Sida 1 av 1

Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 15:59:06
av JoX^
Bild
Sitter och funderar på vad jag har glömt missat och vad som kan förbättras
Ger ni mig lite input är jag väldigt tacksam.
Självklart så är det som så att kopplingen kommer modifieras om jag använder ir3310 men det känns dumt att få grundidén bra först.

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 18:42:26
av prototypen
Jag bara undrar varför det är optokopplat då båda sidorna har samma GND?
R4 o R5 är det 0 ohm?, inte fel iaf.
D10 o D11 fyller ingen funktion om inte 12 V är väldigt instabil. Det kanske är bättre att sätta en transil på matningen för optokopplarna.

Vilka strömmar kommer att gå genom solenoiderna?
Vad tillför R2 o R3?

Protte

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 18:56:18
av E85
R2 och R3 är nog resistansen i spolarna eller vad det nu är som ska drivas.

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 19:20:09
av prototypen
60 A, inga dåliga grejor. eller är det i bil med 14V => 70A

Protte

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 19:47:44
av vfr
Var snäll och minska storleken på bilden också till tillåten storlek.

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 20:11:03
av JoX^
E85: R2 och R3 är en uppskattning av resistansen i spolen, som är långt från exakt...
vfr:givetvis!
Protte: Jepp det är i en bil så att det skulle vara 12volt är ju felaktigt men det är min halvtaskiga benämning bara ;)
Funderade på den tidigare ritningen att om transilen satt på mitt sätt, så skulle vid ett överslag få en ökad ström genom t.ex. d10 till jord och optokopplaren lukta gott :vissla:

Har funderat på hur jag ska kunna få ett trovärdigt resultat när jag mäter denna låga resistans i solenoiden såg lösningar som påminner om denna...
http://4.bp.blogspot.com/_ZVgJtItVgnk/S ... ematic.png
Vad tror ni är detta en bra metod eller har ni något bättre alternativ?

Bild
ändrade transilen.
Funderar på att byta optokopplaren med en 7667 för drivning av mosfeten

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 20:30:44
av ChristianS
Solenoider för AC brukar ha låg resistans då det blir induktansen som utgör strömbegränsningen, DC spolar har högre spolresistans.
Kontrollera om det verkligen är meningen att solenoiderna är för DC, 0,2 ohm låter AC variant för mig iaf.

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 20:37:18
av JoX^
ChristianS skrev:Solenoider för AC brukar ha låg resistans då det blir induktansen som utgör strömbegränsningen, DC spolar har högre spolresistans.
Kontrollera om det verkligen är meningen att solenoiderna är för DC, 0,2 ohm låter AC variant för mig iaf.
:oops:
Det är ju helt klart intressant med den låga spolresistansen, jag vet inte om det är DC eller AC, jag antog DC och jag får tyvärr inte ut någon mer information eftersom att de använder sitt eget system för att styra spolen. Har frågat men de vägrar lämna ut någon information.

http://www.pingelonline.com/eshifter.htm

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 22:12:08
av ChristianS
OK! Jag förstår att du antog att det är DC, det verkar ju helt korrekt då det skall sitta på en hoj.
Jag kollade på videon och inkopplingtiden är inte särskilt lång, men jag skulle nog inte köra utan strömbegränsning, du kan ju pwm'a strömmen! Bygg en justerbar pwm så du kan labba dej fram så löser det sig nog.

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 25 januari 2009, 22:29:51
av JoX^
Jag tänkte sätta en IR3310 och sätta en strömbegränsning...
Det är klart om den utgående axeln av någon anledning blir helt stum får man väl maxströmmen...
Måste kolla mer på detta tack för synpunkten, man blir lätt så låst

http://www.irf.com/product-info/datashe ... ir3310.pdf

Såg att tranzorben var på fel värde ska vara åtminstonde 20 ska ändra detta

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 26 januari 2009, 07:03:49
av prototypen
Solenoider matade med DC har den egenskapen att strömmen inte ökar med fasthållet ankare, jodå strömmen stryps lite medan ankaret rör sig men det är försvinnade lite.
Transilen / transorben kan gärna föregås av ett motstånd och en kondensator.

Vilken grovlek på tråden är solenoiden lindad med?
Vilken storlek är det på den, vad väger den?

Protte

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 27 januari 2009, 19:05:39
av JoX^
Kan du inte förklara lite prototypen:

Om tranzorben, jag hittar ingen bra information om detta. För jag antar att du inte syftar till ett lågpassfilter utan någon annan lösning och hur vet du dimensioneringen?
Jag kan tyvärr inte säga någonting om lindningen eftersom den är helt kapslad och vikten är 3kg kanske något mer har den dock inte framför mig just nu tyvärr.

Funderade lite på om man kanske skulle borde byta ut optokopplaren med en drivningskretsen för en halvbrygga med interlock funktion, är det någon som har någon åsikt om det skulle vara positivt/negativt för designen?

2ED020I12-FI var ju inte direkt vad jag sökte men något liknande

Re: Induktiv last, styrning

Postat: 27 januari 2009, 19:27:16
av prototypen
Jag installerar solenoider som väger runt 3 kg och dessa drar runt 3A vid 12-14 volt så detta måste vara något helt annat, 20 ggr mera ström.

Transorben kan ta upp 1500W (det finns andra modeller också) men bara under en mycket kort tid, ett motstånd i serie minskar effekten som går till transorben men stör inte matningen för mosarna. Transsorb är ung detsamma som en zenerdiod.

Drivning av MOS transistorn går att göra hur sofistikerad som helst men en enstaka puls på 100ms orsakar inga större switchförluster. Kom ner på jorden. När du bränt 4 transistorer pga switchförluster så ska vi diskutera drivkretsar.

Att mäta resistansen i solenoiderna är egentligen ointressant, anslut en amperémeter och koppla hela härligheten till batteriet så får vi veta den rätta strömförbrukningen. Mätuppkopplingen med LM 317 är helt rätt men mätströmmen är i minsta laget i detta fallet.

Protte