Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Saker man hittar hos en radioamatör i överväxt gräs :D

Bild
Dags för återfyllning

Bild


Bild


Bild


Bild
Det blev bra, lite matjord och gräs på det där så.

Bild


Bild
Pryl som ska lagas åt en i närheten, del av en gammal vattenpump

Bild


Bild
Fixade ordning där jag har en slang under vägen, röret har legat framme sedan 2018 så nu när jag hade grävaren gick jag dit med lite jord och fyllde över.

Bild


Bild


Bild
Gropen blev lite för lång då jag upptäckte jag grävt lite fel när jag spände ut snörena igen, men det gör ju inget.

Bild
Aragon tycker jag är ganska tråkig

Bild
Åkte på loppis i Skellefteå som vi annordnar radioklubben varje år. Jag fyndade en RF signalgenerator och nätdel för 6200 kr. Ett riktigt fynd!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Gräver ner stagankare

Bild


Bild
Grävaren stannade där. Ibland tjuvdrar den luft, då får man lufta den och sedan går den igen.

Bild
Sista stagankaret på plats

Bild
:(

Bild


Bild
Givetvis hade jag beställt både fel bromsskivor och klossar, så blev en snabbtur in till stan och köpte på mekonomen

Bild
Nya bromsskivor och belägg bak, blev bra! Oken hade kärvat ihop rejält så nu drar den även mindre diesel vilket är bra med dagens priser.

Bild


Bild


Bild
Provade en i byns pinnsvets. Han visste inte om den fungerade för han var så dålig på att svetsa hävdade han, men den gick bra att använda.

Bild
Hittade dessa på jobbet, behöver fixa fötter till min arbetsbänk inne i radiorummet

Bild
För att ta bort att skrivbordet svackar så mycket på mitten. Jag kunde inte skruva ihop hyllorna uppe på för att det var så mycket svacka.

Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Har du berättat vad gropen ska vara för? Är det fundamentet för nya masten?

Hur är det förresten med kablarna som går i mark till masterna, är det risk för att bli självlysande om man går över de när sändning är igång?

Gamla chefen berättade ju att de blev "sterila" ett kortare tag när de stod över antennkablarna på radionord 😋 Huruvida det verkligen är sant eller om han skojade lite vet jag inte 😂😋
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Åkte och köpte spånskiva för att göra formen till fundamentet, gick sådär :D

Bild
Den har gått en bit nu

Bild
Charlie hos mig

Bild
Bar hem ett par lass med 0-31 från GTL

Bild
Bär bort dessa överblivna högar så de ligger på ett bättre ställe

Bild
Mesta av 8-16 som var kvar hamnade i gropen

Bild
Insåg sedan det var dumt att jag skulle ha vibbrat det

Bild


Bild


Bild


Bild
Åkte och lånade en liten maskin av GTL så jag kan packa lagren 8-16

Bild


Bild
Man får tänka på att inte köra den mer än en kort stund för avgaserna stannar som där nere.

Bild
En bra morgon, kolla lite Jessie M och dricka kaffe


Bild
Ungefär vart fundamentet ska vara

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Kapat alla bitar till formen

Bild


Bild


Bild


Bild
Byggde ihop en liten betongränna

Bild


Bild
GTL-Tobbe frågade mig för ett tag sedan om jag hade kilstål. Nu har jag :)

Bild


Bild
Bygger fundamentet

Bild
Efter min kompis Johan klagat på att jag/nån kommer tillslut dra ner skruvstycket på golvet så tog jag tillslut och borrade fast det

Bild


Bild
Skär ut hålbildsmallar i plasman, denna maskin är guds gåva :)

Bild


Bild
Fixar en långarm till traktorn, ska nog göra en lite kraftigare sedan, denna flexar lite väl mycket i sidled då det är ett L

Bild
Bär armeringen på plats

Bild


Bild
Redo för gjutning!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

toffie skrev: 12 oktober 2022, 09:57:43 Har du berättat vad gropen ska vara för? Är det fundamentet för nya masten?

