Sida 1 av 4
Bilbatteri, urladdat och negativ spänning
Postat: 1 december 2004, 11:40:04
av babbage
Igår fann jag min bil helt strömlös då den hade stått still i ungefär 5 dagar. Det har aldrig varit några problem tidigare (jag vet att tändningen var avslagen, ljuset avslaget, radion kopplad så att strömmen bryts med tändningen osv).
Batteriet är helt tomt och vad jag tycker verkar konstigt är att spänningen över det är -0,8 V. Jag hoppas att det är batteriet som gått sönder och inte något annat elektriskt som är orsaken. Så till frågorna.
Förekommer det att batterier begår "spontant självmord"?
Är det lönt att försöka ladda batteriet eller ska jag se det som förlorat?
Vad beror den negativa spänningen på, kan det vara polvändning?
Vad är vanliga felmekanismer i batterier? Krypströmmar, kortslutning, uttorkning, polvändning?
Postat: 1 december 2004, 11:59:25
av danei
Det valigaste är väl att det bllir kortis eller krypströmar vad man nu kallar det. I en cell. dvs att du får 10V obelastat och att det har hög inre resistans.
Postat: 1 december 2004, 12:32:17
av Fagge
Har du kollat om du har vatten "syra" i batteriet?.
Annars så kan det ha blitt en kortslutning inne i battriet & brännt av en ledare mellan cellerna, därför 0V!.
Postat: 1 december 2004, 12:35:07
av danei
Hur menar du att det skulle kunna gå till? Det förklarar inte den negativa spänningen.
Postat: 1 december 2004, 12:37:33
av Fagge
just polvändningen kan jag inte förklara, men jag har haft liknande fenomen med slutna blybattrier!.
Postat: 1 december 2004, 12:51:14
av babbage
Jag har kollat syranivån i några celler och det är i alla fall så att det täcker plattorna, jag får väl kolla resten också. Jag antar att batteriet är lika gammalt som bilen, 5 år.
Angående kortslutning och avbrända ledare. Den första åtgärden var att försöka starta med startkablar. + till +, sedan - till hjälpbatteriet och till sist jordkabeln i min bil. Det gnistrade rejält vid försök att ansluta jord. Det tyder väl mer på någon kortslutning och inte ett avbrott. Gnistbildningen kan ju också bero på den stora potentialskillnaden mellan batterierna.
Postat: 1 december 2004, 16:05:45
av Robert Nielsen
"Moderna bilbatterier har en livsläng på ca 2-3 år. allt över det är bonus." så brukar biltillbehörsbutiker säga om batterier
tilverknings vecka och år stårstämplat på ena batteripolen eller på kanten på batteriet(plasten)
Postat: 1 december 2004, 16:25:34
av evert2
babbage:
Du skall koppla jorden först å SEN pluspolen!
Postat: 1 december 2004, 16:37:17
av danei
Nä du. Sista kabeln ska anslutas långt från batteriet. Efter som det blir gnistor ska man inte vara nära batteriet efter som det kan finnas knallgas där.
Jag kan säga att jag fuskar ganska bra. Men det är så man ska göra.
Postat: 1 december 2004, 16:55:21
av babbage
Nu har jag skaffat ett nytt batteri på biltema som fungerar. Jag ska testa att ladda det gamla men troligtgvis går det till återvinningen.
Jag håller med danei om att när man sluter kretsen genom att ansluta den sista kabeln ska det helst vara långt ifrån batteriet
Postat: 1 december 2004, 17:28:45
av evert2
Det är säkert sant...men det är OCKSÅ lika sant att man bör koppla in joeden först!
Postat: 1 december 2004, 17:42:14
av ensten
evert2> Vad stöder du det påståendet på?
Postat: 1 december 2004, 17:47:17
av ristomemo
När du hjälpstartar en bil ska man inte ta jorden först.
Pluspol mot pluspol.
Minuspol mot chassi.
Chassianslutningen ska alltid komma sist.
Om du ansluter minus först kommer du vara tvungen att göra sista anslutniungen på batteriets pluspol. Och då får du en gnista i närheten av batteriet. Och har man riktigt otur så smäller det då.
Jag säger precis som Danei "Jag kan säga att jag fuskar ganska bra. Men det är så man ska göra."
Postat: 1 december 2004, 17:56:12
av evert2
Nu blir jag ställd

, men jag har i SÅ många sammanhang (vad det än har handlat om) , så har det understrykts att jorden skall kopplas in först och brytas sist.
Postat: 1 december 2004, 18:04:22
av ristomemo
En annan sak man kan tänka på när det gäller bilar och batterier. När man tar lös / monterar bilbatteriet. (inte hjälpstart inblandat) så är även då bäst att ta lös minuspolen först, respektive skruva fast minus sist.
Anledningen är att man ofta har verktyg helt i metall. Tar man lös plus först är risken ganska stor att man slinter och kortsluter pluspol mot chassi. Lossar man minus först, gör det mindre att man slinter.