Sida 1 av 2

Ström genom tändningslås

Postat: 20 oktober 2008, 00:57:33
av Fettoskyffel
Hej!
Jag håller på att försöka göra en fjärrstart till bilen(en mobil kopplad till reläer som ska slå på tändningen på rätt sätt).
Men jag såg när jag skruvade isär tändningslåset att det var ganska tjocka kablar till låset så jag undrar hur mycket ström som går igenom där.
t.ex om det går direkt till startmotorn så lär det ju vara en hel del.
Måste man koppla in ett monster relä för att det ska fungera?
Bilen är en volvo 240 -90.

Tacksam för svar

Postat: 20 oktober 2008, 01:33:50
av ragnwald
Hela startmotorns ström går inte genom tändningslåset. Det som går igenom där är en ström för att slå till en solenoid som i sin tur slår till startmotorn. Jag kan tänka mig att det går åtminstone ett par ampere genom tändningslåset men ett vanligt "bilrelä" bör duga.

Postat: 20 oktober 2008, 07:07:13
av Rossen
Har ett billigt tändningslås från biltema i en grej på jobbet och det är specat till 6A.

Postat: 20 oktober 2008, 08:25:29
av Icecap
På den 240'a 1978 jag hade gick all ström till ljus genom låset, det blir en hel del faktisk.

Postat: 20 oktober 2008, 10:04:09
av Fettoskyffel
Okej, men hur mycket tror ni ungefär det skulle kunna bli, skulle det räcka med ett 6A eller måste jag ha 10A eller ännu mer.
Har ett 10A liggande men det är på 24V.

Blir det fyverkerier om reläet man använder inte klarar av strömmen? :)

Postat: 20 oktober 2008, 10:47:47
av PeterH
Ett nytt 30-40A relä kostar bara några tior på biltema. Har du en skrot eller en gammal bil i närheten kan du rycka ur ett relä där... (dessutom så styrs dom med 12V, det kan bli problem att få igång ett 24V relä i din bil...)

PeterH

Postat: 20 oktober 2008, 10:55:01
av -=Fullmoon=-
du måste självklart ha en 'failsafe' så att växel inte ligger i när du startar din fjärrstart.

Jag vet iaf att har man bara nycklen i läge 2 på en 740 88A så kan man starta bilen genom att dra en kabel till startmotorn och en knapp (fattigmans lösning på ett strylande tändningslås)

Postat: 20 oktober 2008, 10:59:12
av Norpan
Draglindningen i solenoiden drar mellan 30-50A tills solenoiden kopplat in startmotorn, då blir hållindningen kvar och drar runt 5-10A.
Det brukar räcka med ett extralyserelä som tål 20-30A.
Det kan vara problem med ljusbågar, när relät bryter, som inte vill slockna, så nån form av gnistsläckare är nog lägligt.
Själva tändningen vet jag inte hur mycket den drar men en 10-30A beroende på hur mycket grejor som är igång, mer om det är en insprutare.
Jag bara hoppas att det är en automat, så det inte går att starta med växel i.

Postat: 20 oktober 2008, 12:20:02
av Fettoskyffel
Det är manuell men ska försöka göra nån anordning som säkring, drygt om det skulle ringa nån telefonförsäljare när växeln är i :) .

Tack för hjälpen alla!

Postat: 20 oktober 2008, 12:45:51
av PeterH
Du ska inte bara försöka, du ska absolut ha en riktig "fail safe" lösning! Förutom att det troligtvis är direkt olagligt så är det ju dessutom direkt livsfarligt! Tänk dig att din "säkerhets krets" blir bristfälligt konstruerad (bli inte arg, men med tanke på dina frågor hittills är det ganska troligt :twisted: ) du startar din bil med fjärr, eller någan annan ringer (om du nu ska ha den kopplad till mobil), framför eller bakom din bil leker barn och helt pötsligt börjar din bil hoppa mot dom! En startmotor kan enkelt flytta en bil och det finns inget som förhindrar att den kör över någon!!!

Om du inte är ABSOLUT säker på vad du gör LÅT BLI! Skulle mitt barn, min fru eller någon jag känner bli påkörd av en bil (med dödlig utgång) på grund av en undermålig konstruktion skulle inte jag tveka att sitta av några år... :evil:

/PeterH

Postat: 20 oktober 2008, 14:12:08
av sebastiannielsen
PeterH: Varför skulle du hamna i fängelse för att dina barn dött pga någon annans dåliga konstruktiion? Det är väl bilägaren som ansvarar för att bilen är konstruerad och sköts på ett säkert sätt, speciellt då det inte sitter någon förare i den...

Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja ha en fjärrstart av en bil... Jag kan förstå om man vill ändra startrutinen, tex byta ut startlåset mot en streckkodsläsare så man startar med körkortet istället, men fjärrstart... varför?

Postat: 20 oktober 2008, 14:16:30
av vfr
PeterH menade nog att han skulle kunna sitta av några år för att ha gett dumfan på truten eller nåt sånt.

Postat: 20 oktober 2008, 14:16:31
av -=Fullmoon=-
Han syftar inte så., utan att han tex skulle slått ihjäl idioten som har gjort en dålig konstruktion!

Postat: 20 oktober 2008, 15:11:06
av PeterH
prexis :razz:

Postat: 20 oktober 2008, 18:11:59
av Jim_the_one
sebastiannielsen skrev:PeterH: Varför skulle du hamna i fängelse för att dina barn dött pga någon annans dåliga konstruktiion? Det är väl bilägaren som ansvarar för att bilen är konstruerad och sköts på ett säkert sätt, speciellt då det inte sitter någon förare i den...

Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja ha en fjärrstart av en bil... Jag kan förstå om man vill ändra startrutinen, tex byta ut startlåset mot en streckkodsläsare så man startar med körkortet istället, men fjärrstart... varför?

Som vanligt så börjar man skratta när man läser vissa personers inlägg.. hehe

Varför man vill ha en fjärrstart? För att bilen ska vara varm när man kommer ut till den.