Hur är det förresten med kablarna som går i mark till masterna, är det risk för att bli självlysande om man går över de när sändning är igång?

Gamla chefen berättade ju att de blev "sterila" ett kortare tag när de stod över antennkablarna på radionord 😋 Huruvida det verkligen är sant eller om han skojade lite vet jag inte 😂😋
Yes, det är fundament för nya masten.

Det är ingen risk alls att gå över kablarna. De är solid koppar i skärmarna så det läcker inte ut något och framförallt inte på kortvåg. Det enda som kan gå på utsidan är eventuella common-mode strömmar men de är så små (framförallt om allt är rätt gjort) så det är inget som gör något.

Jag tror nog din chef skojade :)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Haha ok 😋

Snygg armering för nya mastfästet också! Ser riktigt ordentligt ut, den masten lär aldrig ramla över, ens med våra värsta stormar. Kanske vika sig, men fundamentet lär ju finnas kvar för alltid 😋
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lgrfbs »

Bilden med texten: "Aragon tycker jag är ganska tråkig", jag tyckte att han såg ut som en missnöjd greve.
Tack för att du håller tråden igång, gillar den. :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja han är expert på att se nobel ut :)
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Minus »

Finns Torn / Mast till salu på blocket 26 meter hög QTH södra västerbotten
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av GeekJoan »

Får man fråga en sak.
Varför så många master?
Ni håller ju på med amatörradio, då är det väl ett par frekvenser man ha tillgång till att snacka på.
I mitt huvud så känns det som en mast med några olika antenner så täcker man väl sitt "behov"?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Fortran »

Varför så många flipperspel? :) (eller mätinstrument, eller lödstationer, eller...)

Nu vill jag mest spekulera för skojs skull :)
Men stationen verkar ha ganska många operatörer, och när dom tävlar så kanske dom vill sända i så många riktningar som möjligt samtidigt.
Jag kan noll om amatörradio och ännu mindre om tävlingarna. Bara spekulerar som sagt :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

GeekJoan skrev: 15 oktober 2022, 18:30:10 Får man fråga en sak.
Varför så många master?
Ni håller ju på med amatörradio, då är det väl ett par frekvenser man ha tillgång till att snacka på.
I mitt huvud så känns det som en mast med några olika antenner så täcker man väl sitt "behov"?
Vi har egentligen 10st frekvensband som vi nyttjar här (12 om man räknar in 2m och 70 cm). För att få så bra prestanda som möjligt på antennerna så har vi oftast en antenn som bara används på ett frekvensområde (kallas monobandsantenn/monobandare). När vi tävlar där vi har mest fokus på att ha bra antenner så är det 6st frekvensband (1.8, 3.5, 7, 14, 21 och 28 MHz). Och för att få så stark och bra signal som möjligt stackar man dom, dvs sätter flera av samma typ av antenn ovanför varandra med 0.5-1.2 våglängder avstånd mellan.

Bild

Detta är en bild på simulering av två av de antennsystemen vi har för 28 MHz (10m). Du kan se vi har en antenn som är en 6el yagi som sitter 46m upp och sedan har vi 3st 7el (finns ej 7el i programmet) som sitter 38/25/12m upp. På horisontella axeln kan man se strålningsvinkel och på vertikala axeln ser man förstärkning (gain). Staplarna är simulerad statistik i % vilken strålningsvinkel de flesta signaler kommer in från USA vilket varierar beroende på olika saker som sker i jonosfären. Så det man vill är att samla så mycket som möjligt av staplarna inom strålningsdiagrammet. Man kan se väldigt tydligt på 6el @46m (den röda) att vi har väldigt mycket "nulls" vilket är dippar i strålningsdiagrammet. Eftersom signalerna varierar väldigt ofta vilken vinkel de kommer in beroende på variationer i jonosfären mm. så får man väldigt mycket fading där signalen går upp och ner (QSB).

