Sida 1 av 1
G-kod backlash
Postat: 1 november 2008, 17:53:06
av strombom
Jag köpte nyligen ett
Smoothstepper usb-kort till min CNC i brist på lämplig dator med parallellport.
Min fräs har ganska rejäl backlash, säkert en halv millimeter. Tyvärr kan inte Mach3 kompensera för backlash när man kör med extern "motion-controller".
Min fundering är att lägga in backlashkompensering direkt i g-koden innan jag laddar in den i Mach3.
Någon som vet om det finns något program som kan läsa in en fil med g-kod och kompensera för backlash?
Nu har jag redan satt igång och börjat skriva ett sådant program själv och kommit en bit men jag inser att det är ett ganska stort jobb så det vore trevligt att hitta en färdig lösning.
Andra förslag är också välkomna!
Jag fortsätter koda tillsvidare...

Postat: 1 november 2008, 18:00:22
av tecno
Nädu goe pastorn...... detta SKALL du åtgärda mekaniskt!
Vad är det för pjäs som har så mycket glapp?
Postat: 1 november 2008, 18:21:36
av strombom
Från början hade den extremt dåliga plastbussningar, nu har jag i varje fall "riktiga" linjärlager. Det sitter trapetz-skruvar i med mässingsmuttrar...
Ska nog ta och skruva isär den och se vad som går att göras

Postat: 1 november 2008, 18:28:19
av strombom
Hur är det man säger
När man bara har en hammare ser alla problem ut som spik
När man bara har en texteditor ser alla problem ut som mjukvara
Nu åker hela verktygslådan fram

Postat: 1 november 2008, 18:48:29
av strombom
Hihi, räckte att skruva åt en skruv, nu är x-axeln hur stabil som helst, lite trögare men jag har ändå en större motor och geckodrives som jag ska installera nu. Tack för tipset tecno.

Postat: 1 november 2008, 18:50:16
av tecno
Det bör sitta 'split' muttrar som går att justera med en stoppskruv, om inte annat så får du se till at det blir så. Lite pyssel men.....
Postat: 1 november 2008, 18:57:48
av strombom
y-axeln var inte lika enkel att fixa... den är väldigt trög från början, den har ca 0.2mm glapp, som jag inte tror att jag klarar att fixa om jag inte bygger om den från grunden... tror jag gör klart mitt program också
Postat: 1 november 2008, 19:03:10
av tecno
Då fortsätter du att leta fel, det måste gå att åtgärda. Går det trögt är nåt snett eller för tajt.
Postat: 1 november 2008, 19:22:01
av strombom
Jag har varit ganska nöjd med prestandan tidigare när jag körde med backlashkompensering i mach3, det blir såklart mycket bättre att fixa det i hårdvaran men det känns lite för omständigt just nu.
Inget är riktigt rakt på den maskinen, och bottenplattan är av plast... det är därför det sitter för tajt. :/
Jag får ta ett problem i taget, snart är inget orginal längre
Tar några bilder (och bryter mot 700px regeln)...

Postat: 1 november 2008, 19:40:05
av tecno
OK, det kan nog lösas med idogt justerande och smörjande. Bäst är det om man slipper att kompensera för det är ett skit för det gäller att hitta bästa kompromissen i inställningarna. Art själv tycker inte om detta för det är så in i bängen komplicerat enligt honom att få till det hela.
Justera så långt du kan och om det är ett måste så kompensera det minsta lilla du kan, labba med inställningarna för bästa resultat. I mödfall kompensera med motvikter = ja ja vet det är ett skit men....
Postat: 2 november 2008, 23:08:38
av strombom
Hm hm, kom en liten bit på programmet i varje fall
http://pygments.org/demo/1137/
Lite klurigt att dela upp alla cirkulärrörelser i kvadranter o_O
Jag tar en typ i taget varefter jag stöter på dem

Postat: 4 november 2008, 20:10:53
av ondisc
Strombom, var har du hittat fästet till Kressen?
Jag vill också ha

Postat: 4 november 2008, 20:46:40
av warpcore
Strombom, hur tycker du att smothstepper funkar annars? Är den värd vad den kostade? Och vad fick du ge totalt inkl frakt?
Postat: 4 november 2008, 22:25:44
av strombom
wappen:
För mig var den helt klart värd det, gick på 1.451,33 kr. Att jag sedan beställde 5 st geckodrives, fick fel, fick rabatt på de gamla, betalde för dem också och nu har 10 geckosar, det är en annan historia.
Det var verkligen plug&play, behövde bara stoppa in usb-sladden, flytta parallellportskabeln och kopiera in ett plug-in till mach3 så funkade det.
ondisc:
Här
Nu börjar programmet bli klart, den kan splitta upp de cirkelsektorer som mina senaste pro/e filer har.
http://pygments.org/demo/1140/
Ska lägga till backlashkompenseringen till programmet nu...