Sida 1 av 2
Varvräknare från VDO
Postat: 26 augusti 2003, 18:16:05
av BArTh
Jag har köpt en sådan i en båtmack. Nu undrar jag vad den vill ha för styrimpulser... Tillverkaren ger inga ledtrådar direkt.
Den har två uppmärkta stift på baksidan "-" och "G". (det finns inga fler stift)
Då utgår jag ifrån att den vill ha någon typ av positiva impulser för att fungera. När jag testade att peta på 12V plus på + och minus på - så maxade den nästan ut hela varvräknaren (när jag sänkte spänningen så gick varvtalet ned), så jag antar att om man matar den med impulser på 12V så kommer den att stiga mot max vid pulsen för att sedan falla när pulsen är över, ju tätare pulser destå högre varvtal...
Kan det stämma? Och isf, hur fixar jag en givare som petar ut pulser på 12V ?
//T
Postat: 26 augusti 2003, 21:54:45
av $tiff
Kan det inte vara så att det är en vanlig nål på en spole som reagerar på spänningsskillnader (0-12V)?
Annars kan du ju generera pulser med en PWM-krets.
Postat: 26 augusti 2003, 22:03:57
av BArTh
Det kanske det kan vara, men skulle inte givarbiten bli lite komplicerad isf?
Någon som vet mer?
//T
Postat: 26 augusti 2003, 22:07:48
av Robert Nielsen
"G" till chassi och "-" till - på tändspolen, det blir pulsat av brytspetsen
Enkel eller???
Postat: 26 augusti 2003, 22:09:01
av danei
men tänd pulsen har konstant pulskvot. tror inte att det funkar.
Postat: 26 augusti 2003, 22:11:25
av Robert Nielsen
det kopplades i allafall så på lite äldre bilar/mm.
Postat: 26 augusti 2003, 22:11:27
av BArTh
I det här fallet fungerar det inte, motorn är en diesel.
Men kan det vara så det är tänkt att det skall fungera?
Mätaren går bara till 3000 rpm, och det tycker jag verkar ovanligt lågt för att vara tänkt för bensinmotorer....
//T
Postat: 26 augusti 2003, 22:13:14
av Robert Nielsen
det ska vara speciells varvräknare till diesel
Postat: 26 augusti 2003, 22:16:06
av BArTh
Jo, det vet jag. De skall anslutas till W (field) på generatorn. Bara det att min gamla Hitachigenerator inte har en sådan terminal...
Om mätaren nu är tänkt att kopplas mot tändspolens minus, finns det nåt sätt att framkalla de rätta impulserna?
//T
Postat: 26 augusti 2003, 23:30:54
av ABC
Ska det inte vara magneter monterade på en roterande axel som ger pulser via ett magnetiskt tungelement, så ditt instrument får pulser av det.
Postat: 27 augusti 2003, 00:35:21
av danei
[quote="Robert Nielsen"]det kopplades i allafall så på lite äldre bilar/mm.[/quote]
jo visst är det tändsignalen man utgår från. det är inte så svårt att göra om den till en pwm det är bara att se till att alla pulser blir lika långa, med lite elektornik.
Postat: 2 september 2003, 20:45:01
av BArTh
"det är inte så svårt att göra om den till en pwm det är bara att se till att alla pulser blir lika långa, med lite elektornik."
Men, det är ju tändsignalen jag saknar.
Finns det något sätt att framkalla "tändsignalens pulser" så att jag kan koppla in varvräknaren?
//T
Postat: 2 september 2003, 21:26:24
av danei
Om du tittar igen så ser du att jag svarade på Robert Nielsens inlägg.
Han pratade om tändning.
Postat: 2 september 2003, 22:18:07
av BArTh
Yeap, men min fråga kvarstår...
Går det att fixa fram de pulser jag behöver på annat vis?
//T
Postat: 2 september 2003, 23:30:02
av Henrik
Jag gissar att den berömda 555:an skulle duga för ditt behov. Kolla in databladet på elfa, sök på 73-042-64. Googla efter "astable 555" osv. Den klarar upp till 16V och kostar 5 spänn. Kanske måste du bygga ett drivsteg med en effekttranssistor eller mostvarande. 555:an tål _mycket_ stryk och trixande och den är ju såpass billig så det är nog bara att elda på
