Lödverktyg sammanfattning.

kozmos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 januari 2020, 08:33:43

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kozmos »

Okej då va det färdig grubblat, tack för all hjälp! :tumupp:
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av mankan »

Jag kan inte heller jämföra med Weller men sladden på Hakkon är mjuk och fin.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av vaxfan »

På jobbet:
JBC DI2860 med AD-SA stativ och T2245 penna.
Löder både hålmonterat och SMD och då är snabba spetsbyten kanonbra.
Kör även med pincett emellanåt, vilket är smidigt för reparationer med SMD motstånd och kondingar.
Gillar också att den går ner i temp när man sätter pennan i stativet.

Weller WS81 med WSP80 penna.
Använder gärna den vid lödning av lite större dimensioner.
Lite besvärligare med spetsbyten, men å andra sidan är det billigare spetsar.

Hemma:
Weller WS80 med MLR80 penna.
Kör det mesta med den. I övrigt samma som WS81an jag använder på jobbet.

Weller WSM1 med fast penna. Smidigt med spetsbyten då den använder en 3,5mm telepropp på spetsarna.
Mycket smidig penna och mjuk tunn sladd. Dock lite dyrare spetsar.
Matas via "tegelsten", aka switchad nätdel på sladden vilket gör manöverenheten väldigt liten men också väligt lätt,
så den har en förmåga att flytta på sig.

Yihua 968DB+, fast penna med fast utsug samt varmluft.
Använder mest varmluft till SMD, krympslang och annat där man behöver mycket värme.
Inte alls lika smidiga kablar (och slangar) som alla de andra.
Tyvärr har den digitala temperaturregleringen hängt sig, så både penna och varmluft är just nu fix på 400°. :wall:
För felsöka den nån lagom solig dag. :humm: Men den fungerade bra innan den låste sig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

JBC är jättebra, inget snack om det, tyvärr avspeglas det även i priset, minsta del är SVINDYR, man riktar helt enkelt in sej på industrin.

Tex: Ett nytt luftmunstycke till min JBC varmluftstation kostar ensamt lika mycket som en hel kinesisk varmluftstation plus ett set med fem nya munstycken..

(Nu när jag har svarv ska jag försöka bygga en adapter så kinesmunstycken passar..)


Det är ju samma sak med Pace, jag har en pace avlödningssstation, delarna finns men är mycket dyra.

En stor fördel med Weller (särskilt dom äldre) är tillgången på delar och priserna på dessa.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av vaxfan »

Ja, JBC kostar rejäla slantar och är inte prisvärt för hobbyister.

Jag har en T2245 penna som jag plockade från en skrotbinge samt en bunt spetsar.
Såg en tråd på EEVblog om en person som tänker bygga en klon av kontrollenheten.
Tänkte följa den och se om jag kan göra nått liknande.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

JBC tillverkas i Kina av Knokoo och tillverkaren läcker varianter av JBC under namnen BST(Best) och Jabe till främst kinesiska marknaden. Oftast med endast kinesiska som språkval för lödstationen.

Det finns en relativt nystartad firma som vad jag förstår beställer tillverkning olika verktyg i eget namn,YOUYUE(UYUE).
Man är mer inriktad på export och säljer sina prylar på Ebay, AliX, Bangood och andra ställen.
Deras JBC-kloner har engelska som val i lödstationens meny. Om hårdvaran har något med originalen att göra är okänt, men ser bra ut på bild.

Paket med två lödpennor: https://www.vipprogrammer.com/youyue-36 ... ammer-5769

Det finns en del spretiga jämförelser på EEVblog och Youtube där omdömen skiftar från, identisk funktion med JBC till att det är ren skräp.
kozmos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 januari 2020, 08:33:43

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av kozmos »

Efter lite övervägande lutar det åt ersa i-con nano eller en weller, tycker det verkar sjukt jobbigt att ha stället i stationen kommer garanterat sätta spetsen i höljet flera gånger.

Spetsarna tycker jag inte va så farligt dyra om livslängden är skaplig.

