Sida 1 av 3

Givaren i en bränsletank

Postat: 2 november 2004, 15:58:22
av Tesla
Undrar om någon vänlig själ möjligtvis vet och kan förklara hur kretsfunktonen för givaren i en bränsletank brukar fungera.

Postat: 2 november 2004, 16:56:21
av danei
pott med flottör tror jag är vanligast.

Postat: 3 november 2004, 01:01:11
av Micke_71
Det finns en sak som jag alltid funderat på när det gäller denna pot. Jag har sett trådlindade potar till detta. Men hur garanterar man att det inte under några omständigheter inte blir något knas som kommer att ge en gnista?

Jag skulle ju själv aldrig våga tanken att koppla el inuti en bensintank. Kanske om det satt ett 1M motstånd på utsidan. Men i instrumentet är ju ofta av bimetall typ som då kräver lite ström för att värmas upp.

Jag vågar ju knappt ha både batteri och trycktanken tillsammans under aktertoften i båten.

Mikael

Postat: 3 november 2004, 07:58:09
av tusse
Så länge det inte finns tillräckligt med syre så lär du kunna "gnistra" hur mycket du vill, en del elektriska bensinpumpar ligger motorn helt i bensin.

Batteriet vid bensintanken nere i en båt lär vara farligt, har du sedan laddning på batteriet så lär gaserna från batteriet vara ännu farligare(vätgas blandat med syre=knallgas), vet det av egen erfarenhet.

Bert

Postat: 3 november 2004, 09:35:40
av Fagge
Det stämmer Tusse!.
Man kan fimpa en cigg i en fulltankad moppe tank utan problem!.

Postat: 3 november 2004, 09:46:52
av danei
Får man inte skit i förgasaren då?

Postat: 3 november 2004, 10:37:56
av Tesla
danei skrev:pott med flottör tror jag är vanligast.
Okej, tack. Fick nämligen en fråga från en kollega om det satt en spole i tanken, men det är alltså en trådlindad pot. Induktiva mätgivare kräver ju växelspänning och det vore väl inte troligt i en bensintank.

Postat: 3 november 2004, 12:28:12
av Micke_71
Det där med att slänga fimpar i tanken. Jodå det går de allra flesta gånger. Men förr eller senare så gnistrar det till lite om fimpen.


Det händer ju ibland att bensin kan tända genom statiska urladdningar så man ska nog ta det lite vackert trots allt.

Jo jag känner även till att många elektriska bränslepumpar ligger inuti tanken.

Tycker bara att det är häpnadsväckande att det inte sker olyckor med tanke på det stora antal bilar som finns.

Mikael

Postat: 3 november 2004, 14:07:04
av tusse
Visst kan det gnistra till om fimpen och börja brinna, men inte inuti tanken utan vid öppningen (tanklock) och det är inte svårt att släcka, sätt på tanklocket.

Vilka olyckor hade du tänkt dig Micke_71 ?

Ska vi återgå till ämnet ?

Postat: 3 november 2004, 15:21:56
av Adis
På modärna bilar exploderar inte tanken ;)

Postat: 3 november 2004, 17:50:09
av sebastiannielsen
fagge:

(Kallar säkerhetsventil för s-ventil i detta inlägg)

fimp i tanken=eld (om locket är öppet)

gnista i tanken + locket stängt(utan s-ventil på locket) = BOOOOOOOOOOOOOOOOM!



Bensin är brandfarligt! var försiktig med sånt.....
Se till att ha pulversläckare till hands om du "mixtrar" med el nära tanken.

Lägg nån s-ventil på tanken om den inte redan har det.
Den öppnar om trycket blir för högt....

Knallgas + bensin + eld/gnista = tanken blir en bomb...

Så led ut knallgasen via en slang (finns oftast ett slangfästa där knallgasen går ut) , utanför båten.

Postat: 3 november 2004, 18:26:14
av matseng
knallgas = syre + väte i lämpliga mängder (har inget med bensinångor att göra)

Postat: 3 november 2004, 18:46:51
av sebastiannielsen
det vet jag , men när knallgas exploderar så är det ju en explosion....
Explosioner är ju eld , och eld tänder på bensin.

Postat: 3 november 2004, 20:50:59
av Malm
sebastiannielsen skrev:fagge:

(Kallar säkerhetsventil för s-ventil i detta inlägg)

fimp i tanken=eld (om locket är öppet)

gnista i tanken + locket stängt(utan s-ventil på locket) = BOOOOOOOOOOOOOOOOM!



Bensin är brandfarligt! var försiktig med sånt.....
Se till att ha pulversläckare till hands om du "mixtrar" med el nära tanken.

Lägg nån s-ventil på tanken om den inte redan har det.
Den öppnar om trycket blir för högt....

Knallgas + bensin + eld/gnista = tanken blir en bomb...

Så led ut knallgasen via en slang (finns oftast ett slangfästa där knallgasen går ut) , utanför båten.
Gnista i tanken + stängt lock lär inte ge någon effekt om bränsle/luft-blandningen inte är i det närmaste perfekt.

Postat: 3 november 2004, 21:52:22
av danei
När det gäller båtar är det vanligaste att det är gasol som tar eld. Den lägger sig fint nere i båten.