Tittar man på den gröna linjen där antennen bara sitter 12m upp, ser man att den har inte några nulls, däremot har den ganska dålig förstärkning vid låga strålningsvinklar och är därmed en ganska dålig antenn jämförelsevis på långväga kontakter. Så man behöver alltså höjd på antennen för att få en låg strålningsvinkel, men det skapar att du får nulls i strålningsdiagrammet men genom att stackar antenner efter masten trycker man ner strålningsdiagrammet och med rätt konfiguration får du en sådan fin loob som den blå. Du har fortfarande nulls men de sker där du har statistiskt lite signaler.

Plus på mina stora antennsystem har jag möjlighet att dra två antenner ur fas 180 grader i vilken kombination som helst, vilket ändrar strålningsdiagrammet. På 6/6/6el systemet för 20m t.ex. så kan jag välja 7 grader, 13 grader, 17 grader eller 25 grader. Dock är det väldigt sällan något annat än 7 grader som är bäst.

Här ser vi 7/7/7el stacken vs 6el @46m, här kan man tydligt see skillnad i strålningsdiagram.
Bild

Följden av att stacka antenner är att det blir trångt i masterna och då kan det ibland behövas fler. En annan anledning till många master är att när vi tävlar så vill vi ha möjlighet att rikta masterna åt olika riktningar. Antennswitcharna gör det möjligt för oss att kunna rikta åt 3st håll samtidigt. Plus när vi är flera operatörer i tävlingar så har vi oftast en huvudstation (run) som hela tiden ligger och ropar allmänt anrop. Sedan har vi ytterligare en station som ligger på samma frekvensband (sk inband) som söker runt efter stationer och dessa kontaktas när huvudstationen pausar sina sändningar. Sedan har vi ytterligare 2st stationer som kan leta efter nya multiplar (kan vara t.ex. länder beroende på tävling) och dessa olika stationer kan då vilja riktiga master åt olika håll.

Plus ytterligare en bra sak är att om man har flera antennsystem på varje frekvensband, går ett sönder i November innan en tävling finns det fler :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Sedan blev det att vi hade en liten arbetshelg och SM2UVU tyckte vi kunde byta ut nuvarande trasiga skydd för moskojärvimastens rotor till nytt.

Bild
Så jag skar ut i aluminium

Bild
Ramen var fin, så den kunde vi använda

Bild


Bild
Jag borrade in fettnipplar och sedan bultar som stoppar plattan från att kunna rotera då den bara ligger på en centrumpinne

Bild


Bild
SM2UVU & SA2RJO

Bild
Blev riktigt bra!

Bild
Robin håller i de gamla bitarna :)

Bild
Sedan bestämde vi oss för att gjuta lite. SM2MTR, SA2RJO och SM2LIY på bilden. SM2MTR och SM2LIY kollade alla lyssningsantenner ute i skogen också.

Bild


Bild
Kiwi, en av mina favorittjejer :)

Bild
Köpte in en ny radio till bilen av SM2FLT

Bild
Blev bra

Bild
Tillverkar ett verktyg jag velat ha länge till stagskruvar

Bild


Bild


Bild
Lite inköp, nu har jag digitala 0-75 mm.

Bild
Bygge av mer form
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Bläää

Bild


Bild
Lyfter formen på plats

Bild
Hämtade lite gammalt virke jag fått av grannen

Bild
Gjorde en platå så vi kan dumpa betongen direkt ner i formen

Bild
Skär ut lite delar åt SA2CLC

Bild
Polarn har byggt en planeringsskopa till sin lilla RC-hjullastare :)

Bild


Bild
Redo för gjutning

Bild
SA2CLC och SM2LIY

Bild
SM2LIYs tjänst var vattnet, SA2CLC skottade grus och jag doserade grus, tömde och vibbrade


Bild
Bra mycket trevligare att få gjuta sånt här när man är 3st och inte ensam :)

Bild


Bild
Good enough

Bild
Dags att byta ut värmepumpen, gav upp på det här gamla härket jag fick.

Bild


Bild
Då var det bara resten kvar då...

Bild
Gjutningen blev riktigt fin

Bild
Skriv svar