Sida 1 av 7

Examensarbete brädspel (hjälp)

Postat: 30 december 2008, 16:41:47
av ghost_rider
Hejsan alla!
tänkte dela med mej inför mitt kommande exjobb, detta kommer bli en projekttråd där alla dom svåra frågorna kommer ställas :) .
Just nu så lutar det åt att vi kommer skapa en prototyp av ett digitalfysiskt brädspel, med en dynamsik o interaktiv spelplan. (läser interaktion design på Malmö högskola)
hur det kommer se ut o funka är inte klubbat än, men vi har tänkt på en clean yta (likt en mörk spegel som man inte ser igenom ) som spelplan, vid start kommer den lysas upp på något sätt och avslöja spelplanen.

så, vi behöver lite hjälp att komma på hur detta ska bli genomförbart och inte allt för dyrt. spelplanen kommer att vara ganska så stor ca 1X1m så displayer går bort.

lägger upp lite bilder på vårt äldre projekt (ett av många andra). även detta är ett spel, labyrint liknande, man skulle ta sig från en punkt til en annan, spelkort med koordinater avslöjade nyckelns plats (typ som på shack, G3 , A1 osv.) spelaren flyttade en vit vägg placerade den på ett strategiskt ställe o fortsatte sin jakt efter nycklarna. de grå/silvriga väggarna är fasta och går inte att flytta, även röda väggar får ej flyttas, genom att chansa och slumpa ut nya röda väggar kan man få fri väg till sin nyckel, men även sabba för sig själv. under vissa plattor gömdes fällor som lystes upp när någon fick upp ett "fällorna utlöses kort" och då fick man börja om på nytt.

Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0241.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0260.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0259.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0269.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0273.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0272.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0286.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0265.jpg


Bild
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... _A0288.jpg

Edit: Rubrik / blueint

Postat: 30 december 2008, 18:46:14
av blueint
Linjärmotor säger jag ;)

Postat: 30 december 2008, 18:53:31
av ElectricMan
Värsta skatboet jag har skådat :D

Ser jäkligt snyggt ut på ovansidan! Hur har ni "frostat" plasten? Sandpapper? :)

Postat: 30 december 2008, 18:59:16
av ghost_rider
ja, ursäkta skatboet :)
plexiglas bitarna slipades med våtslipspapper..

Postat: 31 december 2008, 00:35:40
av ghost_rider
hm 248 visningar o ingen som har ett förslag till hur man skulle kunna visa t.ex spelplanen (tänk Pacman) :)
det som står på listan som skulle kunna funka en en jätte stor ledmatris...men detta blir inte så högupplöst, (jaja, ok, det beror väl på antalet leds,)
finns det något fräckt på marknaden där ute? tänk fritt, strunta om det kostar för tillfället, alla ideer är välkomna.

Postat: 31 december 2008, 02:06:38
av farskost
En vanlig projektor som lyser underifrån?

Postat: 31 december 2008, 09:59:11
av Nerre
En LED-matris behöver ju inte bli så många dioder om det inte behöver vara jämna pixlar.

För "väggarna" borde det räcka med 2-3 dioder i varje om man har en diffusor eller linser som sprider ljuset, ska man ha belysning på "rutorna" också kanske det vore vettigare med lampor där.

Ljuskällorna ska såklart sitta runt 4-5 cm under golvet och vara avskärmade hela vägen upp, så som en klassisk LED-display är gjord.

Postat: 31 december 2008, 11:27:45
av squiz3r
Jag tror också på Farskost idé. Leta upp en gammal projektor med trasig lampa, dem brukar man ju kunna få jätte billigt. Sen sätter du in en LED/glödlampa i den, denna behöver ju inte vara så stark eftersom det är så litet avstånd. Då får du ju extremt bra upplösning, och det borde kunna bli relativt billigt. Kolla runt på forumet, här är ett antal projekt trådar om detta.

Mvh. Danne

Postat: 31 december 2008, 12:13:52
av ghost_rider
glömde jag säga att prototypen ska vara tunn? ;) hehe , nä men det skulle väl kanske funka..

Postat: 31 december 2008, 12:29:56
av MadModder
En stor TFT och en tunn halvgenomskinlig rökfärgad plexiskiva på? Kanske blir svårt att hitta en skärm med 1x1m aktiv bildyta... :D

Postat: 31 december 2008, 13:42:51
av blueint
Nerre's idé med LED-matris låter bra tycker jag. Vettig avvägning mellan funktion vs kostnad.

Postat: 31 december 2008, 16:40:34
av ghost_rider
mm, det var ju något som vi oxå tänkte på. får kolla runt lite, på det förra brädspelet använde vi oss av riktigt starka leds för att få till ett sjysst ljus.
som hjärnan i det hela använder vis oss av ett eller flera arduinos, imed att konstruktören jobbar på skolan . (även (förhoppningsvis) våran handledare)

Postat: 31 december 2008, 17:14:06
av arvidb
Jag är inte säker på vad för effekt ni vill ha; i början skulle spelplanen bara vara en blank skiva där sedan väggarna dyker upp? Alltså inga uppstående väggar som i bilderna utan snarare ljusindikeringar om var väggarna finns?

I så fall borde det gå att lösa med tre-fyra rektangulära LEDs bredvid varandra per vägg (under skivan, ger ett ljusstreck i/under skivan när de tänds). De finns tvåfärgade på ELFA t.ex. 248:- + moms för 100 st.

Sedan kanske andra leds under själva rutorna för att indikera fällor?

Postat: 31 december 2008, 17:59:26
av ghost_rider
nä precis, en helt blank yta, utan en endaste aning av vad som finns där nere. hur många timmars brinntid har en led? 1000h?

Postat: 31 december 2008, 18:53:37
av Meduza
Driver man dom inom specen bör man hamna på åtmindstonde 10ggr längre än så...