(Update)

Beställde en ersa i-con nano idag med lite spetsar och andra tillbehör, hoppas på att det är något att ha :)
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Oh Qrap »

Förekommer det någon standard på spetsar eller är det hux flux olika mellan märken och modeller? Om det finns någon logik, vilken är den? Ex. lödspets Typ A-Z eller mått och hur är de i sådant fall uppställda, L.B.H blir kanske inte helt bra =)

Tanken är naturligtvis om vissa gör fantastiska spetsar så kunde det vara kul att testa runt lite.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

>Förekommer det någon standard på spetsar eller är det hux flux olika mellan märken och modeller?

Nej, det är som med skosnören och hammare och lastbilar, de finns i en stor variation på alla de sätt beroende på vad man ska använda dom till. För den oinvigde är det kanske en del hux och flux men de som jobbar professionellt vet rätt väl vilka olika märken och urval av spetsar som finns och vad som bäst passar deras behov.
En vanlig urvals-aspekt är att vissa spetsar är mer påkostade och betydligt dyrare än andra märken varför de är mindre attraktiva hobbyist-verktyg.
Det är som med hammarverktyg, snickarhammare, pennhammare eller slägga, man anpassar verktygen form och storlek efter vad man tänker banka på, nubb eller slå ner staketstolpar kräver olika typer av hammare för att göra ett dugligt jobb. Är man mer professionell och ska arbeta mycket med verktyget så kan handtagsutformning materialets härdning, lagom rekyldämpning och balans vara avgörande parametrar som man är beredd att betala mycket för att få på rätt sätt.
För amatören varken känns eller syns kanske skillnaden på hammaren, inköpt på Jula för 49kr, och hammaren varar ändå ägarens livstid och gör ett ok jobb om man bara ska spika upp några tavelkrokar då och då.

Alla större lödverktygs-tillverkare har sina typer av spetsar som bara passar på deras lödpennor.
Det är ju det de säljer, ett verktyg som de anser genom sin utformning uppfyller en specifik funktion bättre än konkurrenternas verktyg.
Sedan är det skillnad på verktygen på en mängd plan och drivsättet påverkar val av spetsutförande såsom eldrivet, batteri, gas, RF eller helt passiva pennr och vad gäller ytmonterade IC så är varmluftspennor ett nödvändigt lödverktyg. Vid varmluft handlar det mer om volym, riktverkan och temperatur-styrning än spetsens egenskaper. Värme-effekter, typ av temperatur-reglering mm, önskelistan och variationerna är många.

Vad gäller SMD-lödning så är det lite viktigare med hög värmekapacitet i spetsen samtidigt som spetsen fysiskt ska vara så liten att den kan nå att löda små paddar jämte en komponent spm är en bråkdel av millimeter hög. Sådana spetsar passar mindre bra till att löda den typ av större hålmonterade komponenter som vanligen löddes för 20 år sedan och det handlar inte bara m en fysisk skalning av storlek och effekt
I SMD-sammanhanget, att kunna göra välfungerande lödningar och ändå orsaka minimalt med temperatur-stress i komponenter ökar behovet av exaktare temperatur-reglering och bergränsade lödtider.

Lödspetsar går köpa från 50 öre stycket till 500 kr stycket eller ännu dyrare. Man får till stor del vad man betalar för men som hobbyist som inte är så van att löda och inte alltid sätter samma krav på lödkvalitet och inte löder kontinuerligt hela dagarna kan klara sej med enklare verktyg utan att märka skillnaden.
En hobbyist sätter sej nog mer sällan i den situationen att behöva löda riktigt små ytmonterade kretsar eller kompakta IC-kretsar typ BGA.
Budgeten är mer begränsad för hobbyisten så man får mer värde i hobbyhörnan för pengarna genom att köpa en enklare lödpenna och samtidigt får råd till några instrument multimetrar, oscilloskop mm.

