Sida 1 av 1

Grafisk lcd lever sitt eget liv? [fixat, mitt fel]

Postat: 18 september 2008, 16:14:52
av Rocky_AL
Har under dagen inhandlat en grafisk display från kjell o company,(Länk)
och försökt att experimentera med denna utan µc (alltså enbart med sladdar och experimentbräda).

Displayen startar upp fint. Sedan när jag satt db0-7 till det binära talet 00111111 (display on) samtidigt som D/I är logisk 0 och flippat e en gång så fylls displayen med pixlar, inget fel än. Men så fort jag flyttar över D/I från logisk 0 till 1 så börjar den översta raden (page 0) att blinka o ha sig ungefär som om e flippade fram o tillbaka med en jädra fart. Vad kan felet bero på?

Har kopplat in displayen enligt detta schema (fast med sladdar istället för skrivarport): http://www.fractronics.com/koppling_ks0108_pull.gif

Postat: 18 september 2008, 17:05:29
av Stinrew
Hur sköter du signalväxlingarna utan att få någon form av kontaktstuds??

Postat: 18 september 2008, 17:27:03
av Rocky_AL
Jag har faktiskt inget för att motverka det men det borde inte skapa sådana här problem. Om e studsar när kommandot display on körs så spelar det ingen roll, när DI ändras mellan 0 och 1 så händer inget, när pixlar matas in så uppstår bara problemet att en massa pixelrader matas in, men om e lämnas hög eller låg så borde inga fler pixlar matas in, men det gör den ändå.

Har nu provat att koppla in displayen till en PIC och det fungerar mycket bättre, dessvärre får jag ändå inte riktigt önskat resultat, men blinkningarna har slutat.

Postat: 18 september 2008, 17:50:38
av Rocky_AL
Hmm. det visade sig visst att det var den männskliga faktorn som var fel. :oops:
Hade glömt att labbplattans yttre två banor inte gåt hela vägen, utan är delade på mitten vilket innebar att chip select och db0-7 lämnades i flytande läge.
Jahapp det var vad flera timmars felsökande gav mig. :wall:

edit: Btw, någon som vet hur man approximerar en cirkel eller en sned linje med bara heltal och utan sinus/cosinus. Har för mig att det fanns något namn för det och en wikipedia-artikel.

Postat: 18 september 2008, 21:12:48
av eln_70
Är det måhända Bresenhams algoritm du söker?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bresenham% ... _algorithm

Postat: 18 september 2008, 22:02:07
av Rocky_AL
Precis vad jag sökte efter!
tack.
Dock så hade den visst ingen hantering för cirklar.

Postat: 18 september 2008, 22:24:40
av eln_70
Jodå. Bresenham kan cirklar också:
http://www.gamedev.net/reference/articl ... cle767.asp

Edit: Algoritmen i fråga har visst felaktigt tillskrivits Bresenham.
Rätt namn är visst "Midpoint circle algorithm" enligt Wikipedia iaf.
http://en.wikipedia.org/wiki/Midpoint_circle_algorithm