Sida 1 av 2
PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 00:44:15
av badassparts
Hållt på i 2 år och bygger på en tävlingsbil, en nissan 200sx s14. Med en motor från en Nissan skyline r34 gtr. (rb26dett)
Hade tänkt skicka i en dator då jag älskar elektronik.
Den ska dels sköta loggning av insprutnings systemet och vid mappning av det.
http://www.haltech.com/index.php?option ... &Itemid=20
Men har lite funderingar om man kan använda den till lite mer saker. Är lite ringrostig på dator fronten då det var ett par år sen man var super intreserad o gick teknik utbildning då vi höll på med pic processorer o cnc osv.
Kommer köra nått som heter torrsumps system. Vilket är enkelt förklarat du ersätter orginal olje pump med en remdriven som pumpar olja till en tank o runt i motorn. Sticker remen till den då är motorn rökt. o det handlar om en 100 tusen
Så hade tänkt om man kunde bygga in en El driven olje pump som slår in om den remdrivna stannar eller helt drastiskt slå av motorn med nån varning innan så man inte hamnar i nått räcke.
Vete fan om det går ordna via datorn eller om det lär lösas med nån pic processor macka. nån som har några ideer ?
Har googlat runt men hittar inget om det går t.ex o koppla givare som kan läsas av i datorn. Sitter mkt temp givare orginal på motorn som man skulle kunna utnyttja.
någon som har några ideer hur dessa saker skulle kunna lösas ?

Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 00:49:36
av jojje
Kanske lättare att hitta ord om du inte särskriver så mycket.

Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 00:52:04
av badassparts
jojje skrev:Kanske lättare att hitta ord om du inte särskriver så mycket.

det är nått jag gör så ni får leva med det serru.
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 01:41:01
av dar303
Det känns lite läskigt att lämna en så viktig funktion åt en PC, bättre att ha ett analog system eller en microcontroller för det.
Kan du på något sätt mäta varvtalet på remmen/drivning till torrsumpspumpen så är det ju enkelt att blinka en stor röd lampa och 10 sek efteråt slå av tändningen. (låter dock lite farligt!) Är el-pumparna små och lätta kan man låta en sådan slås på (tydlig varningslampa där också) men man vill väl slippa onödig vikt i en sån här bil?
Går de där remmarna av ofta? Låter dyrt!

om man målar något drivhjul till remmen hälften svart och hälften vitt så kan man i alla fall läsa av om det snurrar med en lysdiod/fotodetektor som kostar några kronor. Den skapar en fyrkantsvåg och man vet att det står still när pulståget försvinner.
Annan användning för datorn kan ju vara som loggande GPS med körningsdata mm.
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 01:47:31
av Chaos
Du kan väl helt enkelt låta oljetryckskontakten dra ett relä som startar den elektriska oljepumpen, plus oljetryckslampan givetvis, så du kan hanka dig fram till depån.
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 08:42:04
av Dennis_F
Varför inte köra med enbart den elektriska oljepumpen om det fungerar?

Eller låt den elektriska pumpen gå hela tiden parallellt med den mekaniska och sedan bara ha en krets som tänder oljelampan ifall den mekaniska stannar.
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 09:58:11
av tecno
Måste gnugga ögonen en gång till för att kolla om detta är ett april skämt
Vad hadde du tänkt dig att hysta in i den lådan mitt i värsta SKAK centrum i bilen?
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 10:01:41
av Meduza
Hmm... passivt kylt moderkort och SSD, gjut in hela klabbet i epoxy med bara kylflänsarna stickande ut och montera det i gummiupphängning... så kanske det överlever...
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 11:04:31
av grym

