Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Nej, inte jag heller. Jag bara bara gjorde en liknelse eftersom Fagges Headway celler kanskeThorped skrev:Fast nu var det ju inte blyackar vi jämförde med
är lika kassa som blyackar ifall dom plötsligt börjar lägga av efter 100 cykler.....såsom blyceller.
Vi får hoppas på att kylan är boven i dramat.
Detta är ren och skär lögn. Jag har testat NiMH celler från ett flertal källor, vissa bra men NoName från eBay's säljare är alltid kassa.Thorped skrev:Räkna ut det själv då... Spänning: 1,2V Strömkapacitet: 3Ah Vikt: 17,4g
http://www.ebay.com/itm/16-AA-2A-3000mA ... 45ff1dd2b3
Senaste cellen från eBay som jag testade utlovade 3200mAh men vid mitt test konstaterade jag att dom endast höll 350mAh.
Cellen borde väga minst 32gr för att hålla hög kapacitet men dessa 3200mAh celler från eBay vägde bara 18gr/st.
Detta talar för sig själv. En metallcylinder utan några större mängder aktivt cellmaterial där kapseln väger den mesta delen.
Detta står även i klarspråk i artikeln du länkar till. Vikt 17.4gr = rent skräp som säljs till intet ont anande kunder.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Har precis läst igenom hela tråden och är så imponerad att jag knappt vet var jag ska ta vägen Herrejävlar så snyggt/avancerat/coolt/awesome/allaandrapositivaordjagkankommapå!
Får en att inse hur lite man egentligen kan och förstår... Det som du knåpar ihop hemma i garaget Fagge är sånt som jag trodde att bara män i vita rockar i hermetiskt förseglade underjordiska japanska labb pysslade med Rena magin om du frågar mig, jag förstår absolut ingenting. Inte för att min nivå säger särskilt mycket om din nivå, men om du frågar mig så är din nivå helt överjävlig! Mycket imponerande!
Får en att inse hur lite man egentligen kan och förstår... Det som du knåpar ihop hemma i garaget Fagge är sånt som jag trodde att bara män i vita rockar i hermetiskt förseglade underjordiska japanska labb pysslade med Rena magin om du frågar mig, jag förstår absolut ingenting. Inte för att min nivå säger särskilt mycket om din nivå, men om du frågar mig så är din nivå helt överjävlig! Mycket imponerande!
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Hur går det med cyklandet nu under vinterhalvåret, Fagge?
Har du fått någon fukt i de oskyddade delarna?
Hur mår dina batterier?
Har du fått någon fukt i de oskyddade delarna?
Hur mår dina batterier?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Bushido: kul att du tyckte om den. Nädå man behöver inga vita rockar för å lyckas, det räcker med en skopa envishet
Honk: Jodå, mycket riktigt var det kylan som var orsaken till att den inre resistansen ökat så pass kraftigt. Efter en fulladdning inomhus i värmen, så gick den som vanligt igen med en peak effekt på över 9kW .
Nop Ingen fukt, av förståeliga skäl så behandlas cyklen lite som ens avkomma & därför få den bo i den isolerade verkstaden .
Hitintills 227mil +118 laddcykler = still going strong...
Honk: Jodå, mycket riktigt var det kylan som var orsaken till att den inre resistansen ökat så pass kraftigt. Efter en fulladdning inomhus i värmen, så gick den som vanligt igen med en peak effekt på över 9kW .
Nop Ingen fukt, av förståeliga skäl så behandlas cyklen lite som ens avkomma & därför få den bo i den isolerade verkstaden .
Hitintills 227mil +118 laddcykler = still going strong...
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Är det meningen att batterierna ska klara minusgrader? Du kanske inte kör den på vinterhalvåret, men skulle du rekommendera dom för en cross som går i alla väder?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Kört runt lite idag med min hoj, ganska bra kraft!
Inte på långa vägar så snygg eller genomarbetad som din, men fungerar gör den.
