Spänning mellan datorchassi och element?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Humble

Spänning mellan datorchassi och element?

Inlägg av Humble »

Höll på och pulade lite med min datorlåda, och när man liksom snuddar metall så får man liksom den där lilla känslan som om det vore strömsatt.

Tog därför fram multimetern för att kolla, och mätte mellan elementet och chassit på datorn, och där har jag 75V :shock:

Datorn sitter iofs i ett ojordat uttag! Vi har jordfelsbrytare installerat på alla uttag i huset, men jag kan fortfarande inte förstå hur det här går ihop?

Raskt provade jag på fler ställen bara för att se hur det beter sig, och upptäckte att jag hade samma fenomen mellan TV-dekoderns och element, även mellan antennsladden o elementer?? Huvaligen!

Verkar dock inte vara några större strömmar då man kan hålla i båda utan att känna av något.

Men ska det verkligen VARA så här? Borde inte jordfelsbrytare lösa ut? Ska man verkligen ha spänningar mellan saker på detta viset? Kan det vara något fel nå'nstans?
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Det ska vara så av någon anledning, kanske någon som vet bättre kan förklara men det beror på att din dator har ett switchat nätagg och elementet är jordat.
einar

Inlägg av einar »

75V, så lite. Just nu har jag 95V mellan dator och element men annars med fler datorer igång så brukar det ligga runt 130V. Man kan få sig en riktig jävel om man inte tänker sig för :D Kan väl tala om att den sitter i ett jordat uttag men jorden funkar inte på övervåningen av huset sen en mindre olycka i vintras när jag råkade stoppa i min jordkontakt från elementet till fas.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det sitter kondensatorer på några nanofarad mellan fas/nolla och jord i prylarna för att filtrera störningar. Om man mäter med ett instrument som vanligtvis har 1 megaohm eller 10 megaohm så får man utslag. Strömmen om man kopplar ihop chassit med jord skall vara under en milliampere så därför löser inte jordfelsbrytaren.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ibland blir det bättre om man vänder på stickkontakten.
Men emellanåt blir det sämre. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall kanske nämna att strömmen inte får vara farlig men visst känns den.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, av EMC-skäl sitter det Y-kondansatorer (mellan respektive fas och jord). Är jorden inte ansluten till skyddsjord så hamnar alltså normalt halva nätspänningen på höljet.

Impedansen i kondensatorerna är dock så pass hög vid 50 Hz att strömmen blir ofarlig (vill minnas att det får vara 0,5 mA mätt genom 2 kohm). Prova att koppla en A-meter i serie med 2 kohm mellan datorhöljet och elementet.
laban12

Inlägg av laban12 »

Precis av den här anledningen vill jag ha allting jordat!
Även om det är små strömmar så känns det inte helt bra att ha den där.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är lätt att råka zappa ingångar på utrustning när man kopplar ihop apparater utan att dra ur sladden först :( Råkade paja AV-ingångarna på TV:n en gång när jag kopplade ihop den med en ojordad dator.
Humble

Inlägg av Humble »

HMm, kan detta förklara varför jag har ett "brumm" från mitt headset? Har testat mitt headset hos andra odär fungerar micken bra utan att man får med ett brumm, men inte på min.

Har dock inte kollat än om de andras datorer sitter i jordade uttag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bara för att prylen är ansluten till skyddsjord, betyder inte det att potentialskillnaden mellan vatten/värmerör och apparatens hölje försvinner.
Skyddsjorden (i vägguttagen) är inte ansluten till vatten/värmerören.

Dock är det ofta så att rören är anslutna till en panna/vvb som i sin tur har ett skyddsjordat hölje.
laban12

Inlägg av laban12 »

Fast jag har el-element, så där är det garanterat samma jord! :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det FINNS faktiskt elradiatorer som är klass II (dubbelisolerade). De är inte skyddsjordade:-)

Men de borde å andra sidan inte ha nån kontakt med nån annan jord heller.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

men jorden funkar inte på övervåningen av huset

Va???? låter totalt livsfarligt!!! :shock:
Skriv svar