för loggning
vad det gäller oljepumpen, jag hadde satt en tryckströmbrytare som ger larm och stänger av motorn innom en sekund
kanske satt dit en tryckgivare för loggning
dator i sådan bil, mjaa, hadde kollat efter en mini itx moderkort och som sagts innan ssd drive
ordentligt upphängt så överlever den nog, ett tag
med ordentlig menar jag wireögle upphängning ala militär radio, och tyngd i moderkortslådan, läs ett par kilo
sedan är det frågan om hur man ska logga, och vilka kunskaper du har i programering som du kan utnyttja
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 11:19:18
av danei
badassparts: Ditt andra inlägg skulle du nog ha hoppat över. Dålig attityd, du kan inte bara strunta i att försöka skriva begripligt. Du lyckades dessutom med ett brott mot forumets första regel.
Om vi bort ser från det. En vanlig PC tål nog inte den miljön så bra. Den ser dessutom ut att väga onödigt mycket. Vill du övervaka oljan så är det väl nivån i oljetanken som du bör ha koll på.
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 12:28:25
av Meduza
En EEE PC 701 med SSD som man hänger upp rejält stötdämpat borde ju fungera hyfsat?
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 12:37:42
av v-g
Man måste ha en tryckgivare, gärna med larm eller avstängning. En vanlig från biltema duger mycket bra och är i det närmaste en felsäker lösning det enda som får den att falera är kabelbrott under körning eller att lampan går sönder under körning.
Vissa saker är helt enkelt dumt att göra för avancerade. En enkel switch duger gott att slå över på den elektriska pumpen.
En PC i hård miljö ställer hårdast krav på anslutningarna som måste vara både virations och dragavlastade. Sen sitter såklart PCn dit smuts/väta aldrig någonsin når. Man bör nog också ha någon form av extraskydd över kortet typ lack eller liknande, kondens är ju inte allt för ovanligt i en bil och en droppe på fel ställe och det kan bli PC godnatt. Alternativt få tag i en helt lufttät låda och sen i med typ silicagel för att torka ur.
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 15:04:03
av jojje
badassparts skrev:jojje skrev:Kanske lättare att hitta ord om du inte särskriver så mycket.

det är nått jag gör så ni får leva med det serru.
Vi skiter väl i det. Det var du som inte hittade nåt, eller?
Har googlat runt men hittar inget ...
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 15:48:01
av badassparts
dar303 skrev:Det känns lite läskigt att lämna en så viktig funktion åt en PC, bättre att ha ett analog system eller en microcontroller för det.
Kan du på något sätt mäta varvtalet på remmen/drivning till torrsumpspumpen så är det ju enkelt att blinka en stor röd lampa och 10 sek efteråt slå av tändningen. (låter dock lite farligt!) Är el-pumparna små och lätta kan man låta en sådan slås på (tydlig varningslampa där också) men man vill väl slippa onödig vikt i en sån här bil?
Går de där remmarna av ofta? Låter dyrt!

om man målar något drivhjul till remmen hälften svart och hälften vitt så kan man i alla fall läsa av om det snurrar med en lysdiod/fotodetektor som kostar några kronor. Den skapar en fyrkantsvåg och man vet att det står still när pulståget försvinner.
Annan användning för datorn kan ju vara som loggande GPS med körningsdata mm.
ok. nej har tänkt det jag med att pc känns lite osäker o överlåta det på. Vikt är inget hinder sparar hellre motorn än lite vikt

Nej remmen ska vell inte gå av så ofta men "om" bilen kommer ju utsättas för ganska hårda påfrestningar under tävling. Det är det om den skulle sticka tappar man ju oljetrycket o ett sånt haveri ställer till rätt stor skada o är mkt kostsamt speciellt när man kör med dyra saker i motorn + turbosarna kan ta skada.
Finns det program som kan funka som gps ? Tänkte laptops borde ju ha användning av sånt.
Re: PC i tävlingsbil behöver ideer till vissa funktioner ?
Postat: 4 april 2009, 15:50:51
av badassparts
Dennis_F skrev:Varför inte köra med enbart den elektriska oljepumpen om det fungerar?

Eller låt den elektriska pumpen gå hela tiden parallellt med den mekaniska och sedan bara ha en krets som tänder oljelampan ifall den mekaniska stannar.
Har haft dom funderingarna. Men tror inte den elektriska hänger med den rem drivna och saker o ting slits med tiden o dom är inte gratis sånna värsting pumpar. Det handlar bara om max 1 min den skulle behöva slå in om olyckan skulle vara framme. Så man inte tappar olje trycket.