Sida 1 av 2
Styrning av fotoceller + RGB ljus till garaget, vad behövs?
Postat: 22 december 2008, 19:00:11
av speedbird
Hej,
Har stor bil och litet garage, vilket gör att jag måste köra in bilen i garaget så långt som möjligt för att kunna stänga takskjutporten, vi pratar ett fåtal centimeter s marginal.
Vill sätta upp en ljussignal av RGB typ längst in i garaget, denna ljussignals färg ska styras med hjälp av dubbla set av fotoceller av typ sändare-mottagare.
Har följande:
1. två set fotoceller av typ sändare-mottagare 24VDC (source PNP max 200mA).
2. Ett RGB ljus 24VDC med fyra ledare (jord, röd, gul, grön - en ledare för varje färg på ljuset)
I default läge lyser ljussignalen grönt, när motorhuven bryter det första setets IR-stråle (50cm före bilens "stopp position") så ska ljuset växla från GRÖNT till GULT. Vidare när "stopp position" nås (det andra setets IR-stråle bryts) ska ljuset växla från GULT till RÖTT.
Ljuset ska naturligtvis bara lysa med en färg. (t.ex. när GULT tänds så släcks GRÖNT).
Vilka komponenter behöver jag för att bygga denna styrning? Ett kopplingsschema efterfrågas också.
Kanske lägger upp en video som visar slutresultatet.
Postat: 22 december 2008, 20:37:03
av prototypen
Ett förslag
Kom på att det finns ett motstånd för mycket, men det får ni hitta själva, ha.
Protte
Postat: 22 december 2008, 20:38:53
av prototypen
En RGB innehåller väl en blå lysdiod
Men använd vanliga diskreta, det funkar det också.
Protte
Postat: 22 december 2008, 21:04:23
av Swech
Riskanalys..
Koppla hellre fotocellerna så att de bryter signal då de är påverkade.
Vid kabelbrott blir det då rött ljus hela tiden.
Tråkigt att upptäcka ett kabelbrott med hjälp av fronten på bilen
Vid en såpass kritisk funktion skulle det kanske tillochmed behövas
någon form av balansering av signalen.
Swech
Postat: 23 december 2008, 08:25:01
av prototypen
Men HALLÅ
Vad är detta, livsuppehållande utrustning, det kanske ska vara dubbla system. Visserligen har jag sett vinjetten till simpsons men där hjälper nog inte trippelsystem ens.
Protte
Postat: 23 december 2008, 11:00:47
av Matte
Vi får nog anta att speedbird har så bra koll på bilen att han inte väntar med att bromsa från 30km/h förens den slår om till gult. Det jag menar är att sista decimetrarna bör man nog iaf köra så långsamt att en eventuell krock med väggen inte totalkvaddar bilen.
Postat: 23 december 2008, 12:06:29
av Nerre
Jag löste det med mindre elektronik. En bräda med ett VP-rör.
Brädan ligger alltså an mot väggen (den är skråspikad i golvlisten) och så är det ett hål i brädan 15 cm från väggen där det sitter ett VP-rör. När kofångaren tar i VP-röret så stannar jag.
Det är tämligen failsafe:-)
Postat: 23 december 2008, 12:11:42
av Swech
- vi pratar ett fåtal centimeter s marginal. -
Naturligtvis lär han inte köra i 30 rätt in i väggen.. men om man
nu ändå lägger ned lite tid så kan man väl lika gärna göra det
så bra som möjligt.
Ta det inte som ett personligt angrepp Protte utan bara som
lite konstruktiv kritik/förslag.
Swech
Postat: 23 december 2008, 13:18:46
av Swech
Postat: 23 december 2008, 13:24:39
av sodjan
En spegel i 45 grader en bit upp på väggen, då ser man rakt ner
mellan väggen och fronten. Energieffektivt och driftsäkert...
Postat: 23 december 2008, 13:41:12
av tecno
Om man nu ska komplicera till det hela så är det väl bättre att montera in en back kamera och ha ett 'riktmärke' på väggen som man vet hur den ska vara på skärmen då man är alldeles intill väggen.........
Näe, jag håller med sodjan och hans KISS metod den är failsafe!
Postat: 23 december 2008, 13:57:10
av PeterH
...ofta är det enkla bäst (men inte lika kul för en tekniknörd

)
/PeterH
Postat: 23 december 2008, 13:58:43
av Pucco
Stoppklossar typ det här
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -835_l.jpg som fixeras på lämplig plats eller en regel som man kör emot med däcken.
Postat: 23 december 2008, 16:24:58
av MegaWatti
Tennisboll hängande från taket som slår emot rutan när du är så långt fram som de går. Hade jag i garaget förut..

Postat: 23 december 2008, 19:21:40
av Nerre
Tennisbollen är lite för dålig precision om det handlar om centimetrar. Framrutan lutar, det innebär att punkten där bollen träffar rutan varierar med hur bilen är lastad (fjädringen fjädrar ju ner).
Just därför gillar jag min variant, där kör man nämligen så långt fram det går, tills kofångaren tar i (den tar dock inte i väggen utan VP-röret).
Regel på golvet funkar ganska bra också, men man kör oftast upp på den lite grann och jag inbillar mig att däcken inte mår bra av att stå på en "kant" långa tider. (Fast det är antagligen väldigt lite de påverkas.)