Sida 1 av 1

Skyttesimulator

Postat: 14 oktober 2008, 14:13:02
av Bad_Mujo
Jag har en fundering på om det går att bygga en skyttesimulator som inte ruinerar en person med normal lön.
De flesta simulatorer kostar 10000:- och uppåt.

Här är länk till en http://www.disag.de/

Jag hade en ide om att använda en ljuspistol typ Zapper men det skall tydligen vara för dålig upplösning.
Det jag vill ha är en simulator där man "skjuter" ett skott och får fram hur man rörde sig innan och efter att skottet gick.

Postat: 14 oktober 2008, 14:21:18
av Meduza
Projektorskärm, en videokamera med filter som enbart släpper igenom IR och en IR-laser på "vapnet", helst videokameran synkad mot frameraten på projektorn.

På det sättet bör man kunna få in hur man siktar till datorn, och sen så kan man ha en signal från vapnet som går in till datorn för att meddela att du "trycker av" varpå man får kolla position på punkten i det ögonblicket och sekunderna före och efter i mjukvaran

Postat: 15 oktober 2008, 17:58:04
av sebastiannielsen
Du kan ju låta IR-signalen meddela om man trycker av eller inte. Dvs att IR-signalen "tänds" i 0,5 sekunder när man tryckt av.

I så fall behöver du bara strömförsörjning till "vapnet".
Datorn behöver ju bara veta positionen på vapnet i skottögonblicket för att senare kunna räkna ut poäng, träffbilder, bilder före och efter skottet m.m.

Postat: 15 oktober 2008, 22:37:16
av victor_passe
Det lättaste är nog att göra som nintendo gjorde duck hunt.
Du har en väldigt smal-vinklig ljus sensor på pipan av pistolen och när man tycker av så gör datorn ett fält helt vitt i 50 eller kanske 100ms och läser av ljus-sensorn.
Sedan repiteras detta för varje fält som är skjutbart.

Och man kan bygga in ett fusk-skydd igenom att först inte tända något och se om sensorn triggar när man skjuter.

Det skulle bli billigt om man kan hitta en sådan sensor.
En vanlig webbkamera skulle ju också funka men då blir det lite mera avancerad kod.

Postat: 15 oktober 2008, 22:40:59
av Meduza
han ville ju dock ha fram rörelerna före skottet vilket man inte får med något som triggar när man trycker av...

Postat: 15 oktober 2008, 22:53:50
av victor_passe
Den kan hela tiden flimra och spara de 10 sista värderna och sedan när man trycker spara 10 st till så har man ju rörelsen.
Men antagligen så skulle man få epilepsi av skärmen.

Annars är en billig sak att köpa en wii-kontroll, 2st ir leds och skriva lite i det scriptingspråket som finns för just wii-kontroller.

Det finns även hållare för kontrollen som ser ut som pistoler och all kommunikation sker via blåtand.

Jag hade faktiskt förut en kontroller i taket och en ir-led på en penna och använde min vanliga skärm som touch-screen.

Postat: 19 oktober 2008, 20:44:06
av E85
Jag har skrivit en trumsimulator i C#. en lysdiod på varje trumpinne och webbkamera som känner av positionen så kan man spela i luften. Riktigt fränt blev det... säg till om koden är intressant så kan jag skicka den. Hade planer på att använda två webbkameror för att få 3D men de gick inte att köra samtidigt.. (logitech) :S