Sida 1 av 1

Problem med H-brygga "IC-krets"

Postat: 19 november 2004, 21:29:38
av [ALV]
hej ja har äntligen fått mina h bryggor dual h-bridge.
men om ja skickasr ut snabba pulser så blir den tik varm, varför? motorn jag styr blir avsevärt svag osv.

kretsen heter sn754410ne

Postat: 19 november 2004, 23:10:57
av evert2
Vilken frekvens switschas bryggan med (kan bero på switschförlust) så vad händer om du bara låter motorn gå utan switschning?

Postat: 19 november 2004, 23:19:12
av [ALV]
ja har testat lite nu och det verkar inte vara det som är felet utan att motorn som jag anvånder e nå knas med eller e den för stor kanske?

motorn e en dc drivmotor till en rc bil den har 3 kablar från sej 2 vanliga å en mindre smal, ja tippade på att det bara av en puls kabel för at holla hastigheten med men de kanske har nåt med att göra att den ska ha jord eller nåt? va tror ni eller va kan va fel? eler e de att motorn får för mycket ström å att de blir för litet motstånd?

Postat: 19 november 2004, 23:29:35
av [ALV]
nu har jag även testat utan uppbeholl de e lika dant om man även påfrestar motorn så blir hbryggan gryymt het.

Postat: 19 november 2004, 23:53:18
av $tiff
RC-motorer kan vara väldigt kraftiga. Din H-brygga pallar bara ge ca 1A per kanal innan den kreperar. 1A kan mycket väl en RC-motor sluka i sig, inte minst om du börjar belasta den!

Har du kylfläns?

Postat: 19 november 2004, 23:58:20
av evert2
Bra, det uppstår ju ingen induktans vid DC, så långa kablar (inom rimliga gränser förstås) lär inte påverka särskilt mycket........har du gjort strömmätning, pröva annars med en shuntresistor om du inte har ett spänningsaggregat som ger dig uppgifter om strömmen.

Postat: 20 november 2004, 00:57:27
av [ALV]
okej ja förstår va ni menar men hur fasen ska jag lösa detta då?ja provade att ha ett motstånd mellan ena kabeln å pin out på habryggan de fuunkade men motsåndett måste vara väldigt lågt för att de skulle funka. hur ska jag lösa de här då?

Postat: 20 november 2004, 11:32:50
av evert2
Skaffa en bättre H-brygga.

kan du köra motorn utan H-brygga och med hjälp av ett shuntmotstånd (typ 0,1-0,5 ohm....eller så) mäta motorns resistans så kan du på detta sätt få reda på hur mycket H-bryggan måste klara av!

Postat: 20 november 2004, 12:20:57
av $tiff
[ALV]

Som sagt, H-bryggekretsen du fått tag i är inte till för att driva så stora motorer som du provade med. Om du tvunget måste driva denna motor så måste du skaffa en bättre H-brygga, eller bygga en själv.

Postat: 20 november 2004, 14:39:28
av evert2
Jag har ju kollat på den där integrerade H-bryggan "LMD 18200".....å jag blir inte särskilt uppmuntrad av att läsa databladet:


http://www.elfa.se/pdf/73/732/07328834.pdf

Det sura är sanningstabellen på sidan 6, under PWM-pulsens är hög så är det inga problem.....därimot under tiden då den är låg....då BROMSAR den!....vad i h*lv#%!!.......... :evil:

Å ändå har man ju sätt exempel på nätet (videos mm) att det fungerar ....men det känns inte riktigt optimalt......... :doubt:

Postat: 20 november 2004, 15:35:51
av [ALV]
men som nån mumlade lite klätt om tidigare går det inat att sätta ett lag¨m motstång så att de går att driva motorn utan att de blir för varmt. de går inget om jag förlorar styrka bara de e så att bilen kan rulla framåt.

Postat: 20 november 2004, 18:08:38
av evert2
http://www.acroname.com/ så nämdes det att man för all del kan parallellkoppla kretsar för att dela på bördan. Fast då går det ju åt två kretsar för att driva varje motor...jag vet dock inte ifall det räcker.

Jag kollade på mabushi:s hemsida och såg att deras 540-motor drog rätt mycket ström : http://www.mabuchi-motor.co.jp/english/ ... rhshsf.pdf

280-motorn är en typ av elmotor som används i SMÅ RC-bilar : http://www.mabuchi-motor.co.jp/english/ ... 80rasa.pdf

2,8 A är det lägsta värdet på stallström för de olika varianterna av 280-motorn.

Postat: 20 november 2004, 18:11:47
av [ALV]
tusen tack! jag har et överskått pådesa kretsar så paralellkopling är inga problem.. tack tack å tack igen:D