Lödverktyg sammanfattning.

Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Oh Qrap »

Och allt jag skriver är inte hugget i sten =) Skiftnyckel är sällan ett bra verktyg men kan vara ett alternativ, i nödfall ungefär som en medföljande domkraft vid punktering. En yrkesman med erfarenhet har dock försett sig med utrustning att dessa nödfall inte ska behöva komma till men visst, man ska aldrig säga aldrig. Den s.k. engelska skiftnyckeln tog inte lika mycket marknad men så är förmodligen den ena en utveckling av den andra och inte vice versa. Sen att US många gånger är ett U-land i teknik är en annan femma.

Om man blandar sammanhangen mellan verkstad och lab kommer det aldrig resultera i något begripligt =)

Torx får gärna ersätta insex men det handlar inte om tycke och smak, torx är den starkare utformningen och kommer hantera mer Nm än insex över samma storlek. Insex är väl bra till Ikea-möbler med medvetet slintvänliga konstruktioner för att undvika att något spricker och ska normalt bara skruvas ihop en gång + någon efterjustering.

MIG är också ganska tveksamt, visst inlärningskurvan för mediokert arbete stiger snabbt men vill man lära sig svetsa är MMA förmodligen vettigare.

Arbetar ibland med en f.d. "raketforskare" som höll en flygplansflottas statistik på topp när det kommer till driftsäkerhet och annat jag inte minns. Där kan vi prata om ordning och reda, systematiskt arbete etc. vilket är kanon, problemet med skyddad verksamhet är att när rutinen inte finns där så kan det bli kaos =) Ganska intressant att bevittna tills man måste städa upp efter..

Ingen aspekt var att någon oftare är sjuk.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Klickmans »

Tidigare i år så köpte jag hem flussmedel, vilket har underlättat när gammalt och nytt möts.
Verkar väldigt effektivt, och lödningarna ser bra ut, går dessutom mycket fortare med fluss.
Där lödningar tidigare var svåra att värma upp funkar detta som en dans, en droppe räcker.
Topnik RF800.jpg
Fråga:

Måste jag torka av ev överskott, och isf varför?
20200212 Lödtennsrulle (Large).jpg
Tog en bild på det lödtenn jag haft i många år, vet inte vilka specs det har men funkar fint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Glenn »

Nej, du har så kallat "nocelan" fluss, alltså skadar inte flusset om det får vara kvar.

Däremot brukar jag göra rent för det ska se snyggare ut. ...Speciellt om man fortar och postar på interwäbbs.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

>Om man blandar sammanhangen mellan verkstad och lab kommer det aldrig resultera i något begripligt =)

Att det är svårbegripligt är nog för att det är okänt för dej med den typen av verksamhet. En halvkort förklaring varför det är precis lika mycket laboratorium som verstad:
Jag började sätta up en egen verkstad för motor-utveckling åt större företag för länge sedan.
Det mesta har handlat om utveckling av motor-delar och motor-relaterad elektronik samt EMI kopplad till motor-elektronik. Sådant var i stort okänd mark inom fordons-industrin när jag började och samtidigt så infördes elektronisk motor-styrning inklusive enklare insprutning utan att man alls hade EMI-kunskap, så det var billig mark att röja för mej.
Samtidigt började jag jobba med egna projekt därett av dom, tändsystem med gnista i joniserad kanal var min uppfinning. Används av extremare fordon och jag gav mej även på el-drift då det låg nära mitt kompetensområde.

Resterna av patent finns fortfarande på PRV efter hybridbilen jag byggde innan ens konceptet hade namn. Det var på 80-talet och ingen trodde att eldrift var något för bilar. Jag kunde blivit den nya Elon Musk om någon nappat på att sätta upp produktion...
Efter hand så blev det allt mer radio-teknik med betoning på en särskild typ av EMI mot bl.a. en gren av flygindustrin.
När mobiltelefoner halkade jag in på ett banan-skal och var jag med och tog fram Erikssons första mobiltelefon med inbyggd antenn och i samband med detta tog jag fram beräkningsmjukvara för den för inbyggda antenners nödvändiga matchningen mellan telefon och antennens impedans.
Mjukvaran kom att uppta relativt mycket av min tid då i princip hela mobil-industrin på ett eller annat sätt använde den.. Mjukvaran finns här: htttps:/www.antune.net.
Den har nyligen utvecklats ett steg ytterligare då den som enda mjukvara kan mha av nätverksanalysator mäta antenners effektivitet bredbandigt och live utan fördröjning vid arbetsbänk.

