Sida 1 av 1
UDN2916 (hjälp med PWM)
Postat: 25 oktober 2004, 10:26:31
av Bacchus
Min H-bryggkoppling av två DC-motorer med UDN2916 fungerar fint, däremot förstår jag mig inte på kretsens PWM-funktion.
Hur ska jag koppla SENSE och E för att kunna varvtalsreglera motorerna genom olika kombinationer av I0 och I1?
Vilka värden ska RS, RC och CC mfl ha?
Postat: 25 oktober 2004, 10:58:37
av MicaelKarlsson
Kan tyvärr inget om kretsen men jag googlade och hittade denna
Länk
Här finns en massa datablad
Lycka till!!
Postat: 25 oktober 2004, 11:23:23
av Bacchus
Jag har sett det kopplingsschemat tidigare.
http://www.geocities.com/ResearchTriang ... _schem.gif
Han använder en stegmoter. Vet inte om E/SENSE/RC-kopplingarna skiljer sig från användning med DC-motor.
Har testat hans uppkoppling med 1k motstånd men med större kapacitanser än de 470pF som han anger.
Resultat: Varken H-brygga eller PWM fungerade.

Postat: 25 oktober 2004, 16:18:11
av MicaelKarlsson
Har du testat varje del för sig så att du VET att delarna fungerar var för sig?
RoboHANDanvände din motorkontroller, verkar det som i alla fall.

Postat: 25 oktober 2004, 17:19:28
av evert2
Bacchus: "Sense" och "E" har inte med VARVTALSREGLERING att göra.....de används för att begränsa STRÖMMEN i h-bryggan.
Kolla databladet...längst ner till höger på 2:a sidan!
http://www.elfa.se/pdf/73/733/07333792.pdf
Postat: 25 oktober 2004, 18:07:36
av Bacchus
Men hur åstadkommer man PWM med kretsen då?
Man måste väl kunna ställa en duty cycle på bryggan på nåt vis.
Trodde man gjorde det med E(nable) och SENSEmotståndet.
Fler tips?
Postat: 25 oktober 2004, 18:25:25
av danei
Kretsen är till för att driva stegmotorer. PWM funktionen är till för att ge en strömbegränsing. Det är inget som är byggt för att styra en DC motor.
Det har inte med varvtalsreglering att göra.
Vad det handlar om är att en stegotor behöver olika spänningar beroende på hur fort man kör den. Då kan denhär kretsen lösa det utan att man behöver fundera på saken. Bara att ställa in en önskad ström.
Postat: 25 oktober 2004, 18:34:37
av Bacchus
Det förklarar ju saker och ting.
Nåväl, är det möjligt att pulsa TTL 0:an på ingångarna då, för att
sänka medelspänningen över motorn. Eller går det inte slå av och på den
tillräckligt snabbt, eller blir det ryckigt.
Får prova mig fram. Men pekpinnar och varnande fingrar underlättar ju alltid. Tack för hjälpen!
Postat: 25 oktober 2004, 18:37:47
av evert2
Om jag nu fattat det här rätt så kan man styra motor-drivarkretsen med en PWM-signal via ingångarna I(1) och I(0). Kolla tabellen högst upp till vänster på sidan 5 i databladet.
CURRENT-CONTROL TRUTH TABLE
I0I1 Output Current
L L VREF/10 RS = ITRIP
H L VREF/15 RS = 2/3 ITRIP
L H VREF/30 RS = 1/3 ITRIP
H H 0
Om man sätter I(1);I(0)=1;1 så får ingen ström gå igenom h-bryggan (bryggan "disablas"

annars).......alltså bryggan stängs av.
Om man sätter I(1);I(0)=1;0 , 0;1 eller 0;0 (för att "tillåta" kretsen mata ström igenom H-bryggan) är upp till dig......men du ser här nu att den pwm-signal du skickar in INVERTERARAS!
Alltså ingen ström till motorn då båda ingångarna ( I(1) och I(0) ) ÄR 1:a!!!! och ström igenom motorn tillåts då minst en av I(1) och I(0) är 0:a!!!!!!!!
Postat: 25 oktober 2004, 18:41:30
av evert2
Ja...........Phase bestämmer riktningen för övrigt........
Postat: 25 oktober 2004, 18:45:40
av danei
du har tre insignaler till varge brygga
en är för att ställa vilken riktning strömen ska flyta
de andra två kan man ställa strömen i fyra lägen
0
1/3 Iref
2/3 Iref
1 Iref
Iref är den max ström man har satt.
Men kan alltså inte med den inbyggda PWM funktionen varvtalsreglera en DC motor.