Köper man en för billig lödstation på Kjell så är det inte säkert att spetsarna är lämpligt utformade för det jobb man tänkt göra, finns inget alternativ sortiment, och att de snabbt blir sönderbrända utan att det sedan ens går skaffa reserv-spetsar.
Hobbyistens lödspetsar bränns sönder fortare, spetsen tappar sin järnplättering så lödtenn inte längre väter. Att de bränns sönder oftare beror på många del-saker som att hobbyisten oftast rengör lödställen sämre vilket ger sämre värmespridning och istället försöker få tennet att flyta ut genom extra hög spets-temperatur och att man i övrigt ofta har sämre lödteknik. Andra saker som förkortar lödspetsen funktionella livstid är att man använder spetsen som skrapverktyg för att ta sej igenom tunna oxid-hinnor t.ex. eller att man bränner lite kabelisolering och plast så man får saltsyra på spetsen. Det blir då dyrt om spetsen för 400 kr bara varar dugligt i två timmar och sedan blir det två år av murning och jagande av löddroppar som man försöker smälta med en sönder-oxiderad spets innan man åter har råd att köpa en lödspets.
Samma typ av spets vara i nära nyskick efter flera års dagligt användande om man behandlar den väl.
Det är ingen kritik mot hobbyisten, det är så inom alla hantverk, jobbar man mindre med verktygen så lär man sej inte alltid vikten att ta till vara dess egenskaper. Om lödningarna blir kattskit vet man inte om det beror på egen ovana att löda, vikten att hålla oxid borta från en väl vätande lödspets eller att verktyget inte används och hålls i skick på rätt sätt, för att räkna upp några av problemen som kan inträffa om man är mer sällan-användare av verktyget. Störst problemet är dock om man inte inser själv om lödningarna blir kattskit. Vet man om att det inte fungerar bra kan man prova alternativ sätt.

>Tanken är naturligtvis om vissa gör fantastiska spetsar så kunde det vara kul att testa runt lite.
Nej ingen tillverkar gör några super-spetsar i material och utformning som passar till alla jobb och alla typer av användare.
Vissa lödspetsutformningar finns i olika storlekar hos de flesta lödspets-tillverkare. Mejselspets och snedkapad rundspets i olika storlekar är vanliga spetsutformningar som ger hygglig lödmöjliget för mycket elektronik-komponenter.
Vad som är bra utforming av spets påverkas av personliga sättet att löda och typ av elektronik man löder, om det bara är nybygge eller om det är reparation. Lödning i mobiltelefoner eller i kretskortet till bil eller tvättmaskin kräver oftast olika löd-verktyg om man ska kunna jobba effektivt.

Som hobbyist så vårdar man verktygen sämre och har lägre kvalitetskrav på verktygen. Det gäller såväl eget bilmekande som andra hobby-verktyg. Av den anledning är det oftast intressant att kunna köpa billiga spetsar när man har hög förbrännings-förbrukning på sådana, men även för att ha råd med ett sortiment av spetsar för olika ändamål och en lödstation som är av kvalitet att den varar i några år.
Vad gäller tillgången till spetsar till lågt pris och varierade storlekar till låga priser finns vissa Weller-typer, där även lödstationer kan finnas i priser som är överkomliga för hobbyisten.
För många duger en bra Weller-station i många år, så även om ingångs-priset är lite högre slipper man köpa på sej de riktigt billiga skräp-lödstationerna som regelbundet måste ersättas när de pajar och slipper att alltid bli missnöjd med lödegenskaperna och dålig temperatur-kontroll.

Förmodligen de mest piratkopierade spetsarna och lödpennorna är nog Yihua. Lödpennor och spetsar finns i stor piratmängd och lika skiftande kvalitet. Yihua liksom de flesta andra lödverktygs-tillverkare har flera olika modeller och storlekar av verktyg och spetsar så alla spetsar passar inte till alla lödpennor. även om fabrikatet är samma.

Proffs löd-verktyg såsom JBC, Metcal m.fl med prislappar på 5000 kr och uppåt är kanske inte prisvärt om man löder 10 minuter i veckan. Ska man grovlöda är det kanske en stor lödkolv för 200kr man behöver. Det går inte löda ihop stora koppar-rör med en lödpenna som max levererar 50W, oavsett lödspetsens kvalitet och utförande liksom det omvända.

