Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Väldigt mycket som händer verkar det som :D Diggar byxorna/långkallingarna? på radiokompisen när du sitter med fötterna på bordet :P Ni ser ut att sitta på någon larmcentral eller liknande, ser skoj ut!

Tack för uppdatering! Önskar inte se mer snö denna sidan sommaren nu :lol:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Pappas gamla motorsåg och min Stihl

Bild
Börjar avverka för stag mm till nya masten. Jag valde att bara kapa ner alla björkar nu innan de börjar suga allt för mycket vatten

Bild


Bild
Ett träd hängde upp sig, så fick improvisera lite :)

Bild
Mannen som gillar sitt eget a-hole.

Bild


Bild
Fint ska de vara :)

Bild
Åsså ett bakslag till :(

Bild


Bild
Bäst ligga på MODO-filten :)

Bild
Nya synthar till min Elecraft K3. Fick bara vänta 2.5 år innan de dök upp.

Bild
Limmared hade en 60m dipol till salu för 900kr, ordinarie pris 4500kr. Så jag kunde inte låta bli köpa den då bara materialet troligen är värt mer än 900kr.

Bild
Min bror, mamma och brorson på besök. Då fick vi bygga en liten grej som håller ner en tangent till han när han spelar

Bild
Åsså svarvade vi nya hylsor till fyrhjulingen

Bild
Brorsan är och hjälper mig
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild


Bild


Bild
Skulle lite snabbt ner och hämta en mastsektion men det var en dum ide.

Bild
Köpte en färgspruta

Bild


Bild


Bild


Bild
En polare ville jag skulle hjälpa han svetsa en grej. Han tänkte han skulle öva lite vilket gjorde jag fick slipa ner allt sånt och göra om :)

Bild


Bild
Gick ganska mycket tråd men det blev bra. Är till lyften i hans smörjgrop.

Bild
Fint blir det

Bild
Besök hos SM2NOG, amatörradions Clint Eastwood som Anna kallar han

Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Tvättad :D

Bild
Träffade på denna 6 månaders lille pys. Vi är i sjukt behov av att skaffa en ny hund, blir nog snart. Nu ska vi ha 2-3 st iaf med lagom åldersspann

Bild
Kanske för nya masten, eller så blir den för SA2CLC mast om jag lyckas hitta åt någon lite större till min

Bild
Försöker få tag i koaxialkabel nu när de byter till 5G så rivs allt gammalt. Skulle man få tag i kabel från 3-4 master så har man nog till alla framtida behov.

Bild
Blir mycket ved. All tall och gran ska jag sälja.

Bild
En bit närmare att ha 2/70cm inne i radioshacket.

Bild
Svarvade ett par distanser åt grannen

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Dags bygga mastbasen! Behövde ett grovt rör och grövsta jag hade var 140mm så jag for och sökte hos GTLarna och kapade en bit ur ett av deras rör.

Bild


Bild
Lagerplattorna

Bild
Fick den här av en granne

Bild


Bild
Och den här U-balken av en annan snubbe

Bild
Radioamtörer...

Bild
Lagade ett kretskort till en CAN AM quad (åt han jag fick plåten av)

Bild
Var en konding som hade blivit kortis i

Bild
Väldigt bra hjälpmedel när man söker fel. Denna är dock inte inom min "price range" utan jag lånade hem den från jobbet.

Bild


Bild
Svarvade ner en hylsa till en polare så han kunde byta tändstift på sin motorcykel. Slutade med att han behövde kapa ner längden på den en massa också.

Bild
Tyckte nå svetsar på masten såg lite tråkiga ut så jag bättrade på dom. Bra göra medans gräset är "surt".

Bild


Bild
Rekommenderar ej detta. Behöver skaffa en stöddocka. Kanske är vettigast att köpa något i rätt storlek och modifiera för att passa denna svarven. Jag körde iaf på lägsta varvtal och med vasst skär för alu.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Blev bra, provmäter med klockan, inom några tiondelar.

Bild
Fattas lite kulor, får köpa fler

Bild
Städar bänken för ytterligare en patient

Bild
Denna gång åt Janne, SM2EKM varav han fått överslag från 230V till -12V railen i ett av hans slutsteg. Eftersom han var obekväm med ytmonterat bad han mig byta ut ett gäng komponenter.

Bild


Bild
Detta gick bättre än att försöka hämta mastsektionen med traktorn som körde fast

Bild


Bild
Ny motorsåg. Min Stihl MS181 är för klen så jag köpte en Husqvarna 550XP MK2 och jädrar vad det är att köra med :)

Bild


Bild
Nikke, SM2UVU på besök och vi hugger träd för fullt.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Han hade lite för lite ved hugget för vintern så vi lastade lite av det jag högg ner ifjol på hans pickis. Inte riktigt i nivå med Andrew Camarata men lite fränt ändå =)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Den har legat på släpet hela vintern men nu är den på tippen :)

Bild
Fint med gantryn när man ska upp med tunga plåtar

Bild


Bild


Bild
Sjukt nöjd med skärkvaliten

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Fick den koncentrisk inom 1mm

Bild
En bild lite ur ordning men detta är hur jag såg ut efter att jag sprejat med färgsprutan :) Ändå relativt lite "overspray" med sådana där.