Så i mitt lab och verkstad hanteras och utvecklas nya idéer för förbränningsmotorer sid vid sida med nästan allt radiobaserat som behöver en inbyggd antenn och min kunder finns i de flesta världsdsdelar.

Ett annat ben som jag sysslar med är utveckling av antenner för bästa funktion i människokroppen. Det är produkter som nu används.

En väl fungerande antenn inuti en skruv, utan att skruven försvagas, är en av de senare kundjobben som berör skruv-ämnet: https://www.uochd.se/article/view/52859 ... _sig_sjalv

Som omväxling tog jag för en tid sedan fram en antenn utan att det fanns någon beställare. Det är en antenn som är klassledande inom sitt antenn-fack vad gäller antenn-effektivitet över brett frekvensområde, Den säljer så bra att den nu lever nu sitt egna liv. Finns här: http://www.rangeant.com

Långt från allt leder till patent men nuvarande patent-portföjen visar att det finns ständig aktivitet med utveckling av ny teknik.

Detta är en del av vad som händer i min verkstad/lab. Länkar är inte för att visa vem som pissar längst utan visar att det finns konkret dokumenterat arbete som resultat av min verksamhet, inte bara tomt prat, samt att du kanske nu bättre förstår varför det är mycket verkstad som sker i ett utrymme som kanse mer påminner om ett RF-laboratorium med alla verktyg och instrument, det råder konstant utveckling och verktygs och materialkunnnadet är genom åren upparbetad kunskap på ett sätt som du antagligen inte haft som fullt så stort intresse för. Inget fel i det, men du hoppar i den mindre genomtänkta lådan om du försöker lära mej om vanliga verktygs duglighet och din aversion mot ordning och verktygsvård som väsentliga vid kvalificerat arbete finns inte plats för i min verksamhet. Det ger bara dåliga vibrationer.
Nog borde du lärt dej bättre om vikten av att sköta dina verktyg om du jobbat aktivt i många år i verkstadsbranchen och kanske även anförtrotts maskiner och verktyg av värde?

> Skiftnyckel är sällan ett bra verktyg... Torx får gärna ersätta insex ... .MIG är också ganska tveksamt...
Jag försöker hjälpa dej med insikter hur saker fungerar, inte snurra bort på andra svetstekniker eller alternativ som kan ha tveksamma fördelar till skiftnyckeln.
Om du nu alls kan hantera en skiftnyckel eller MIG-svets så begrep du kanske också att det var försök till enkla jämförelser för att du skulle förstå t.ex. lödproblematik eller vad som räknas som acceptabelt uppförande i en modern verkstad men du trillar vid väldigt lätt vid sidan och undviker ämnet genom att berätta att du har andra verktyg och svetstekniker.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Klickmans »

Glenn skrev:Nej, du har så kallat "nocelan" fluss, alltså skadar inte flusset om det får vara kvar.

Däremot brukar jag göra rent för det ska se snyggare ut. ...Speciellt om man fortar och postar på interwäbbs.

200% Zoom så kunde även jag läsa det finstilta.

Tack för tipset, du har rätt.

