Sida 1 av 2
Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 15 mars 2009, 22:46:46
av anto04
Hej!
Detta är troligtvis en enkel sak att lösa, men jag är nybörjare inom elektronik, så jag ställer frågan till er.
Jag vill styra en 1,5-volts likströmsmotor enligt skissen nedan:
Hur ändrar man enklast på kretsschemat så att motorn roterar med olika riktning beroende på polariteten från 24V-enheten. Transistorn gör ju att motorn snurrar om den övre anslutningen är pluspol, och står still när den undre anslutningen är pluspol. Jag vill istället att motorn roterar i båda fallen, men med olika riktning.
Min gissning är att något som liknar denna kretsen är vad jag är ute efter: (Speciellt övre högra delen)
http://www.electronic-circuits-diagrams ... ages/3.gif
Men, hur gör jag på enklast möjliga sätt? Så få komponenter som möjligt är ju att föredra. Det är över 30st motorer som jag ska styra på detta sättet.
Mvh Anton =)
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 15 mars 2009, 22:53:22
av slatte
Jag antar att det är en H-brygga som du är ute efter:
http://en.wikipedia.org/wiki/H-bridge
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 11:27:35
av anto04
Ja, det kanske skulle fungera, men hos Elfa kostar en sådan komponent över hundra kronor. Då jag ska styra 30 st motorer individuellt så blir det en del pengar. Jag hade snarare tänkt mig en lösning med några transistorer, kanske några motstånd och dioder också.
Någon som har något förslag?
Edit: Jag hittade denna bild:
http://www.jfunk.org/extras/labs/Bipola ... ematic.gif
Skulle tro att det är en bra bit på vägen. Men hur ska jag ansluta 24-voltsenheten för att det ska fungera?
Mvh Anton
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 12:27:12
av vfr
Vad är det för något?
Något med tåg kanske? Var det inte du som höll på med MJ?
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 13:22:50
av prototypen
IOM att signalspänningen är 24 V och motorn på 1,5V så blir det väldigt enkelt.
Det får aldrig vara spänning på A och B samtidigt
Protte
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 14:35:26
av anto04
vfr: Japp, det har med tåg att göra. Det var länge sedan jag postade något här på forumet. Kul att du kommer ihåg

. Motorerna som jag ska styra är de som lägger om växlarna. Styrelektroniken är redan klar, och den jobbar med 24 volt.
prototypen: Det där ser ju ut som en bra lösning. Vad ska motstånden ha för värden, och vad är de fyra komponenter som sitter runt motorn för något?
Mvh Anton
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 16:02:16
av vfr
Dom fyra är FET:ar. Alltså fälteffekttransistorer.
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 16:09:38
av Mindmapper
Reläer kan också användas för att ändra riktningen.
Eller manuella tvåpoliga växlande kontakter.
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 16:13:08
av prototypen
Motstånden kan vara 4x10 kohm.
Fälteffektaren KAN vara IRF 540, billig och stadig, finns billigare men betydligt klenare.
Protte
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 16:33:01
av jesse
Protte: ditt schema förutsätter att du har 2 st olika +24V ingångar. För att simulera detta behövs det en helvågslikriktare som likriktar 24-volten för de olika riktningarna. Och då blir GND på bilden inte gemensam med 24V-GND. Alltså måste 1.5V-strömkällan vara galvaniskt isolerad från övriga systemet. Och om det används flera motorer så måste väl de vara isolerade från varandra om 24-volten ska kunna växla olika på olika motorer?
EDIT: hm.. tänkte fel där... eller? Det kanske beror på förutsättningarna:
Finns det en gemensam "jord" I 24V systemet och signalerna +24V och -24V i förhållande till denna? eller finns det bara +24V som byter ledare?
kanske skulle man lösa det med att ha motorn/motorerna kopplade till en gemensam jord och mata dem med +/- 1.5 volt istället, då behövs bara 2st mosfet per motor och om den ena är P-mos kan den styras direkt av -24V... (är lite förvirrad

)
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 16:47:46
av Larsson90
Antar att +24V är DC och då behövs ingen likriktare.
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 19:53:46
av prototypen
På anto04 schema i första inlägget så verkar det som om 24 och 1,5 v har en gemensam ledare. Tittar man på kopplingen runt transistorn så verkar båda spänningarna vara likspänning och positiva relativt den gemensamma ledaren.
I mitt schema så styr man åt ena hållet genom att lägga spänning på A
Åt andra hållet med spänning på B
A och B samtidigt tyder på hjärnsläpp och kommer att resultera i härdsmälta.
Protte
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 21:07:17
av anto04
Hej
Tack för alla svar!
Jag fick ihop en egen liten krets som fungerade över förväntan bra!
24-volts- och 1,5-voltsströmkällorna samt den tvåpoliga omkopplaren är bara för att simulera omständigheterna runt kretsen.
Vet inte om det finns något att anmärka på? Är förslagen mes FETar bättre ur någon synpunkt? Vad jag inte har nämnt är att kretsen måste klara att båda ingångarna är possitiva samtidigt. "Det klarar ju inte din krets!", säger ni då. Jo, säger jag, för det jag heller inte har nämnt är att strömkällan på 1,5 V egentligen inte är 1,5 V, utan 12 V, med ett motstånd i serie, så att spänningen blir 1,5v över motorn. Vet inte om detta ändrar på saker och ting,men nu vet ni de egentliga omständigheterna.
Mvh Anton
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 21:33:18
av Mindmapper
Du kan spara en del komponenter närmare bestämt, 3st transistorer och 3st resistorer.
Om du kopplar omkopplaren så att du använder den att växla polaritet genom motorn.
Transistorn och resistorn kopplar du som i första schemat du visade. Förutom dessa komponenter behöver du också en diod kopplad till kollektor och emitter på transistorn.
Re: Enkel fråga om motorstyrning
Postat: 16 mars 2009, 21:48:29
av anto04
Som jag skrev: Omkopplaren är bara utritad för att visa omständigheterna. Egentligen är det ingen omkopplare, utan den krets som jag söker måste kopplas in efter omkopplaren. Mellan 24-voltskällan och omkopplaren kan inget göras.
Mvh Anton