Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av HUGGBÄVERN »

VA????? :shock: Elektronik!!!!!?????
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En bild säger mer än tusen ord.
Nu har jag låtit ögonen sluka många tusentals ord!
Återigen, tack för en härlig tråd, även om den kostar mig tid, men det har jag!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fortsatt montering av switchar

Bild


Bild
Testdrar lite kabel vilka längder på jumprarna som är lämpligt.

Bild


Bild


Bild
Sedan blev det att jag behöver bocka en massa plåt och ville kunna ritsa bocklinjerna. Så jag sätter in denna grej istället för elektroden i plasman.

Bild
Efter ett gäng försök så fick jag till ganska nära rätt mått

Bild


Bild


Bild
Svarvning åt en kompis, använder för att dra ur foder ur en motor

Bild
Rätat upp skåpet som har en tendens att vilja tippa, är väldigt sank mark.

Bild


Bild
Monterat kablar

Bild


Bild
Ett försök att svetsa svänghjulet
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild


Bild
Det blev bra men en spricka som vi trodde bara var i ytan av kopplingsytan visade sig vara värre än så. Den blev värre nu men vi anser att den troligen inte är några problem. Motorn är bakmonterad så ingen direkt fara om det exploderar heller.

Bild
Fick ta lös alla dessa kort och löda om lite motstånd, ett jäkla jobb!

Bild
Fick en massa bra kabel av en kompis (verkstaden här på forumet) efter han varit och gjort lite jobb. Uppskattas enormt! Jag är lite i panik mode nu för Telia håller på att byta ut en massa siter där de kör fiber upp i masten. De tar då bort all annan koax och klipper de i bitar som de skickar på skroten. Skulle behöva få tag i några hundra meter kabel...

Bild
Ett jobb, funkar riktigt bra skära tunn alu

Bild


Bild


Bild
Mamma kom på besök när jag fyllde 40 år. Vi gjorde en tårta i min smak :)

Bild


Bild


Bild
Sedan körde vi WPX CW och det var riktigt dåliga konditioner. SM0CXU hade kommit upp på besök också igen och SM2LIY syns här nära i bild. Övriga operatörer var SA2CLC, SM2YIZ och jag.

Bild
SA2CLC, SM2YIZ och SM0CXU

Bild
Mer skärning av alu
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Städar lite där jag röjde ifjol, ska fortsätta röja bort sly. Tar reda på lite till ved.

Bild
Hade tänkt byta ut den här antennen men är lite inne på att byta ut till en annan mast lite längre bort. Runt 40m roterbar är mer användbart än den där lilla 18m masten.

Bild
Grannen klämde sig lite

Bild


Bild
Grannen har skaffat en grävare, 11 ton

Bild


Bild
Ute på störningsjakt men givetvis försvann störningen när jag närmade mig hitta den.

Bild
Bygger ett adapterfäste mellan en grip han lånat (kommer bli en följetång...) och S50-fästet som sitter på grävaren.

Bild


Bild


Bild
Testar den innan jag helsvetsar

Bild
SA2CLC kom och bockade till lite lådor för antennswitchar

Bild


Bild
Provade plasmaskära lite plåt från biltema, rätt sorts plast!

Bild
Skar ut till Matte med L50n.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Rabarberna blir lika stora i år

Bild
Håller inte detta så blir jag förvånad

Bild


Bild


Bild
Fick modda ett hörn för att den skulle gå lättare att få dit, passar perfekt!

Bild
Fåglarna har byggt bo i Mattes L50, i det där hålet framför lyset. Så nu får den stå tills ungarna flugit ur boet.

Bild


Bild
Man måste vila ibland också

Bild
En kompis på besök med en racebil de kör i STC 5000.

Bild
Försöker svetsa ihop denna

Bild


Bild
"Coping" av rör

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
En intensiv helg med massor gjort!
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Underbart roligt att fortsätta följa denna! Jag älskar bilderna och kommentarerna under, men du har aldrig funderat på video? 10-20-30-40-50 minuters videos skulle vara helt underbart att ligga och titta på i sängen på TVn :D

Längtar redan till nästa uppdatering, som vanligt! :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jo, nog har jag funderat på video. Jag har gjort nån film på youtube på nåt projekt men det är ganska mycket jobb att editera tyvärr. Filma går ganska bra, det är enkelt men just editeringen är drygt.

https://www.youtube.com/user/larsmark/videos

Men du kanske får mig att fundera en gång till :)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Jag förstår dig 😂 Jag har funderat många gånger på om jag ska börja spela in när jag spelar, precis som så många andra.. Men redigering osv är "jobbigt", så det blir aldrig att jag gör det.