Tidigare i denna tråden är uppräknat de flesta lödpennor som har ett eget namn. Försök bedöma vad det är du vill löda och i vilken omfattning så satsar du på någon av de som är uppräknade som passar ditt behöv.
Har du svårt att precisera ditt behov är det kanske flera olika storlekar på lödverktygen du behöver. Även hobbyister som löder mycket har ofta olika typer av lödpennor och ett sortiment med lödspetsar som byts beroende på typ av lödjobb och inte att glömma motsatsen, avlödning vilket kan kräva egna verktyg och lödspetsar. Är det hålmonterade komponenter så är ofta även lödpennan anpassad med vakuumsug igenom spetsen för att kunna suga smält tenn som man vill bli av med.
Ska man löda smått vill man ha kort överhäng mellan hand och lödspets för bättre precision och stabilitet och det skiljer mycket mellan olika lödpennor. Ska man löda stora saker och med mycket värme så kan det vara svalare för handen med längre avstånd till den varma lödspetsen.

Ska man löda/avlöda typ BGA-kretsar så är varmluftspennor ett måste och ska man avlöda mycket enklare SMD såsom motstånd och kondensatorer är lödpincett ett ytterligare lödverktyg med egna typer av lödspetsar och det finns lödspetsar som är helt anpassade för en enda specifik typ av IC med olika antal och benutförande.

Av de lågpris lödstationer och piratversioner som jag testat är det mesta inte värt pengarna men en station som jag köpt och använder dagligen är denna: http://www.aliexpress.com/item/32996699890.html
Den används dagligen då den alltid står beredd och har arbetstemperatur inom några sekunder. Den är komplement till JBC-pennan som som störst löder 0402-kretsar.
Just denna AliX-versionen har ett lite bättre nätaggregat än andra snarlika pirater och man får ett sortiment allmänt användbara lödspetsar så man kan lära sej hur och var de olika utförandena passar.
Tack vare det bättre nätaggregatet så får man kort uppvärmningstid och funktionen att kunna ha ett viloläge på spetsen 100 grader under lödtemp sparar lödspetsarna kraftigt.
En brist är att termometern visar konstant 30 grader för högt på mitt exemplar. Inget jag orkat bry mej att korrigera utan har kompenserat för detta i inställningarna.

Det finns tre enligt mej viktiga saker saker som saknas i detta paketet och som absolut behövs för att kunna löda.

1. Ställ för den varma lödpennan. Man vill enkelt bli av med lödpennan utan att bränna saker när penna glider omkring på labbänken och spetsen ska vara skyddad så den inte får mekaniska stötar. Passande ställ kan köpas billigt på AliX.

2. Mässingsludd. En lödpenna som står med varmt tenn som alltid ska täcka hela lödspetsens vätande ände när pennan är i vila, oxiderar om den står varm några minuter. Det är minimalt med oxid, knappt synligt men inverkar märkbart på lödningen om inte oxiden skrapas av. Om Oxiden är kvar gör det att värmeöverföringen blir sämre vid lödning.
Man rengör spetsen genom att skrapa av den i mässingsluddet. Mässing är mjukare metall än järnspetsen och skadar den inte men lämnar ändå ett tunt lager nu oxidfritt tenn på spetsen. man ser det på att tennets yta på spetsen blir silverblank.
Luddet finns att köpa en kopp med ludd för några tior.
Ett alternativ är att rengöra spetsen i blöt svamp men det ger temperatur-chock på moderna snabbreglerande spetsar och en det är aldrig bra att påbörja en lödning med att kyla ned spetsen.

3. Ett bra lödtenn med bra fluss behövs. Lödtenn med bly får inte användas i industrin, kan vara hälsovådligt om man får i sej för mycket bly. men som till en regel ger bly-tillsats bättre lödningar med snyggare resultat med blyhaltigt tenn.
För vissa typer av lödningar finns special-tenn med andra tillsatser och proptioner. Silver är en vanlig sådan tillsats.
Man använder olika tjock tenntråd beroende på typ av jobb. 2mm tjock tenntråd fungerar inte att dosera rätt mängd tenn på lödstället om lödstället är mindre än 0.5 mm stort och vice versa.
Fluss-medlet ligger i kanaler i tennet och har till funktion att flyta ut före tennet för att bryta igenom oxid och få bättre utflytning och sammanfogning med lödytan.
Det går köpa allt här ovan från AliX men observera att posten lägger på 75kr+moms även för småpaket.