Det ska inte bara funka, det ska även se bra ut på bild.
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Oh Qrap »

Imponerande portfölj men det faller fortfarande under skyddad verksamhet vilket är min poäng, att räkna grader på en skiftnyckel i hopp om att berättiga det mer än på pappret en hyfsad uppfinning. Företagssagan slutade ändå lite krasst som Bahco by Kina =) Knipex som jämförelse med snarlika anor har lyckats bättre på den punkten och eftersom deras huvudsakliga affärsidé/produkt är just tänger är det inte så konstigt att det är dom som har en i sammanhanget duglig tångnyckel. Fördelarna mot en skiftnyckel är att det går att hålla ett moment där en tumskruv inte är på samma skala och vid omtag behöver inte käftarna helt släppa mutter/skruvskallen som för en skiftnyckel. Sen används parallelltänger för andra applikationer medan en skiftnyckels tveksamma rykte fastnat där det krävs mest moment och den kanske presterar som sämst, moment 22. Misskötsel av skiftnycklar som åker i backen kanske händer av en anledning..

Det är nog en sak att arbeta med utveckling av nya komponenter jämfört med att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen. Insikten leder då till att det kliar i tänderna när tar upp den ena sämre standarden än den andra som exempel.

Tesla har imponerande användargränssnitt och tillhörande faktorer men bilarna i sig är B-produkten, det blir intressant att se hur de står sig framöver när garantierna sinar och andra tillverkare ställt om sig mer.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av E Kafeman »

>Imponerande portfölj men det faller fortfarande under skyddad verksamhet vilket är min poäng, att räkna grader på en skiftnyckel i hopp om att berättiga det mer än på pappret en hyfsad uppfinning.
Bilden med graderna utritade på verktygen var en enkel förklaring till konkreta design-problem som de som inte är vana vid verktygsdesign inte alltid tänker på, såsom anledningen till att vinkeln på skiftnyckeln är vald som den är. För tångnyckeln är huvudets vinkling en begränsning eller material-optimering beroende på hur man ser det, inbyggt i designen, som den delar med sin nära släkting, polygripen.
Hur bra skiftnyckeln är som totallösning vad gäller att dra muttrar kan diskuteras, den är usel när man behöver dra moment eller få jämnt momentspridning och det ger inte alltid bästa åtkomligheten där fasta verktyg oftast är bättre och även om undantag finns har den inte spärrnyckel-funktion.
Den går att fördärva men det går rätt lätt att fördärva fasta hylsor också om man vill.

BACHO sålde i snitt en miljon svensktillverkade nycklar om året i 100 år. Under tiden gjordes 3 mindre uppgraderingar av grunddesignen.
Få verktyg som lyckas sälja samma modell i så många år, så det var definitivt en extremt lyckad uppfinning för tillverkaren och som betydde väldigt mycket för svensk verkstads-industri.

Prova om det stämmer, det pappret visar, hellre än att yra om "skyddad verksamhet". Som egen företagare inom R&D, där man ska kunna erbjuda större företag något av värde som de själva inte redan har bedriver man knappast skyddad verksamhet och jag har åstadkommit en hel del i den vägen av värde för verkstadsindustrin även om jag inte kan mäta mej med skiftnyckelns framgångar.

Förmodar att det är ett försök till förolämpning från din sida att påstå att jag bedriver skyddad verksamhet, som det på något sätt skulle finnas grund för sett från din synvinkel. Det säjer som bäst något om din referensram och kunskap i ämnet.


>Det är nog en sak att arbeta med utveckling av nya komponenter jämfört med att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen.

Ja du känner säkert till att somliga av mina kunder har sedan länge väl uppstyrda krav vad gäller underhållsteknik med utöver reservdelshållning material-provning enligt olika standarder och underhålls-manualer för alla tänkbara scenarion av händelser i verkligheten, för att bara nämna en del.

Även det civila kan vara krävande såsom bulten med inbyggd antenn, den ska klara sej att på ett enda batteri hålla koll på så inte ett vindkraftverk tappar sina vingar i 10 år och efter den tiden vara servningsbar.
För testning använder vi snabbåldring i olika klimat och temperatur-kammare och just i detta fallet med kraftiga vibrations-tester motsvarande 10 års kontinuerliga vibrationer. Det mesta kan slakna vid sådan tester.

