Sida 1 av 1

Shiftlight med Pic! Inputs?

Postat: 29 oktober 2008, 19:17:40
av DragonOrb
tjena !

har gjort iordning en shiftlight till min bruksbil, och där använde jag helt enkelt rpm-signalen från sprutet för att få processorn att räkna.

nu är en kompis sugen på en likadan till sin rallybil, fast han har ingen rpm-signal kabel.

så nu vill jag bygga ett enkelt system där bara matningen behövs anslutas till shiftlighen och sedan ska det fungera, alltså ingen extra rpm-signal.

går detta att lösa ? , går det läsa av varvtalet från spänningsmatningen ? eller är spänningen för filtrerad för att kunna läsas av på det viset ?

Postat: 29 oktober 2008, 19:28:11
av tecno
rent spontant, dit med en varvtalsgivare i rallyholken

Postat: 29 oktober 2008, 19:42:12
av DragonOrb
Det finns en digital signal från sprutet, men det går till en digital display som visar varvtal, dessa prylar är lite dyra saker för att jag ska våga skarva mig in.

Skulle vara bra med någon universallösning som fungerar till alla system med 12volts matning.

Postat: 29 oktober 2008, 19:47:19
av tecno
Varifrån får den varvtals informationen då? Måste ju finnas nån sorts givare till detta så klart.

Postat: 29 oktober 2008, 21:36:02
av Norpan
Skulle vara bra med ett bankkonto som aldrig blir tomt åxå. :)

Du måste ju ha nån form av koppling till motorvarvtalet, förslagsvis från motorboxen eller eller en separat givare.
Spänningen i bilen är reglerad och har inget med motorvarvtalet att göra, förutom möjligtvis på tomgång om inte generatorn orkar riktigt.

Vad är det för insprutning, Ms, Nira, Hilborn (50tals mekaniskt), :wink: eller nåt dyrare?
Det är inte direkt ovanligt med varvtalssignal ut, om inte annat så till tändsystemet.

Vad är det för form av digital signal?
Kan ju vara varvtalssignalen du letar efter, eller är det nån form av serie eller busskommunikation från insprutningen?
Matningen till en gammal hederlig tändspole är åxå digital, av eller på.

En nödlösning kan vara om det finns ett W uttag på generatorn.
Det är isåfall en växelspänning som tas före likriktaren och följer motorvarvtalet.
Man får bara räkna på frekvensen lite beroende på poltal i generatorn och remskivestorlek.

Postat: 29 oktober 2008, 21:40:21
av laban12
Jag har lyckats se tändpulserna på ett scope kopplat till cigtändaruttaget!

Så med rätt förstärkare och filter är det helt klart möjligt att plocka ut RPM-signalen ur 12v-spänningen!

Postat: 29 oktober 2008, 23:37:54
av squiz3r
laban12: Det förutsätter väll att det är en bensinare, vilket det kanske är i detta läget, för det måste vara tändstiftet? Sen måste det ju bero på hur bra filtrering det finns i bilen, det borde ju kunna variera väldigt mycket på olika marken?

(Jag är ingen bilexpert, bara spontana tankar.. :))

Postat: 30 oktober 2008, 10:22:02
av Norpan
Jo det går säkert att se störningar från tändningen i elsystemet, frågan är hur tillförlitligt det är.
Ska han använda sin shiftlight lite seriöst blir han nog sur om den börjar lysa vid 3krpm för att t.ex. kolen i generatorn börjar bli dåliga, eller att den tänds när han kör med vindrutetorkaren.

Postat: 30 oktober 2008, 10:30:58
av tecno
DragonOrb skrev:...Skulle vara bra med någon universallösning som fungerar till alla system med 12volts matning.
Detta innebär att en 'egen' givare skall monteras på motorn, enkelt att få till med lite fantasi.

Hokus Pokus med att försöka läsa nåt på 12V kan man nog skrinlägga då det allför opålitligt och mycket fördyrande mot en enkel pulsgivare.