Beroende på vad man ska göra så finns en hög med andra tillbehör, lödflätor fler lödpennor och varmluft och separat flussmedel, tennpasta och fler lödspetsar....
Just vad gäller lödspetsar kan kvalitet skifta avsevärt. Har köpt billiga Weller-spetsar, pirattillverkade, som fungerat bättre än original, men oftast är priset en indikation på kvalitet och original-spetsar är dyrast.
Somliga spetsar har värmeelement och tempsensor integrerat i yttersta änden av lödspetsen och sådan spetsar är dyrare än spetsar som blir uppvärmda av separat element och yttre temp-sensor.
Järnplätteringens kvalitet påverkar hur länge spetsen kommer vara användbar, men för tjock plättering och underliggande järn och värmeöverföringen blir sämre. Normalt finns en kopparkärna i lödspetsen som svarar för snabb och riklig värmeöverföring men variationen är stor mellan olika tillverkare hur man får till bra löd-egenskaper.

Ännu bättre är att löda utan lödspets, eller i vart fall lite roligare.
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Oh Qrap »

Så.. nej alltså.

:D

Tack för ett uttömmande inlägg, att en verkstad/yrkesman tar hand om sin utrustning är nog sanning med modifikation dock. Mycket matnyttigt, ska studeras i praktiken när jag kikar på utrustning och pinaler :tumupp:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

Yrkesman som inte tar hand om sina verktyg är ingen yrkesman och ingen arbetsgivare har råd att hålla en slarver med leksaker som fördärvas i förtid med dålig kvalitet och långsamt utförda jobb som följd.
Bilmeken som slänger skiftnyckeln på golvet eller hänger upp skitiga verktyg på verktygstavlan blir aldrig annat än ett skrot-troll för denne har som följd av verktygshanteringen glappa och trögt justerbara skiftnycklar som han drar muttrarna runda med på kundernas bilar.
Lödspetsar kan ruineras på några minuter av någon som bär sej illa åt.
Det visar säkert hur denne sedan tar hand mer komplicerade saker på RF-verkstaden, t.ex. mätinstrumenten för sex och sju-siffriga belopp.
Noggrannheten och kunnighet i hur prylarna ska hanteras är villkor för att hålla min verkstad i sådant skicka att man kan ta kundjobb med utlovad kvalitet på jobbet (sysslar med antennutveckling).
En inkompetent slarver får syssla med något mer passande dess nivå men har inget i en verkstad värd namnet att hämta.

Skulle du själv kalla någon yrkesduglig som har ovårdade verktyg i verktygslådan och borr som uppenbart är misshandlade och anlita denna mot betalning?
[VISA]
Om denne är tandläkare eller någon annan typ yrke där goda verktyg krävs för att kunden ska få ett välgjort jobb?
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Oh Qrap »

Någon som använder en skiftnyckel är ingen mekaniker =) Tångnyckel är dock en dugligare uppfinning.

Ordning & reda är alltid trevligt men avgör kompetensen lika lite som vilket företagsnamn det står på väggen. Sen är naturligtvis specifikt renlighet olika viktigt beroende på applikation.

Mekaniker som exempel, om Sverker kostar 20% mer i utrustning men producerar 40-50% mer än allergisk mot damm-Sylvester så kommer han fortfarande ha en plats på verkstadsgolvet.

Jag stängde verktygsskåpet för 15 år sen och nöjesskruvar mest nu i förekommande fall, tekniskt lagd med förmodligen fler och mer verktyg än jag kommer få användning för. Jobbat med eller känner dom flesta kategorier vi tar som exempel här och det finns ingen röd tråd för slutresultatet.

Lika lite som jag vet om tandläkarens verktyg är sterila känner merparten av dom som lämnar in fordon för service etc. om arbetet blir väl utfört.. till.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

Jag reagerade också på det, en skiftnyckel har man framförallt för att låna ut när nån annan behöver en, inte för att använda, möjligen kan man använda den för extremt udda dimensioner, men helst inte.

..Men det var rätt länge sen jag jobbade som mek också.. närmare bestämt var det nog 1996.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

>Någon som använder en skiftnyckel är ingen mekaniker
Jag tog skiftnyckel som välkänt föremål och högst relevant exempel på vad som händer om man inte vårdar verktyg, vilket en yrkesman vet.