Därtill kommer många miljö-krav. Det gäller i synnerhet elektronik där många olika material kan förekomma och kan vara väldigt svåra att göras spårbara i produktkedjan.
Halogendirektivet omfattar ämnen som Fluorin, Klorin och Bromin som främst förekommer i olika plaster. Fluorin är också den aktiva beståndsdelen i munsköjvätskan som man delade ut i grundskolan, men som nu är förbjudet i elektronik enligt RoHS (max 1000ppm).

En annan variant på att "vara utsatt för elementen" är åldringsegenskaper och vävnadpåbyggnad när man placerar antenner och sensorer i människokroppen en längre tid. Trots vävnadspåbyggnaden ska implantatet kunna identifieras och ersättas utan risk för patienten vilket nu är extra komplicerat då RoHS2, en miljöcertifikation som trädde i kraft för ett år sedan nu inkluderar tidigare undantagna gruppen implantat som ofta använder plast-ämnen som nu är förbjudna att tillverka som reservdel till redan inmonterade implantat.
Redan implanterade kablar och antenner är ofta skyddade av sådan plast och byte av plastmaterial innebär nya dielektriska egenskaper, vilket gör att antenner måste omdesignas vid utbyten och ställer till oreda i vad som är tillåten reservdel om ens kunden vet om att den gamla produkten inte längre får produceras. Det blir tyvärr till patienten, RoHS2 säjer att du inte får repareras något mer och godkända alternativa delar saknas.

>...att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen. Insikten leder då till att det kliar i tänderna när tar upp den ena sämre standarden än den andra som exempel.
Är det ett påhopp om att jag inte sköter underhållsbiten, dåliga verktygval eller val av fel svets-aggregat som kliet bottnar i?

Som jag förklarade var avsikten att visa enkla exempel som utgick ifrån vad jag trodde skulle nå fram till dej och din nivå.
Du förkastade MIG som jämförelseobjekt då MMA skulle vara bättre vilket är fel.
Det är inte bättre svetsmetod och är sämre jämförelse med mjuklödning, vilket var ämnet för tråden.
Att påstå att MMA är bättre än MIG är som att påstå att gul färg är bättre än röd.

MMA är sällan förekommande i min verksamhet. Det finns ett par av gamla sortens omformare, köpta billigt av Big Bengt på 80-talet. De var tänkta till något helt annat än svetsning.
Har även en special som ersätter bilens växelströms-generator. Den levererar både laddning till batteriet och kan leverera svetsström. Denna senare var tänkt för den som behövde reparera maskiner ute på fältet men samtidigt kom 12Volts bärbara tyristor-aggregat som gjorde byte av generator överflödigt för fält-jobb.
Använder MIG och elektrisk fusions-svets mest för husbehov för att reparera och bygga om egna maskiner.
Har många olika typer av svetsar anpassade efter min verksamhet.
Har svets avsedd att fästa trådar tunnare än ett hårstrå på ytor som ej enkelt är lödbara eller där man vill undvika hög värme-spridning. Det är en hembyggd elektrisk punktsvets där man styr urladdnings-energin efter en tidskurva.
På motsatta änden av storleks-skalan finns hårdlödning. Vällning fixar jag om så krävs. Med vällningen undviker man att smitta materialet med metall från svets-elektroder och skapar helt homogena skarvar. Har ingen smedja men har varit förvaltare för en sådan som jag numera kan låna vid behov.
Sista svetsjobbet var att steloperera ett gångjärn på egna glasögonbågar i nickellegerat järn, ett material som likt skiftnyckeln har stark svensk anknytning och det var svensk upptäckare av nickel.
Handhållen utraljuds-svets har jag haft. Fäste plast mot plåt som ett alternativ till heat-stacking som förr var modernt i mobiltelefoner, där antennen utgjorde en tunn metallyta förstärkt av en plaststruktur.
Skulle gärna skaffa en laser-baserad fusions-svets av nyckelhåls-typ mest för skoj.

