Sida 1 av 1

Ljud dämpning

Postat: 16 januari 2009, 13:25:52
av alaite
Hej!
Jag är helt novis :) inom elektronik så kanske finns inga duma frågor för min del....
Jag hört talas att SAAB 9000 propellerplan har ljud dämpningssystem som analyserar brus inne i flygplan och sedan skickar sedan samma ljud med vänd fas på 180 grader. Det gör att de är ganska tysta från passagerarnas synpunkt.
Frågan är om man kan göra nåt liknande för hemmabruk? Kamin jäv... låter som en flygplan :D Kan vara intressant att se om det är möjlig. det är både luft och själva elmotor som låter. Det är kanske billigare byta kamin men man måste riva ner nästan halva huset... :shock:
Som sagt det är intressant att bolla med den ide.

Re: Ljud dämpning

Postat: 16 januari 2009, 13:38:52
av Mizzarrogh
Har ett par hörselskydd med liknande funktion här, (dvs, det sitter en enhet som "vänder" på ljudet) men dessa har filter så de släpper igenom tal och liknande så är osäker de funkar mot denna typ av buller (eller om de går att ändra) men teoretiskt sett borde man kanske kunna förstärka utsignalerna till kraftigare (och rätt placerade)högalare tycker man.
(man får förmodligen ha flera enheter med mickar på olika ställen)

Men är osäker på hur ljud verkligen beter sig i sådanhär sammanhang, det funkar nog inte mot stomljud och liknande i vilket fall, tror jag.

Re: Ljud dämpning

Postat: 16 januari 2009, 14:47:16
av HUGGBÄVERN
Det finns nog en hel del sklrivet om det här. Kolla hemsidor hos de företag som sysslar med bullerbekämpning och hörselskydd.
Kolla också HiFi-forums sida och sök efter en tråd om en "Basfälla" startad av Bernt. Han har pysslat med en grunka som "suger upp" ovälkomna bastoner.

Re: Ljud dämpning

Postat: 16 januari 2009, 20:13:26
av danei
Jag gissar att du menar SAAB 2000. SAAB 9000 är en bil.
Det stämmer att det finns ett sådant system i den. Det behövs. Ljudet i ett sådant plan är ganska förutsägbart, systemet har input för varvtalet på propellern mm.

Re: Ljud dämpning

Postat: 16 januari 2009, 21:45:52
av $tiff
SAAB 2000s aktiva dämpning är utfört av A2 Acoustics, som numera ägs av Semcon.
Det är inget litet projekt att ta sig an, eftersom ljudfältet knappast är homogent i hela kupén. Men det är genomförbart, uppenbarligen!

Hörselkåpor med aktiv dämpning funkar bra eftersom det kombineras med vanliga isolering för höga frekvenser. Än så länge så hinner en försvarbart dyr signalprocessor bara av ljud med måttligt höga frekvenser (ej hela registret).

Re: Ljud dämpning

Postat: 16 januari 2009, 22:55:23
av Walle
Jag har tre olika par lurar som har aktiv dämpning. Dels ett par Peltor hörselkåpor med både aktiv dämpning (och självklart passiv dämpning), radio och blåtand (för mobilsamtal). De kostade en halv förmögenhet.

Sen har jag två olika par lurar med inbygd dämpning. Båda paren är inköpta på Sharper Image i staterna, för inte allt för stora summor pengar. Det billigaste paret tror jag att jag gav runt $30 för. Det dyrare kostade runt $80 har jag för mig.

Så helt klart är det möjligt. Dock tror jag systemet som sitter i Saab 2000 är rätt ordentligt mycket mer avancerat än ett par lurar ;)

Vore helt klart intressant att se hur bra och billigt det går att bygga själv :)

Re: Ljud dämpning

Postat: 17 januari 2009, 17:30:08
av vfr
Det är rätt stor skillnad på att göra det i ett par lurar mot en hel flygplanskabin. I ett par lurar har man rätt bra koll på ljudet då man kan mäta relativt exakt vad som kommer fram till örat och kompensera det. I en kabin så blir det olika ljud på varje enskild plats och detta skall samordnas för alla passagerare via en uppsättning gemensamma högtalare. Det blir bra mycket mer komplicerat.

Re: Ljud dämpning

Postat: 21 januari 2009, 08:28:25
av alaite
Tja..., det var svårare än jag trode. Första tanken var att mäta frekvensomrode och sedan skicka riktat ljud mot kaminen (det blåser från ett håll) och pilla med fas för att motverka bruset. Jag kanske kommer riva ner den i alla fall och ta åt mig något enklare projekt. Tack för era synpunkter.

P.S. Besviken på mig själv att blanda ihop SAAB 2000 och 9000... Trots allt flyger jag själv med segelflyg