Skiftnyckeln är verktyget som byggde BACHO. Tångnyckeln var aldrig en konkurrent till skiftnyckeln på hela 1900-talet och säljer så dåligt att den fortfarande kommer vara sällsynt om 100 år.
Tångnyckeln är ett ok verktyg, men det är ett verktyg bland många andra verktyg vars gemensamma syfte är att lossa och dra åt skruvar och muttrar. Ingen av de större verktygs-tillverkarna har anammat verktygstypen i sitt sortiment förutom Knipex, att jämföra med skiftnyckeln som görs i otaliga varianter av de flesta verktygstillverkare.
Det vanligare alternativet till justerbar nyckel som fortfarande finns är USA's monkey wrench, vilken ger sämre åtkomlighet pga av sin utformning och är inte som skiftnyckeln, vändbar för att få en ytterligare vinkel när det är trångt att skruva. Detta då monkey wrenchen var vinklad 90 grader och skiftnyckeln vinklad ett 24-dels varv, 15 grader. Genom att vända nyckeln ett halvvarv så kan man därför lossa muttrar ett tolftedels varv i taget, vilket är en fördel om möjliga dragvinkeln är kort. Tar tid men det går.
Finns utrymme kan hylsa, ring eller lednyckel vara effektivare, eller åtminstone blocknyckeln som har mer lika åtkomst som en skiftnyckel med samma vinkling på huvudet.
Knipex variant har 40 grader på huvud-vinkeln så där är det inte någon större vits att försöka vända verktyget i utrymmen som tillåter mindre än 30 graders vridning av verktyget per omtag.
Dess midja är mer än dubbelt så tjock jämfört med motsvarande skiftnyckel vilket ytterligare kan begränsa rörelsemarginalen i trånga utrymmen.
60 grader är vinkeln mellan ytorna på en sexkantmutter.

Men detta vet ni yrkesfolk naturligtvis.
Nycklar2.jpg
En duglig mekaniker använder krokig spik som verktyg om det är bästa verktyget för att lösa en uppgift. Samma med skiftnyckeln. Man kan argumentera att är man seriös så använder man hellre insvängda sexkant-hylsor, att 12-kant hylsor är för amatörer och det är kanske bi-hex som är den rätta hylsutformningen, men det är bara tjafs för de som är osäkra vilket verktyg som krävs för att utföra ett fullgott jobb.

Har man lite mera kunnande så ser man inte skiftnyckeln som något som man inte använder som mekaniker, däremot vet man de olika verktygens begränsningar, när de inte ska användas.

>Ordning & reda är alltid trevligt men avgör kompetensen lika lite som vilket företagsnamn det står på väggen.
Kvalificerade verkstad där kompetent arbete ska utföras kräver god ordning. Det är inget fenomen begränsat till min verkstad utan gäller likväl på de ställen jag jobbat på som håller på med liknande saker på olika platser i Eu/USA/Asien.
För lekmannen är det kanske förvånande att där inte finns en Skrot-Nisse med dålig ordning i smutsig verkstad som ändå kan utföra den typ av jobb som jag sysslar med genom att kompensera med sin finurlighet, men någon sådan Nisse finns inte. Han finns inte någonstans i hela världen då sådant inte fungerar.

Som exempel på brist på ordning, den som glömmer en 50mm lång tångvridare i mätkammaren efter morgonens kalibrering kan fördärva en hel dags jobb och sådant får inte förekomma så verktygen måste hållas 100% ordning på.
Kalibrering och verifiering av mätverktyg och utrustning sker i olika stadier på daglig och veckobasis och referensmätningar görs ett par gånger om året, då man utbyter likare med andra mätlabb runt om i världen för att olika labb ska kunna verifiera att relativa felen mellan olika mätställen är inom vissa toleranser.

Ordningen fungerar inte om man har sämre kravnivåer i olika delar av labbet. Man ska inte behöva springa runt labbet för att hitta rätt moment-nyckel, sådan springtid kostar dyrbar utvecklingstid.
Den som lägger momentnyckeln i en hög på arbetsbänken tillför därför sämre värde till verksamheten.
Man använder alltid moment-nycklar med fast inställda moment för att ansluta kontakter för koaxkablar. Varje nyckel har eget certifikat utfärdat av tillverkaren. Typisk sådan momentnyckel.

I labbet bedrivs egen forskning och kundobjekt om vartannat och har utvecklat 10-20 beviljade patent på unika tekniska antenn-lösningar som nu används kommersiellt.