Bild
"Ja, man får 5 poäng för en liten råttfälla och 10 poäng för en stor" åsså kör han in fingrarna :D Roligt folk i den här byn.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Underbart med uppdatering! :)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Vilken rolig uppdatering! :D

Många uppdateringar från dig nu, och ingen snö :rofl :P Även fast "overspray" fotot nästan kan likna att du varit ute i en "liten" snöstorm :lol: :P

Mastfästet ser ju verkligen köpt ut, supersnyggt!


Jag är ingen miljömupp eller liknande, försöker väl sortera som man ska osv.. men, kom och tänka på, planterar ni nya träd där ni kapat ner eller är det bara kapning som gäller? Eller sprider det sig självt kanske? Det är absolut inget "ni måste ju plantera nytt om ni kapar ner" eller så, bara nyfiken :P

Jag har ingen aning, men jag har tänkt att vi kanske ska kapa ner ett eller två träd som lutar lite obehagligt hos oss, men däremot vill jag ju ha upp nya som ersätter, för jag vill ju gärna ha träd där de står idag och kanske några extra utanför själva "trädgården". Men du kanske inte kan något om det, kanske någon annan som läser annars?

Oavsett, skoj uppdatering! :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nej jag har aldrig planerat nya träd här utan det kommer som ogräs ändå. I början av 1900 talet när den här gården började brukas så gjordes det åkermark av alla 3,2 hektar. Så på papprena har jag inte någon skog alls utan det är åkermark.

Jag lämnar lite små granar som får växa upp och sedan kommer jag låta det växa upp igen men då plocka dom träden när de börjar bli lagom stora för ved alternativt de börjar utgöra ett hot mot staglinor mm.

På stora kalhyggen brukar de plantera men ibland lämnar de fröträd, dvs stora träd som får stå kvar några år och sprida frön över kalhygget. Sedan när det blivit tillräckligt med ungskog så hugger de ner fröträdena. Oftast tror jag man återplanterar.

Anna håller just nu på att gallra ur lite manuellt och hon lämnar de krokigaste björkarna för det tycker hon är fint :) Men jag ska försöka lämna så det är ganska mycket åkermark också som man får slå med traktorn. Finns ganska mycket röjning att göra...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Drev inköpt till roteringen, ganska dyrt (1400kr) men det är av C45 så jag måste prova hur det går att svetsa det, eller om jag behöver göra något form fäste som svetsas fast i röret och sedan att man bultar fast drevet i det fästet.

Bild
Fyndade 19mm 34m rullar med eltejp för 7 EUR/st.

Bild
Skär ut plattan som ska ligga an mot det gjutna fundamentet

Bild
Borrat dit hål för fettnipplar

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Tanken med hela det här assemblyt är att det går att plocka ur om det någonsin skulle behövas bytas (för att man är för dålig på att ha fett i lagret). Då kan man skruva bort den där centreringspinnen, knacka upp den, skära bort lagret från masten och sedan dra ut hela lagerpaketet. Det ska dock ej behövas om man har fett i lagret.

Bild


Bild
Nu ska det bara helsvetsas

Bild
Fick se en grej jag svetsade ihop för några år sedan

Bild
Kan byta sådan här kabel mot den som är röd/vit om någon har? Den här insåg jag är för klen för att göra det jag tänkte, den röd/vita är grövre.

Bild
Fingöra, men har varit förkyld så jag orkade inte ens kvista den helt.

Nu är jag ikapp med uppdateringarna :)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Återigen, underbart roligt och intressant att se vad du pysslar med! :D

Tack för infon om skog också!

Vad är den gula Trekkman grejen du svetsat ihop för något? Kanske kul om fler får gissa eller om någon vet vad det är?

Jag chansar på att man kanske kör in gafflar på en gaffeltruck i rektangulära hålen (höger i bild) och sedan kan man lyfta upp och köra en släpvagn med pinnen (upp till vänster i bild)? Eller ja något annat som har liknande fäste som en släpvagn till en dragkrok eller så.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Du är nära, det är för att flytta stativ med glas med traktorn, men precis som du säger så sticker man in gafflarna där och låser fast den där makapären med gaffelspridningen.

Typ sådana här stativ,
Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Aha, tufft! :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tomt
Senast redigerad av sm2wmv 15 juli 2023, 10:03:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar