Hid xenonkonvertera snöskoter!
Postat: 26 januari 2009, 21:20:36
Tänkte bolla lite ideer med folk som är mer kunniga än mig själv!
Det finns en hel del som har prövat på att montera eftermonteringskit för bilar på sin snöskoter. Dom flesta helt utan mera ingående kunnskap om skoterel och som sedan ställt frågan på olika snöskoterforum om varför det bara blinkat till och inte fungerat... På vissa nyare skotrar 4taktare resp insprutningsmaskiner har det gått bättre då dessa verkar ha likströmssystem (iaf till lamporna). Men strömmen verkar vara begränsad och räcker oftast bara till att tända 1 lampa.
Min snöskoter har ett växelströmssystem, det är bara spänningen från batteriet som är likström, och den används bara för att driva startmotorn.
Att likrikta styrströmmen till ett relä och driva hiden från batteriet verkar fungera för dom flesta men för vissa har batteriet tömts efter några timmar trots att motorn varit igång.
Hid ballasterna verkar vara ganska robusta (de jag har ska klara en spänning mellan 7-18v) samt att dom har sjunkit i pris en hel del nu så man har råd att exprimentera lite iaf!
Mina tankar kring detta har nu utvecklats till att jag har en ganska klar bild om hur jag vill att mitt system ska se ut.
Jag vill pröva att likrikta den ordinarie lampströmmen med en diodbrygga och som en extra åtgärd koppla in 2st (4700uF kopplas parallellt) kondensatorer som jag har från ett skrotat bilslutsteg.
För att slippa byta strålkastar insats hade jag tänkt mig en H4 bixenon lampa (hi/low med en elektromagnet som förskjuter lysbilden)
Alltså vill jag koppla halv och helljusströmmen på samma pol med skillnaden att helljusströmmen även kopplas för att dra magneten.
Lite frågor har jag dock:
Likriktarbryggan: har jag nog koll på, blir ju ingen jättesnygg likström men det verkar ha fungerat för andra iaf!
Kondesatorerna: bör man väl ladda ur innan man börjar löda på dom, men det borde väl gå med en 12v testlampa över polerna (har ingen koll på vad det är för sorts kondingar dock, polaritet?) kopplas efter likriktaren va?
Dioder för att förhindra att strömmen går åt fel håll när man kopplar både hel och halv på samma pol? modell? dimesionering?
diod till styrströmmen för magneten?
Många frågor blev det men det känns som att jag behöver bolla lite frågesträllningar innan jag sätter igång på allvar!
Det finns en hel del som har prövat på att montera eftermonteringskit för bilar på sin snöskoter. Dom flesta helt utan mera ingående kunnskap om skoterel och som sedan ställt frågan på olika snöskoterforum om varför det bara blinkat till och inte fungerat... På vissa nyare skotrar 4taktare resp insprutningsmaskiner har det gått bättre då dessa verkar ha likströmssystem (iaf till lamporna). Men strömmen verkar vara begränsad och räcker oftast bara till att tända 1 lampa.
Min snöskoter har ett växelströmssystem, det är bara spänningen från batteriet som är likström, och den används bara för att driva startmotorn.
Att likrikta styrströmmen till ett relä och driva hiden från batteriet verkar fungera för dom flesta men för vissa har batteriet tömts efter några timmar trots att motorn varit igång.
Hid ballasterna verkar vara ganska robusta (de jag har ska klara en spänning mellan 7-18v) samt att dom har sjunkit i pris en hel del nu så man har råd att exprimentera lite iaf!
Mina tankar kring detta har nu utvecklats till att jag har en ganska klar bild om hur jag vill att mitt system ska se ut.
Jag vill pröva att likrikta den ordinarie lampströmmen med en diodbrygga och som en extra åtgärd koppla in 2st (4700uF kopplas parallellt) kondensatorer som jag har från ett skrotat bilslutsteg.
För att slippa byta strålkastar insats hade jag tänkt mig en H4 bixenon lampa (hi/low med en elektromagnet som förskjuter lysbilden)
Alltså vill jag koppla halv och helljusströmmen på samma pol med skillnaden att helljusströmmen även kopplas för att dra magneten.
Lite frågor har jag dock:
Likriktarbryggan: har jag nog koll på, blir ju ingen jättesnygg likström men det verkar ha fungerat för andra iaf!
Kondesatorerna: bör man väl ladda ur innan man börjar löda på dom, men det borde väl gå med en 12v testlampa över polerna (har ingen koll på vad det är för sorts kondingar dock, polaritet?) kopplas efter likriktaren va?
Dioder för att förhindra att strömmen går åt fel håll när man kopplar både hel och halv på samma pol? modell? dimesionering?
diod till styrströmmen för magneten?
Många frågor blev det men det känns som att jag behöver bolla lite frågesträllningar innan jag sätter igång på allvar!