Är det någonting som du kan vara förvissad om är att ordning & reda är inte en frivillig option om du ska kunna utföra dugligt arbete i dessa sammanhang.
Det handlar inte om oljebyte på en höft på en Volvo 740 B230 mha närmsta skiftnyckel och skruvmejsel som verktyg utan är en liten aning mer krävande.

Ordning, prydlighet och städat, det går igen i från stort till smått. Detta med lödning och vikten av rena ytor och bra inställda verktyg är i princip samma sak som med MIG-svetsning som du kanske då är bekant med. Största jobbet är ofta att göra ett riktigt underarbete och få svetsen rätt inställd, hitta en arbetsvinkel som kan ge bra kontroll över värmefördelning mellan olika tjocka bitar. Med bra förberedelser kan en apa sedan lägga snygga svetsar med rätt genombränning för tillförlitlig sammanfogning.
Det är samma med lödning av SMD elektronik, väl rengjort och ett lödverktyg anpassat för värmebehovet och själva lödningen tar bara någon sekund per lödpunkt och blir perfekt utförd på tidseffektivt sätt. En bra lödning ger en mekaniskt och elektriskt god sammanfogning som kommer fungera med små förluster för lång tid framöver och utan att skapa termisk stress i keramiska komponenter eller oönskade korrosiva problem.
Slarvar man med att hålla verktygen i skick och försöker löda på oxiderade ytor så blir resultatet därefter. Sämre utfört arbete till kostnad av längre tid är en korkad inställning om man tycker det är ok.

Det är bara drömmeri att någon som förbrukar verktyg kan kompensera det med bättre produktivitet lönsamhet när det gäller jobb som det finns ett sätt att göra för att det ska bli rätt och produktivt.
Dålig lödspets-skötsel som leder till att man oftare förbrukar lödspetsar så betyder det att man till stor del löder med slitna eller brända spetsar och därför utför sämre jobb långsammare, jämfört med den som kan använda samma verktyg i åratal och fortfarande ha ny-funktion och lättare producerar goda lödningar snabbt.
Samma resultat av vanvård gäller i de flesta yrkes-sammanhang.
Skogshuggare, det går inte skippa tiden för att serva motorsåg och inte fila kedjan för att istället våldföra sej på sågen i längre körpass och tro att man kan jobba igen det misshandeln ökar verktygskostnaden genom att såga med överhettad såg och slö kedja. Man spiller bara tid och pengar för den som ska betala.
CNC-operatör och skippa verktygsvård i hopp om mer körtid? Slutar ofta med dyr smäll.
Tandläkare... Nope, Inte ens hjärnkirurgen arbetar bra med undermåliga verktyg men denna har oftast en kring-organisation som ser till att han har friska verktyg.
Soldat som skiter i vapenvård och räknar med att kompensera genom att skaffa ny bössa oftare? Blir nog eldavbrott när han minst önskar det.

Det kan kanske finnas undantag där misskötsel av verktyg och högt verktygs-slitage inte sätter ned lönsamheten i produktionen, men kommer inte på något.

Din andra aspekt som påverkar produktiviteten, att någon oftare är sjuk, men det påverkar inte om man utför jobb av värde den tiden man faktiskt är närvarande alternativt tillhör den mindre produktiva kategorin arbetare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Palle500 »

+1 plus guldstjärna till E.Kafeman.
Har varit och är yrkesverksam inom bilmekande, mekanik, mekatronik, systemering och programering. Ordning och reda är A och O samt ordentliga verktyg.
Skiftnyckeln används när den är lämplig. Inte bara till skruvar utan till riktning mothåll på platta styrarmar osv...
Rätt kompilator som hjälper till att validera kod och en lagom noggrann multimeter, men framför allt med snabb uppdatering och det behöver inte vara Fluke.
Men Mag/Mig svetsen måste vara en Kemppi!

Edit
Har tex en halvproffsig (dyrt skräp) lödstation Ersa 80. Men den är skit för att sladden är styvare än en pytonorm och är således svårt att löda med. Skall köpa en sådan lödstation som E.Kafeman rekommenderade.
Wera skruvmejslar är även det man måste ha både som proffs och amatör.
Bild
Skriv svar