Har nyligen varit i Braås och tittat på Volvo BM's tillverkning av dumprar. Heter iofs Volvo CE numera men det finns det ingen som vet vad man menar. Man kör in plåt och transmission i ena änden av fabriken och ut rullar färdig dumper.
De har mycket svetsaggregat utefter produktionslinan men MMA är sällsynt. Mest robotmonterade MIG och punktsvets. Jag besöker dom lite då och då så får nog påtala nästa gång att deras svets-val orsakar tand-skaller hos dej.
De har en ny lina med sk Jigless Welding, detaljer sätts samman genom att robotar programmeras att hålla bitarna i en viss position medan en svetsrobot sätter samman detaljerna. Ger stor flexibilitet för mindre serier där man kan skifta mellan olika sammansättningar när som helst.
En liten kul sak från verkstaden där man på bilden monterar bakre bakaxeln:
CE_bakaxel.jpg
De begriper nog inte bättre utan borde gömma den för allmänheten.

>Det är nog en sak att arbeta med utveckling av nya komponenter jämfört med att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen. Insikten leder då

Vad hoppas du uppnå dina påstådda "insikter"?
Vari består insikterna? Rör det alls mej, mina svets och verktygsval eller mina sätt att sköta underhåll, från en som själv deklarerat underhåll som överskattat?

>det faller fortfarande under skyddad verksamhet vilket är min poäng,
Vilken är poängen?? Att du identifierat min verksamhet som på något sätt skyddad?
Från min sida är det något mer skyddat att vara anställd med fast månadslön oavsett om kunderna tycker att man gjort skäl för lönen den sista tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Palle500 »

Skiftnyckel på löpande bandet? Används nog vid skiftbytet.
Du har så rätt E Kafeman. Är kul och läsa dina träffsäkra argument.
Kanske du enkelt kan förklara varför en järnplaterad lödspets håller sig ren och blir så fint förtennad, jämfört med en kopparspets alt mässingspets?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av TomasL »

Därför att tenn och koppar/mässing legerar sig lätt, tenn och järn inte så mycket.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Palle500 »

Tackar. Men varför flyter tennet ut så fint på järnet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av TomasL »

Tack vare flusset. Tenn väter det mesta. dock inte Al mm
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av Oh Qrap »

E Kafeman skrev:
CE_bakaxel.jpg
De begriper nog inte bättre utan borde gömma den för allmänheten.
Det var lite kul faktiskt :D
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av killernils »

Jag är likt Kozmos, några sidor bak, i jakt på en lödstation för lite blandad hobbyaktivitet. Mest för kretskort, framför allt hålmonterat, men hade även velat testa på enklare SMD i större kapslingar. Endast haft enklare stationer innan, tänk Kjell/Claes Ohlsson
Budget 2-3000 max, gärna lägre delen.

Försökt läsa igenom forumet och landa i:

*Tipset Kozmos gick på, med en analog JBC för 2300kr: https://www.weidinger.eu/en/p/wl46586
*Någon Weller modell, men inte lyckats bena ut vilket station och penna som är lämplig i mitt prisintervall
*Spets lämplig för SMD?

Tack för support!
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av mankan »

Jag är visserligen för "buy once, cry once" när det gäller verktyg och hjälpmedel men vad är det för problem du förväntar dig att en dyrare lödstation ska lösa jämfört med en billigare?
God tillgång till spetsar?
Brett sortiment av spetsar?
Bra värmereglering? Klara av löda vid stora jordplan?

En finess som kan tyckas löjlig men som jag uppskattade då när jag för några år sedan bytte från en 90-tals Biltema till en Hakko FX888D var den snabba uppvärmningen

Spetsar för SMD: Har själv nyligen bytt från smal mejselspets (gör sällan drag-soldering) till smal rund/krökt-spets som funkar till det mesta, både hål och ytmonterat.
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av killernils »

Tack Mankan!
Främst har nuvarande gått sönder efter 15år i tjänst och jag är nu i en livsposition där jag kan avvara mig att köpa något dyrare.
Tror inte jag kommer hamna i en sits där jag måste löda vid stora jordplan, men jag hade uppskattat lätt tillgång till nya spetsar.

Tack för spetstips!
Tolkar det som att Hakko FX888D är ett tips på enhet då?
Skriv svar