Måste nog dock byta cykel snart, såg att ramen börjar visa tendenser till brott.
Inte på långa vägar så snygg eller genomarbetad som din, men fungerar gör den.
Måste nog dock byta cykel snart, såg att ramen börjar visa tendenser till brott.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Long time no snack....Fagge skrev:Hitintills 227mil +118 laddcykler = still going strong...
Hur går din monsterelcykel om man får fråga?
Använder du den fortfarande?
Har det börjat regna någon gång när du har jobbpendlat?
Nuförtiden pendlar jag själv en enkel men självbyggd elhoj med en knäpptyst Tongxin fronthjulsmotor på 600W.
Battpacket är ett 36V NiMH som kommer att bytas ut mot 43V Li-NCM för bättre verkningsgrad.
Motorn hjälper upp till 40km/h med 36V packet och ca 48km/h med nya NCM.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
382mil & 208 laddcykler.
Jodå den används, men mycket mer sällan nu sedan familjen utökades med en som ännu inte kan cykla
Inga större försämringar på batteriet sedan sist. Den går riktigt jäkla bra när det är 25grader ute, & inte alls så bra p.g.a hög Ri när tempen kryper ner mot nollan.
Jodå den används, men mycket mer sällan nu sedan familjen utökades med en som ännu inte kan cykla
Inga större försämringar på batteriet sedan sist. Den går riktigt jäkla bra när det är 25grader ute, & inte alls så bra p.g.a hög Ri när tempen kryper ner mot nollan.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Hej igen nu 7 år senare.
Jag sprang på din tråd och nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att fråga hur din grymma elcykel mår nu för tiden?
Min egen spelar på sista versen. De senaste 5 åren har den dock bara blivit sporadiskt använd pga byte av jobb som kräver bilpendling. Det är cykelns mekaniska delar som börjar bli utslitna. Det elektriska funkar fint men ett par batteribyten under åren har man hunnit med.
Jag sprang på din tråd och nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att fråga hur din grymma elcykel mår nu för tiden?
Min egen spelar på sista versen. De senaste 5 åren har den dock bara blivit sporadiskt använd pga byte av jobb som kräver bilpendling. Det är cykelns mekaniska delar som börjar bli utslitna. Det elektriska funkar fint men ett par batteribyten under åren har man hunnit med.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Oj, vad tiden har sprungit iväg.
452mil & 262 laddcykler blev det.
Nu står den å samlar damm med ett dött cellpar & resten av batterierna har blivit av med typ halva sin kapacitet.
Men det var kul å lärorikt så länge det varade.
Någon mer cykel blir det nog inte, men motorn skulle nog passa fint på en fyrhjuling om man fick tag i ett gammal chassi...
452mil & 262 laddcykler blev det.
Nu står den å samlar damm med ett dött cellpar & resten av batterierna har blivit av med typ halva sin kapacitet.
Men det var kul å lärorikt så länge det varade.
Någon mer cykel blir det nog inte, men motorn skulle nog passa fint på en fyrhjuling om man fick tag i ett gammal chassi...
Re: Fagges EL-cykel
Fagge skrev:Jag har ångrat mig igen & är nu ett musklick ifrån att beställa 24st Headway 38120S - LiFePO4 celler & en laddare från http://www.kennedyalternativeenergy.com/index.html.
Frakten var betydligt billigare härifrån, men cellerna dyrare, så det går väll jämt ut.
Men nu börjar ångesten krypa på en. Då man börjar fundera om det är vättigt att punga ut nästan 5 papp på batterier till en helsunkig cykel, just bara för att det är ett kul projekt för stunden.
Någon som har koll på världsekonomin här?
Dollarn ligger ju nu på 6,71kr, finns det en stor risk att den faller ännu mer så att det är värt att vänta, eller vad tycker ni?.
Vad kostade batteriet?
edit: och vad blir det utslaget på antal lagrade kwh under hela livslängden?