Men jag tror inte jag är ensam om att gilla om du gjorde videos, liknande det du dokumenterar med fotona. Men givetvis, om du känner det jobbigt, komplicerat, tråkigt eller vad som - så skippa det. För fotona fungerar så klart underbart och att du ens orkar och känner för att ta bilder och dokumentera är skoj bara det.

Jag har själv försökt som sagt och det är inget för mig 😂 Så känn absolut ingen press!
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av pi314 »

Tack sm2wmv!
Först och främst, tack sm2wmv för en läsvärd tråd som är rolig att följa.
Personligen är jag helt nöjd med stillbilder. Dom går snabbt att bläddra igenom och stanna till på, om man vill se något lite extra noga.
Video kräver filmning och redigering. Att fånga uppmärksamheten hos tittare mer än 25-30 sekunder kräver något extra.

Åska?
Jag undrar ibland hur du, sm2wmv, gjort för att skydda din anläggning mot åska? Åskledare i master med ordentliga jordförbindelser under masterna, antar jag. Men, om det smäller till direkt eller i närheten så brukar ju en hel del transienter slinka igenom fram till elektronik, om man inte har bra skydd. Även med korta luftledningar har jag haft kombination av urladdningsrör och TAZar för att hindra oönskade transienter från att nå fram till elektroniken. Bra jord har jag försökt skapa med galvade spett i marken. Som måste kontrollmätas. Hur gör du?

urladdningsrör
TAZ = transient absorption zener

/Pi
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det stämmer, masterna är relativt väljordade, iaf de högre. De lägre är sämre jordade.

Jag har gjort åsskydd på alla styrsignaler som består av först gasurladdningsrör, sedan en induktans och efter det en metalloxidvaristor. Efter det sitter en säkring som är tänkt att om en metalloxidvaristor går sönder och blir lågimpediv så ska säkringen gå innan något annat hinner elda upp den fullständigt. Jag har även åskfrånskiljare som drar isär så att shacket blir "flytande". Allt är fortfarande på samma jord men det finns betydligt färre vägar som elände kan ta sig in. Jag har inte än gjort frånskiljare på koaxerna men den tanken finns också utan dessa kopplar jag isär manuellt idag när jag åker bort på sommaren.

Här är en film på frånskiljarna,

Hitills vad jag vet har jag aldrig haft en direktträff och hoppas jag slipper det. Har haft en del nära nedslag inom ett par hundra meter och man kan höra när det är i närheten för du hör urladdningar i masterna och kan se blixtar hoppa mellan antennelement. Det enda som gått sönder hitills av åska är en LM317 som var oskyddad och även några preamps till RX-antenner. De är ganska svåra att skydda bra och något man får leva med. Är man lite smart kan man gå ut och koppla bort preamps innan åsksäsongen börjar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Som sagt, detta blir en följetång. Grannen kom förbi med gripen efter att han slitit sönder den. Fästet jag byggde höll men inte det andra hembygget av den han lånat den av.

Bild
Detta är efter jag bränt x antal pinnar och försökt rädda den så han kan fortsätta. Jag uttrycket mig dock skeptisk till att det kommer duga.

Bild


Bild


Bild
Gubben nöjd igen, nu kan han fortsätta städa gården

Bild
Ute på gräsklippartur

Bild


Bild
Gör lite tester på ide hur jag ska fixa dit ett trima-fäste på denna gamla traktor. Detta blev ej bra, man ser att tiltcylindern nästan kan låsa sig

Bild
Svetsade in ett par förlängningar så de blev 2cm längre och då blev det bra

Bild


Bild


Bild
På radioklubben i Umeå

Bild
Fick lite kabel av SM3WMU :)

Bild
Grannen åter på besök, nu dags att göra det ordentligt. 10mm plåt är för mjukt, det flexar för mycket vilket gör att järnet slits sönder. Det satt ändå "gussets" där.

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Skurit bort en bit av plåten

Bild
Slipat rent

Bild
Ny plåt utskuren av 15mm S355

Bild


Bild
Plasman skär riktigt jäkla bra nu. Hade lite problem på slutet tills jag upptäckte ett munstycke hade slagg i ett av lufthålen.

Bild


Bild


Bild
Nu får vi se vad som går sönder härnäst...

Bild


Bild
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Palle500 »

Har du bytt format på fotofilerna? Jag kan inte se dom från TapaTalk. Rallybilen synns och tidigare bilder.
Än en gån stort tack för alla fina bilder och kreativa saker du bygger. Ser så lätt ut, men har man någon gång provat att få till något och skurit samt fogberett och kört med MAG så vet man hur svårt och hur "tänkte inte på det" saker kommer fram i ljuset.

Edit
När jag laddade upp detta inlägg så kom bilderna fram. Ja IT är förunderligt...
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM0VDT »

Den lille blå "billigast i etern" -kärran. Vad är det för kul fordon och vart får man tag i en sådan?
Skriv svar