) i skenan.

Den sistnämnda förutsätter givetvis att hyllplanens bredd och avståndet mellan skenorna håller sig till en given standard. Man kan såklart välja standard själv men det är nog en bra idé att köra på nån byggstandard för regelavstånd, t.ex. 90cm eller kanske 60cm mellan skenorna och då måste man givetvis ha nån millimeter smalare bänkskiva för att skivorna inte kärva fast mot varandra.

Åtminstone för 90cm avstånd mellan skenorna så finns det en del färdiga grejer som förutsätter rätt avstånd, t.ex. trådkorgar, hängare för att i sin tur hänga på pinnar för "pin-pack" (tänk hur t.ex. tandborstar brukar hänga på pinnar i butiker) o.s.v..

Om man kan komma över två sånadär hängare för pin-pack-pinnar för en struntsumma så är det en bra idé att köpa. De är perfekta mallar när man har monterat upp första skenan och är sugen på att få rätt avstånd till nästa skena. Om man behöver släppa taget om allt så räcker det då dessutom i värsta fall med nån kloss under skenan man inte ännu fäst upp, i bästa fall kan den i stort sett hänga i pin-pack-pinne-hållarna (fast då är det risk att allt trillar ner när man tar tag i skenan igen).

Captain Obvious hälsar att man ska givetvis fixa bäst fastsättning av skenorna upptill, speciellt om hyllplanen är djupa och man har tunga saker längst ut på hyllorna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

När jag köpte inredning till min garderob så var det speciella konsoler för trådhyllorna. Det var jack i dem så de längsgående trådarna hakade i. Inga vänster/höger, utan man snäpper dit ändbitar i plast, vika är vänster/höger. :D
Såg inga konsoler för avslut av laminathyllorna..
Skriv svar