Roterande rör!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Clue144
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 januari 2009, 14:22:07
Ort: Eskilstuna

Roterande rör!

Inlägg av Clue144 »

Hej igen!


Jag vet inte vad det heter men vi kallar det för roterande rör, jag är ute efter rör / stål stång som kan rotera åt andra hållet enbart, ska försöka förklara med bild

Bild

Det röda ska föreställa ett runt rör / stål stång som är 55mm lång kan va lite längre men inte kortare. Diametern i röret ska vara 4 så motorn kommer in!. Svarta jacket jag har markerat typ vid mitten ska vara den funktionen jag är ute efter. Snurar motorn höger så snurar hela röret med den, men snurar motorn vänster så ska den enbart snura den korta biten fram till svarta jacket, resten av röret ska vara opåverkad!

Har inte en anning om vad jag ska söka på google då jag inte vet vad det kallas för :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Roterande rör!

Inlägg av TomasL »

Frihjulskoppling
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Roterande rör!

Inlägg av POS »

Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Re: Roterande rör!

Inlägg av tusse »

Man kan lösa det med en fjäder som trädes over skarven på rören och fästes på den ena halvan av röret så har man en frihjulskoppling. Vanlig lösning i skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Roterande rör!

Inlägg av Glenn »

"One way gear" har jag för mej det heter i kopiatorer iaf, där det är en ganska vanlig pryl, eller var förr iaf, nuförtiden kanske man ödslar fler motorer istället.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Roterande rör!

Inlägg av TomasL »

Annat namn är frihjulsnav.
Finns nästan obegränsad mängd konstruktioner, både mekaniska och hydrauliska.
Vilken konstruktion som är att föredra beror naturligtvis på varvtal och last.
Enklaste versionenra hittar du på varenda snörstartad förbränningsmotor, dvs gräsklippare, trimmer osv.
Clue144
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 januari 2009, 14:22:07
Ort: Eskilstuna

Re: Roterande rör!

Inlägg av Clue144 »

ok tack för all svar men ska förklara vad jag vill fixa, ska visa ennu en dålig bild jag har gjort lite snabbt

Nu får jag alla att gå åt samma håll men vill enbart röra på en och det känns omöjligt ?

Bild

Röda runda är kugghjul, självklart är det inte mellanrum bara en snabb skiss och svarta avlånga är runda stål rör/stång. Alttså jag vill på något sätt kunna styra en stång i taget genom att bygga det på något vis. Kunna snurra enbart rör 1 osv. Går det? har försökt skissa på paper hur jag ska gå till väga utan resultat, kan det gå med 2 motorer ? Helst vill jag att det går med en motor.

Behöver förslag, något att gå på
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Roterande rör!

Inlägg av Walle »

Hmm...jag förstår verkligen ingenting :D Vad är de svarta breda strecken?

Hur skulle bara ett av flera länkade kugghjul kunna snurra? Kugghjulens grundprincip är ju att sitter två kugghjul tillräckligt nära varandra så snurrar båda om man snurrar på det ena :)
Clue144
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 januari 2009, 14:22:07
Ort: Eskilstuna

Re: Roterande rör!

Inlägg av Clue144 »

Svarta breda strecken ska föreställa små raka runda rör. Okej det förstår jag men om man tar bort kugghjulen kan man på något vis fixa det. Med eller utan kugghjul ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Roterande rör!

Inlägg av Walle »

om de bara behöver kunna snurra åt ett håll så kan du med en motor få två "stänger" att snurra "oberoende" av varandra. Med oberoende menar jag altså att du kan välja vilken som ska snurra. Det gör du genom att ha två frihjul. Motorn kopplad till ena sidan av båda frihjulen (exempelvis med en rem mellan remskivor på axlarna, då kan du även välja håll på "den andra" axeln genom att vända remmen). När motorn snurrar åt ena hållet så greppar det ena frihjulet, medans det andra snurrar fritt. När motorn går åt andra hållet är det omvända roller.

Vill du kunna driva fler axlar än så, oberoende av varandra, med en motor så lär det krävas någon slags lösning med växlar.
Clue144
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 januari 2009, 14:22:07
Ort: Eskilstuna

Re: Roterande rör!

Inlägg av Clue144 »

ok men tror inte det duger, hur fungerar växlar ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Roterande rör!

Inlägg av Walle »

Kan du förklara vad det hela är till? Det är betydligt lättare att ge bra råd om man vet vad det ska användas till.

Ang. hur växlar fungerar, jag har inte en aning i just det här fallet. Hursomhelst så blir en mekanisk lösning (som ändå kommer kräva mer än en motor) oerhört komplicerad.

Det är fruktansvärt mycket enklare att lösa genom att helt enkelt ha en separat motor till varje vaddetnuär du ska driva.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Roterande rör!

Inlägg av bigmac »

jag skulle sätta ett envägskullager på drivmotorn, sen sätta en lång tandrem som driver alla kugghjulen. Sannolikt enklare än att ha kugghjul eller drev som går i varandra.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Roterande rör!

Inlägg av Nerre »

Alternativet är ju att sätta en "koppling" på varje axel (som frikopplar den från kugghjulet). Då kan man ha en solenoid (eller tryckluft eller hydrualik) som kopplar in valfri axel.

Det går ju att göra genom att t.ex. kapa axeln och trä på en hylsa med spår i och sätta stift i axeldelarna. Ena stiftet har alltid ingrepp i hylsan och genom att föra hylsan framåt/bakåt kopplar man i/ur den andra halva av axeln.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Roterande rör!

Inlägg av Walle »

bigmac skrev:jag skulle sätta ett envägskullager på drivmotorn, sen sätta en lång tandrem som driver alla kugghjulen. Sannolikt enklare än att ha kugghjul eller drev som går i varandra.
På vilket sätt gör det så att han kan välja vilket av dom som ska snurra? Det ska ju bara snurra en i taget..
Skriv svar